Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST]¨Glipper¨klembord-manager voor Gnome werkt bij mij niet naar behoren  (gelezen 2246 keer)

Offline Willem_D

• Lid
Ik heb Glipper 1.0 (the Gnome klembord-manager) geïnstalleerd/toegevoegd aan de taakbalk van mijn Ubuntu 8.04.2 .
Helaas werkt hij niet naar behoren: na een cntrl-C slaat hij niet alleen de gemarkeerde tekst op, maar ook fragmenten daarvan, bijvoorbeeld "STEENBOK" wordt dan opgeslagen als:
STEENBOK
TEENBOK
EENBOK
ENBOK
etc.

Vragen:
-- Bestaat er een alternatief voor Glipper?
-- Onder XFCE heb je wèl de beschikking over een goede clipboard-manager, Clipman genaamd.
Is het mogelijk om deze onder Gnome te installeren/gebruiken?

« Laatst bewerkt op: 2009/02/20, 12:21:10 door Willem_D »
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT

"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Offline Willem_D

• Lid
bedoel je dit?

xfce4-clipman-plugin
clipboard history plugin for the Xfce4 panel
Store and recall sequential X clipboard selections in Xfce4 with this plugin.

zoja, dan staat tie in synaptic

Dank voor je snelle reactie!
Ja, die heb ik geinstalleerd via Synaptic maar ik weet niet hoe ik hem moet starten. Ik tref hem aan in de .../bin, maar ¨openen¨ heeft geen effect.

Francis Lucille

Offline Willem_D

• Lid
Het lijkt erop dat Glipper nu wel goed werkt: Bij Glipper preferences heb ik ¨select mark middle mouse button¨ uitgevinkt.

Ik ben nog wel geinteresseerd in de vraag in hoeverre XFCE-programma´s ook onder GNOME te gebruiken zijn.

Francis Lucille

Het lijkt erop dat Glipper nu wel goed werkt: Bij Glipper preferences heb ik ¨select mark middle mouse button¨ uitgevinkt.

Ik ben nog wel geinteresseerd in de vraag in hoeverre XFCE-programma´s ook onder GNOME te gebruiken zijn.
In principe is alles uitwisselbaar. Ik heb bijv. K3b, KDETV, Amarok, Konqueror en xfce4 terminal geïnstalleerd. Een enkele keer mis je bijv een help-center of een toepassing starter, deze is makkelijk zelf aan te maken in het Hoofdmenu. Zo voldoende informatie? Anders schrijf je maar.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Willem_D

• Lid

In principe is alles uitwisselbaar. Ik heb bijv. K3b, KDETV, Amarok, Konqueror en xfce4 terminal geïnstalleerd. Een enkele keer mis je bijv een help-center of een toepassing starter, deze is makkelijk zelf aan te maken in het Hoofdmenu. Zo voldoende informatie? Anders schrijf je maar.

Met vriendelijke groet,

Gijs

Hier kan ik wel wat mee, Gijs! Dank je.
Maar als ik bij een binary/toepassing op ¨openen¨ klik, dan hoort hij toch op te starten? Bij Clipman had dat hier geen effect (gaf ook geen foutmelding, trouwens).

Francis Lucille

Maar als ik bij een binary/toepassing op ¨openen¨ klik, dan hoort hij toch op te starten? Bij Clipman had dat hier geen effect (gaf ook geen foutmelding, trouwens).
Geef het commando eens in de terminal, geeft dit nog een foutmelding?
Je kan in Synaptic het programma opzoeken, dan op eigenschappen klikken, tabblad Geïnstalleerde bestanden, dan kijken waar bin of sbin voorstaat dat is de naam waarmee je het programma mee op kan starten. Clipman is een plugin van het xfce4-panel dit kan je zo opstarten in de terminal xfce4-panel hierna eerst dit configureren en dan kan je clipman toevoegen. Je kan  xfce4-panel aan je Sessies toevoegen, dan wordt het automatisch gestart bij opstarten van (K)(U)(X)buntu.

Met vriendelijke groet,

Gijs

Offline Willem_D

• Lid
Geef het commando eens in de terminal, geeft dit nog een foutmelding?
Je kan in Synaptic het programma opzoeken, dan op eigenschappen klikken, tabblad Geïnstalleerde bestanden, dan kijken waar bin of sbin voorstaat dat is de naam waarmee je het programma mee op kan starten. Clipman is een plugin van het xfce4-panel dit kan je zo opstarten in de terminal xfce4-panel hierna eerst dit configureren en dan kan je clipman toevoegen. Je kan  xfce4-panel aan je Sessies toevoegen, dan wordt het automatisch gestart bij opstarten van (K)(U)(X)buntu.

Met vriendelijke groet,

Gijs

Gijs,
in /usr/bin tref ik het uitvoerbaar bestand ¨xclipboard¨ aan; dat zal hem wel zijn. (Via Synaptic \ xfce4-clipman-plugin \ geinstalleerde bestanden vind ik hem niet; hoe kan dat?)

Als ik xclipboard invoer in de terminal krijg ik de melding: ¨error, another clipboardmanager is already running¨, terwijl ik N.B. glipper had ge-deinstalleerd via Synaptic.

Als plugin van het xfce4-panel zal het wel lukken om clipman te activeren.

Ik ga dat nu maar niet verder uitproberen omdat ik de Gnome-glipper inmiddels naar wens kan gebruiken. Ik heb wel weer wat van je geleerd Gijs!

Groet, Willem_D

Francis Lucille

Xclipboard is een onderdeel van x11-apps, maakt dus deel uit van de xserver. Dus ik denk dat deze al actief is en deze niet tweemaal kan opstarten. xfce4-clipman-plugin maakt onderdeel uit van xfce4-panel een opzich zelf staand programma. Wat uit te breiden is met nog meer plug-ins.
Zo een beetje meer informatie?

Met vriendelijke groet,

Gijs

Offline Willem_D

• Lid
Xclipboard is een onderdeel van x11-apps, maakt dus deel uit van de xserver. Dus ik denk dat deze al actief is en deze niet tweemaal kan opstarten. xfce4-clipman-plugin maakt onderdeel uit van xfce4-panel een opzich zelf staand programma. Wat uit te breiden is met nog meer plug-ins.
Zo een beetje meer informatie?

Met vriendelijke groet,

Gijs

Klinkt aannemelijk!

Dan nog deze vraag:
Via "Synaptic > xfce4-clipman-plugin > geinstalleerde bestanden" vond ik geen binary; hoe kan ik die vinden?

Francis Lucille

Ik zoek de programma's altijd op met de knop Zoek, naast Quick search, werkt altijd tenzij er een softwarebron nog niet is toegevoegd aan bronnen. Als het bestand gevonden is en geinstalleerd zie je een groen vierkantje ervoor, zoniet moet je het installeren door rechts op te klikken en markeren voor installatie, dat wist je natuurlijk al.

Met vriendelijke groet,

Gijs

Offline Willem_D

• Lid
Re: ¨Glipper¨ de klembord-manager voor Gnome werkt bij mij niet naar behoren
« Reactie #10 Gepost op: 2009/02/19, 11:11:16 »
Ik zoek de programma's altijd op met de knop Zoek, naast Quick search, werkt altijd tenzij er een softwarebron nog niet is toegevoegd aan bronnen. Als het bestand gevonden is en geinstalleerd zie je een groen vierkantje ervoor, zoniet moet je het installeren door rechts op te klikken en markeren voor installatie, dat wist je natuurlijk al.

Met vriendelijke groet,

Gijs
Gijs, ik bedoelde:
Hoe kan ik de executable binary opsporen na een succesvolle installatie via Synaptic?

Francis Lucille

« Reactie #11 Gepost op: 2009/02/19, 13:33:41 »
In Synaptic het programma opzoeken, een keer op klikken,dan wordt de regel geel, op de knop eigenschappen klikken,tabblad geïnstalleerde bestanden kiezen en wat achter bin of sbin is de naam waarmee je op kunt starten. Als er geen icoon staat bij een van de menu's kan via Systeem>Voorkeuren>Hoofdmenu zelf een starter aanmaken, waarbij opdrachtregel de gevonden naam in kleine letters ingetypt moet worden. Bedoel je dit?

Met vriendelijke groet,

Gijs

Offline Willem_D

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2009/02/19, 22:22:18 »
In Synaptic het programma opzoeken, een keer op klikken,dan wordt de regel geel, op de knop eigenschappen klikken,tabblad geïnstalleerde bestanden kiezen en wat achter bin of sbin is de naam waarmee je op kunt starten.

Als ik dit doe voor xfce-clipman-plugin, tref ik helaas geen bin of sbin aan.  Ik zie uitsluitend /usr/share/ en /usr/lib/ met bestanden daarin.

[Ed.22u45] Dat komt waarschijnlijk omdat het hier om een plugin gaat van het xfce4-panel.
« Laatst bewerkt op: 2009/02/19, 22:46:46 door Willem_D »

Francis Lucille

« Reactie #13 Gepost op: 2009/02/19, 23:44:48 »
Inderdaad het betreft een plugin, deze zal je nooit terugvinden onder bin of sbin. Je kan dan alleen zien wat er geïnstalleerd is en waar.

Met vriendelijke groet,

Gijs

Offline Willem_D

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2009/02/20, 12:18:50 »
Gijs en Arie bedankt voor het meedenken! Ik sluit dit topic maar af, nu.

Francis Lucille