Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: KinderPC maken: een aantal vragen  (gelezen 852 keer)

sderuiter

• Gast
KinderPC maken: een aantal vragen
« Gepost op: 2009/02/13, 22:01:10 »
Dag,

Ik wilde graag voor de kinderen een oude Dell Inspiron 6400 omzetten van XP naar Edubuntu/Ubuntu en heb netjes geformateerd en Edubuntu geinstalleerd. Alles lijkt te werken, maar een aantal zaken is mij nog onduidelijk (...als Windows gebruiker):
  • Taal: Ik wil mijn eigen (beheer-) account in Engels hebben en een account voor de kinderen in het Nederlands. Als ik nu kies voor Taalinstellingen (Language) en daar de taal instel op Nederlands, terwijl ik ingelogd ben als de kinderen, wordt inderdaad de taal Nederlands voor deze account, maar ook voor mijn eigen account. Kortom, het lukt me niet om de taalinstelling per account te regelen.
  • Ik heb een account bij opendns.com aangemaakt en wil al het verkeer van de kinderPC via opendns dns-servers leiden. via een google-search kwam ik op een oplossing om in het bestand /etc/resolv.conf de opendns nameserver-ipadressen te zetten. Dat werkt prima, echter na een reboot is *soms* deze file weer leeg. Is er een andere/betere manier om je dnsservers (voor alle accounts of per account) in te stellen?
  • Ik heb een verbinding met het draadloos netwerk aangemaakt op de beheer account. Wanneer ik nu als de kinderen inlog, vraagt Ubuntu mij om het password van deze account om de "default keyring" te unlocken. Waarom is dat en kan ik dat ergens uitzetten? Merk op dat ik de kinder-account automatisch laat inloggen (volgens mij zonder password intypen). Is het trouwens mogelijk een account aan te maken zonder password?
  • De gevoeligheid van de touchpad is minder dan onder XP. Met name de tap met een vinger wordt minder snel geregistreerd. Ik heb gksynaptic (of zoiets) geinstalleerd, maar de aanpassingen die ik daarin kan maken hebben nog niet dezelfde 'beleving' gegeven als onder XP. Is dit een bekend issue of moet ik gewoon verder zoeken?

Dat was het totnutoe. Ik moet zeggen dat de installatie absoluut vlekkeloos verliep en dat Ubuntu erg makkelijk, overzichtelijk en snel is (dat laatste zeker vergeleken met XP op deze laptop met 512MB intern geheugen). Met name Gcompris ziet er erg handig uit voor de kinderen.

Alvast dank voor de antwoorden.
sderuiter

« Laatst bewerkt op: 2009/02/13, 22:08:32 door sderuiter »

Re: KinderPC maken: een aantal vragen
« Reactie #1 Gepost op: 2009/02/13, 23:02:51 »
Hallo, dat eerste punt over die taalinstellingen: dat moet je doen bij inloggen, even op opties klikken en dan kun je de taal voor een bepaalde gebruiker instellen, dat wordt onthouden. Geen probleem om een twee- of zelfs meertalige Ubuntu te hebben. Op de rest van je vragen heb ik geen antwoord.

Offline peter10

• Lid
    • Mijn Hyve
Re: KinderPC maken: een aantal vragen
« Reactie #2 Gepost op: 2009/02/16, 14:59:18 »
Touchpad: onder ubuntu is het systeem --> beheer --> muis. Daar zijn alle instellingen te vinden. Ik weet niet of dit in Edubuntu anders is.

Tip: check dit eens, gemaakt door een van de leden en handig voor "nieuwelingen". http://sites.google.com/site/computertip/
« Laatst bewerkt op: 2009/02/16, 15:01:53 door Peter »