Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: instellingen in grub aanpassen  (gelezen 1367 keer)

Offline Jehanne

• Lid
instellingen in grub aanpassen
« Gepost op: 2009/02/15, 15:57:26 »
Hi,
Ik heb echt eerst op verschillende manieren gezocht, maar ik kan het niet vinden. Hoe zorg ik dat mijn computer niet na 10 seconden Ubuntu opstart, maar gewoon wacht tot ik iets kies. Ik heb XP en ubuntu, maar soms moet ik XP kiezen en dan is 10 seconden lastig.

groetjes,

Hanneke
Books just want to be free!
See what I mean at:
http://www.bookcrossing.com/referral/Jehanne

Offline Mikkel

• Lid
Re: instellingen in grub aanpassen
« Reactie #1 Gepost op: 2009/02/15, 16:03:58 »
Of je kunt uitschakelen dat er gekozen wordt weet ik niet, maar je zou natuurlijk wel de tijd dat er gewacht wordt op bijvoorbeeld 20 seconden kunnen zetten.
Hiervoor moet je via de terminal (menu Toepassingen, Hulpmiddelen, Terminalvenster) de menu.lst openen met het commando sudo gedit /boot/grub/menu.lst Druk hierna op Enter, vul je wachtwoord in (hierbij zie je in de terminal geen lettertekens verschijnen) en druk nogmaals op Enter.

Zoek in 'menu.lst' naar 'timeout'. Als het goed is zie je nu drie keer 'timeout' gemarkeerd
staan. Achter de onderste staat '10'. Verander dit in het aantal seconden dat je wilt wachten
voordat de pc automatisch doorstart.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/02/15, 16:10:51 »
Als je een commentaarteken voor die "timeout" zet (#), dan wordt de timeout uitgeschakeld.

« Reactie #3 Gepost op: 2009/02/15, 22:27:45 »
Hi,
Ik heb echt eerst op verschillende manieren gezocht, maar ik kan het niet vinden. Hoe zorg ik dat mijn computer niet na 10 seconden Ubuntu opstart, maar gewoon wacht tot ik iets kies. Ik heb XP en ubuntu, maar soms moet ik XP kiezen en dan is 10 seconden lastig.

groetjes,

Hanneke
En het kan grafisch met het programma Opstart Manager, is in Synaptic te vinden.

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #4 Gepost op: 2009/02/15, 23:51:27 »
Voor de volledigheid: in synaptic heet het pakket Opstart-Manager startupmanager.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline peter10

• Lid
    • Mijn Hyve
« Reactie #5 Gepost op: 2009/02/16, 15:45:12 »
Of je kunt uitschakelen dat er gekozen wordt weet ik niet, maar je zou natuurlijk wel de tijd dat er gewacht wordt op bijvoorbeeld 20 seconden kunnen zetten.
Hiervoor moet je via de terminal (menu Toepassingen, Hulpmiddelen, Terminalvenster) de menu.lst openen met het commando sudo gedit /boot/grub/menu.lst Druk hierna op Enter, vul je wachtwoord in (hierbij zie je in de terminal geen lettertekens verschijnen) en druk nogmaals op Enter.

Zoek in 'menu.lst' naar 'timeout'. Als het goed is zie je nu drie keer 'timeout' gemarkeerd
staan. Achter de onderste staat '10'. Verander dit in het aantal seconden dat je wilt wachten
voordat de pc automatisch doorstart.

En niet vergeten om daarna in de terminal te tikken: sudo grub-install /dev/hda

« Reactie #6 Gepost op: 2009/02/16, 18:16:24 »
@peter.
Wat doet dat sudo grub-istall /dev/hda dan.
Als ik een kernel handmatig heb vervangen doe ik dat ook nooit maar de menulist veranderd wel.
Dus zou wel willen weten waarvoor dat nodig is?

Ook als ik bijvoorbeeld een plaatje invoeg of verander

« Reactie #7 Gepost op: 2009/02/16, 18:17:53 »
Wat Peter zegt klopt niet, dat is niet nodig.

Offline peter10

• Lid
    • Mijn Hyve
« Reactie #8 Gepost op: 2009/02/16, 20:07:46 »
Wat Peter zegt klopt niet, dat is niet nodig.
okay, maar zo heb ik het van een site. Die methode heb ik immer zo toegepast als ik menu.lst handmatig aanpaste.