Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: vraag over het geheugengebruik, moet ik me zorgen maken ??!!  (gelezen 1109 keer)

shotfac

• Gast
vraag over het geheugengebruik, moet ik me zorgen maken ??!!
« Gepost op: 2006/09/28, 23:21:26 »
Ben een linux Ubuntu gebruiker met gnome desktop en om eerlijk te zeggen was het wel even wennen om voor het eerst zelf een linuxserver op te zetten maar het bevalt me super !!!

echter maak ik me zorgen over het geheugen gebruik van de server.
Heb de standaard installatie doorlopen van Ubuntu Dapper Drake Server 6.06, alles is up-to-date

systeem is pIII 500
ram: 256
HDD 10 gig

Ik draai er van alles op als apache2/vsftpd/vnc/samba/ssh...

Nu krijg ik de volgende output bij het commando:
root@homeg:/etc# free -m
             total       used       free     shared    buffers     cached
Mem:           249        246          3          0         69         55
-/+ buffers/cache:        121        128
Swap:          431          0        431
root@homeg:/etc#

Nu vraag ik me af moet ik me (echt) zorgen gaan maken en waarom spreek  de server de swap partitie niet aan ???

Hoop op pos antwoord en een goede afloop want de server is me dierbaar, koste me een paar nachten :-)

dank voor alle input

Shotfac

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
  • Steunpunt: Nee
« Reactie #1 Gepost op: 2006/09/28, 23:38:06 »
Geheugen werkt anders op linux dan op windows. Linux slaat ongebruikt RAM geheugen vaak op als cache of buffers om het geheugen later sneller te kunnen aanspreken. Het is moeilijk om uit te leggen, dus als je er interesse in hebt, moet je eens googlen.

Het feit dat er weinig (of geen) Swap geheugen wordt aangesproken is alleen maar positief, dit betekent dat ubuntu echt wel genoeg heeft aan het fysieke RAM. Swap wordt zoiezo nog wel een keer aangesproken, maar het geheugenbeheer zit zo geniaal in elkaar dat de belangrijkste/meest actieve processen zoiezo op het fysieke RAM blijven draaien (veel sneller dan Swap)

GNOME desktop gebruikt wel best wat RAM; maar ik heb er zo ook eentje draaien op een 256 MB laptop, en qua performance ondervind ik eigenlijk geen problemen! :) dus dat zit wel goed..

PS: in de gnome-system-monitor zie je een meer correcte weergave van het werkelijk actieve geheugen dat in gebruik is :)

of "cat /proc/meminfo" in de terminal
vooral bij de waarde Active dan:
"cat /proc/meminfo|grep Active"

PS: probeer eens een paar zware (veel RAM eisende) programma's te starten om te controleren of hij dan wel de Swap partitie gaat aanspreken? ;)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

shotfac

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2006/09/29, 00:23:47 »
thanks profo X voor het geruststellende en uigebreide antwoord !!
ga de commando's zekers uitproberen en er nog wat meer over lezen.

thanks !!! kan ik tenminste met een gerust hart gaan slapen :-)
gr
Shotfac

Offline Freddy WIEME

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2006/09/29, 11:22:45 »
Citaat van: profoX
Geheugen werkt anders op linux dan op windows. Linux slaat ongebruikt RAM geheugen vaak op als cache of buffers om het geheugen later sneller te kunnen aanspreken. Het is moeilijk om uit te leggen, dus als je er interesse in hebt, moet je eens googlen.

Het feit dat er weinig (of geen) Swap geheugen wordt aangesproken is alleen maar positief, dit betekent dat ubuntu echt wel genoeg heeft aan het fysieke RAM. Swap wordt zoiezo nog wel een keer aangesproken, maar het geheugenbeheer zit zo geniaal in elkaar dat de belangrijkste/meest actieve processen zoiezo op het fysieke RAM blijven draaien (veel sneller dan Swap)

GNOME desktop gebruikt wel best wat RAM; maar ik heb er zo ook eentje draaien op een 256 MB laptop, en qua performance ondervind ik eigenlijk geen problemen! :) dus dat zit wel goed..

PS: in de gnome-system-monitor zie je een meer correcte weergave van het werkelijk actieve geheugen dat in gebruik is :)

of "cat /proc/meminfo" in de terminal
vooral bij de waarde Active dan:
"cat /proc/meminfo|grep Active"

PS: probeer eens een paar zware (veel RAM eisende) programma's te starten om te controleren of hij dan wel de Swap partitie gaat aanspreken? ;)
Bedankt van mij ook profoX, had lange bij dit bericht niet gezien, beter kijken is de boodschap.
Ben soms te haastig, en vlucht van mijn tekentafel naar het Forum...
Packard Bell desktop 1024MB : Ubuntu 11.04
Intel computer 512MB : Xubuntu 11.04
HP - paviljon 1024 MB : Bodhi Linux

Offline Tukcedo

• Lid
    • http://www.tukcedo.nl
« Reactie #4 Gepost op: 2006/09/29, 12:54:03 »
Een heel leuk commando is ook "vmstat" dat statistische info verschaft over je disk I/O, netwerk I/O, geheugen gebruik, swapping e.d. Om elke 5 sec. een "snapshot te krijgen doe je:

vmstat 5

Er is 1 nadeel: het interpreteren van de data is niet voor de poes. Als je meer wilt weten, bestudeer een van de parameters (si en so voor swap bijv.) in de man page ("man vmstat") en hou deze een tijdje in de gaten tot je gevoel hebt wat normale waarden zijn.
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl