Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Waarom SWAP als RAM nog ruimte heeft?  (gelezen 2211 keer)

Offline Ploffie

• Lid
Waarom SWAP als RAM nog ruimte heeft?
« Gepost op: 2009/02/26, 18:36:03 »
Waarom wordt niet eerst mijn volledige RAM gebruikt, voordat hij gaat Swapperen, weet iemand dat?

Desktop en Kleptop voorzien van 10.04.1...dusss...

˙doʞ uɾız do ʇɐɐʇs pʃǝɹǝʍ ǝʃǝɥ ǝ◖

Firebird

• Gast
Re: Waarom SWAP als RAM nog ruimte heeft?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/02/26, 19:39:55 »
Lees dit artikel eens? http://sourcefrog.net/weblog/software/linux-kernel/swap.html

Het is van juli 2004, maar ik neem aan dat een groot stuk ervan - zoniet alles - nog van toepassing is. Het komt erop neer dat anonymous mappings naar swap weggeschreven worden, zodat er meer ruimte is voor andere, meer belangrijke zaken. Ik zie dat je maar 512 MB RAM hebt, dus het is niet onlogisch dat er relatief veel weggeschreven wordt om ruimte vrij te maken. Bij mij is er op dit moment, zonder dat er heel veel openstaat, 550 MB van de 2 GB RAM in gebruik, en slechts 5 MB swap.

Offline Ploffie

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/02/26, 21:03:37 »
Duidelijk hoe dat in het artikel verteld wordt.
Echter, toen ik deze waarden inlas had ik niets open staan en dan toch resteert er nog zo'n 153 MB op de swap partitie, toch wel veel.

Offline eXtreem

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2009/02/26, 21:08:53 »
Er draaien ook programma's op de achtergrond...

Open maar eens een terminal en geeft het volgende commando:

ps -ef
Dan zie je alle processen die draaien.
http://ubuntu.zurf.nl    (password ubuntu)
:wq

Offline joop905

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/02/26, 21:12:37 »
of deze
terminal en geeft het volgende commando: htop

GrJ

Offline eXtreem

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2009/02/26, 21:13:26 »
of deze

GrJ

Ook een goeie idd...
http://ubuntu.zurf.nl    (password ubuntu)
:wq

Offline Ploffie

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2009/02/26, 21:15:13 »
Ja, ik zie het, het zijn er nog al wat, maar die zouden dan toch eveneens bij firebird moeten draaien en een soortgelijke waarde opleveren.

Ik weet iig nog wel dat toen ubuntu er fris op stond dat de swap doorgaans leeg was.

Offline Ploffie

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2009/02/26, 21:18:45 »
of deze

GrJ

Deze moest eerst geïnstalleerd worden kreeg ik te horen...
Nou ja, gedaan en daarna htop ingevoerd.

Geeft dit niet dezelfde gegevens weer in een andere omgeving?

Firebird

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 2009/02/26, 21:28:42 »
Citaat
Ja, ik zie het, het zijn er nog al wat, maar die zouden dan toch eveneens bij firebird moeten draaien en een soortgelijke waarde opleveren.
Het is totaal niet vergelijkbaar :). Je hebt 512 MB RAM, hier 2 GB. Vanaf het opstarten is bij jou al een zodanig groot percentage van je RAM in gebruik dat er plaats vrijgehouden wordt voor belangrijke zaken en er dus geswapped wordt. Bij mij is er ongeveer 70% RAM vrij, meteen na het opstarten was het nog meer. Disk I/O is traag dus ik gok dat linux daar rekening mee houdt. Als ik heel wat tegelijk openzet zodat een groot percentage RAM in gebruik is zoals bij jou, dan zal hij ook wel beginnen swappen.

Bovenstaande is louter mijn interpretatie hé ;).

Citaat
Ik weet iig nog wel dat toen ubuntu er fris op stond dat de swap doorgaans leeg was.
Hm...
« Laatst bewerkt op: 2009/02/26, 21:30:54 door Firebird »

Offline Ploffie

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2009/02/26, 21:35:01 »
Direct na een herstart zie ik dat er rond de 300 MB RAM wordt gebruikt, o swap, met email en firefox open.

Na een minuutje of 2 of zo zit de RAM op 490 MB en de swap weer op ongeveer 35 MB, zal wel goed zijn...

Offline dobby9

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2009/02/27, 16:25:32 »
Hoe kijk je naar de RAM en SWAP middels het commando free ?
Als  LXDE and firefox in de lucht zijn heb ik 650 MB RAM in gebruik geen SWAP
OK ik heb 4 GB RAM

Offline Ploffie

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2009/02/27, 17:15:01 »
Nee, met top of htop.

Offline Dave

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2009/02/27, 17:21:21 »
Zowel een OS als software kan swap gebruiken.
En das heus niet omdat er geheugenruimte te weinig is maar tis heel verschillend geheugen.
Het ram geheugen moet elke miliseconden ververst worden en vereist ook veel pocessor kracht en swap is handig voor gegevens die vaker opgeroepen moet worden voor een progje zoals office.
Niet zonder swap gaan werken bij een ram upgrade dus.

Offline Floris

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2009/02/27, 18:54:54 »
Bij mijn weten is swap bedoeld als een virtuele uitbreiding van het werkgeheugen: als het werkgeheugen vol raakt dan kun je gegevens die even niet nodig zijn uit het geheugen naar de harde schijf ‘swappen’.

Stel echter dat je eerst je hele geheugen vol laat lopen en dat je dan een relatief zwaar programma start, dan moet er eerst geheugen vrijgemaakt worden voor dat programma, wat weer extra tijd kost.  Je OS anticipeert hier op door van te voren al wat geheugen vrij te maken, door niet benodigde data naar de harde schijf te swappen.  Op deze manier is er dus altijd wat geheugen vrij: dat is zelfs de bedoeling.

Een tweede reden waarom een deel van je geheugen ‘ongebruikt’ is, is dat Linux het ook als cache gebruikt: bestanden die veel nodig zijn worden tijdelijk in het geheugen opgeslagen, maar dit wordt niet meegerekend in het geheugengebruik—overigens laat de System Monitor-applet ook dit cache zien, en dat maakt best uit voor het hele plaatje.

Kortom: het is normaal dat Linux niet je geheugen laat volstromen, ga daar vooral niet te veel aan sleutelen, want daar wordt je systeem alleen maar langzamer van.

Voor meer info kun je nog op swappiness googelen, ‘swappiness’ is een maat voor hoe graag Linux van je geheugen naar de harde schijf swapt.
Als je vraag beantwoord is, wees dan zo vriendelijk om de titel van je eerste post met "[OPGELOST]" te beginnen (klik op verander).

Offline dobby9

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2009/02/27, 19:10:40 »
Ja en nee vroeger toen RAM nog duur was en ook niet erg groot was gold de regel dat je even veel RAM als SWAP moest hebben BIJV
251 MB RAM swap 251 MB
Met goedkoper en groter worden van het RAM geheugen geld dat niet meer
Of nu het gebruik van mijn swap file met free , top , htop bekijkt het gebruik is en blijft 0,0
Of al heeft UBUNTU een swap aangemaakt van 6 GB .
Zoals ik al eerder zei mijn hoeveelheid RAM 4 GB   
Die swap file is natuurlijk handig bij hypernate of suspend enz.