Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Externe harddisk valt telkens uit  (gelezen 4338 keer)

Offline wiert

  • Lid
Externe harddisk valt telkens uit
« Gepost op: 2009/02/26, 20:10:35 »
Hallo,

Mijn externe harddisk (Starbox SATA MSI, fat32) valt telkens uit onder Ubuntu 8.10.

Een paar maanden geleden had ik hier nog weinig problemen mee. Echter, steeds vaker wordt de schijf na het opstarten niet herkend, maar valt geregeld ook later uit. Als de schijf niet word herkend is het een kwestie van even de usb-kabel loskoppelen en weer aankoppelen. 

Als de schijf niet wordt herkend, dan is soms het indicatielampje op de schijf uit, maar soms staat deze gewoon aan, alleen is de schijf dus niet zichtbaar.

Kent iemand dit probleem? Zou dit te maken kunnen hebben met versie 8.10, of zou mijn schijf gewoon kapot zijn?
« Laatst bewerkt op: 2009/02/26, 20:16:13 door wiert »

Offline joop905

  • Lid
Re: Externe harddisk valt telkens uit
« Reactie #1 Gepost op: 2009/02/26, 20:52:35 »
Test de schijf eens op een andere computer

GrJ.

Offline Petervdw

  • Lid
Re: Externe harddisk valt telkens uit
« Reactie #2 Gepost op: 2009/02/26, 21:19:23 »
Aan wiert

Of probeer een andere USB poort zonder tussenkomst van een HUB. Lijkt op een voeding probleem.

Vr.groet, peter

Offline chaos7

  • Lid
Re: Externe harddisk valt telkens uit
« Reactie #3 Gepost op: 2009/02/26, 23:55:55 »
denk ook sterk aan dat usb poorten aan het overlijden zijn
heb het ook al gehad
kan al 2 usb poorten niet meer gebruiken
komen geen gegevens meer door
leven is wat je overkomt terwijl je andere plannen maakt

Offline mcgyver

  • Lid
Re: Externe harddisk valt telkens uit
« Reactie #4 Gepost op: 2009/02/27, 08:43:59 »
Bij mij lag het eergisteren aan een kabeltje (USB > mini-USB). Een kortere kabel was de oplossing.

Offline wiert

  • Lid
Re: Externe harddisk valt telkens uit
« Reactie #5 Gepost op: 2009/02/27, 09:56:15 »
Met mijn camera's heb ik overigens eenzelfde soort probleem wanneer ik deze via usb aansluit.
- De Panasonic Lumix levert doorgaans geen probleem op, en wordt automatisch herkend en in een verkenner getoond.
- de Canon EOS450d wordt soms niet direct herkend. Ook daar geldt: een aantal keer uitzetten / aanzetten en hij wordt wel herkend.

Je zou zeggen, gebruik dan de ingebouwde cardreaders, maar die werken sowieso niet. Deze worden in 1e instantie wel getoond bij "locaties", totdat ik er een kaartje in doe. dan " verdwijnen" ze.

Ik ga het idd eens proberen op een andere pc, en met een andere kabel. Daarnaast zal ik eens kijken of ik nog een live-cd heb van 8.04, om te zien of het probleem zich daar ook voor doet.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Externe harddisk valt telkens uit
« Reactie #6 Gepost op: 2009/02/27, 16:31:41 »
lsusb in terminal, kan zijn dat je dit meerdere malen moet herhalen, dan komen usb apparten te voorschijn.

Kabels goed nakijken(of andere testen), usb hubs goed nakijken(of andere testen).

Kan zijn dat je externe hd op spaar stand gaat staan en dan niet meer opstart(zie acpi van je moederbord, misschien probleem met linux, dus zoeken op je moederbord/acpi/linux).

Fat32 word niet direct met opstarten gemount alleen als je de hd aanspreekt, misschien is dit een probleem.

Externe hd staat niet in fstab, deze kun je er wel inzetten, weet alleen niet of dit het probleem oplost.

Offline mcgyver

  • Lid
Re: Externe harddisk valt telkens uit
« Reactie #7 Gepost op: 2009/02/27, 21:08:34 »
Als de schijf niet wordt herkend, dan is soms het indicatielampje op de schijf uit, maar soms staat deze gewoon aan, alleen is de schijf dus niet zichtbaar. Kent iemand dit probleem? Zou dit te maken kunnen hebben met versie 8.10, of zou mijn schijf gewoon kapot zijn?

Ik moet zeggen dat ik jaren geleden ook zo een probleem had met dezelfde externe harde schijf op een andere pc. Toen bleek dat ie het pas deed met het tweede kabeltje (is een 2,5 inch extern). Voorts kon ik niet beide kabels in de voorste USB poorten steken. Eén moest voor en één moest achterin. Met de zelfde harde schijf kon ik op school op een bepaalde pc niet werken. Het bleek dat de voeding nauwelijks genoeg vermogen had om de pc te draaien. Mijn harde schijf vroeg te veel energie.