Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Mijn laptop vertraagt het netwerk ??  (gelezen 2709 keer)

Offline deg12

  • Lid
Mijn laptop vertraagt het netwerk ??
« Gepost op: 2009/02/13, 09:02:54 »
Ik zit op het werk op een windowsnetwerk.  Van zodra ik mijn laptop met ubuntu erop aansluit krijg ik een telefoontje van de lokale netwerkbeheerder dat ik heel het internet (of ons netwerk) dichtknijp omdat mijn laptop voortdurend verbindingen maakt met het internet.

Weet iemand hoe dit komt en vooral hoe ik het oplos want ander moet ik misschien nog met Windows op mijn  laptop gaan werken ;)

Bedankt

Re: Mijn laptop vertraagt het netwerk ??
« Reactie #1 Gepost op: 2009/02/13, 10:23:10 »
Zonder meer informatie van je netwerkbeheerder zullen we niet veel kunnen helpen. Het enige wat ik kan bedenken is dat je laptop updates download, maar kan me niet voorstellen dat dit het netwerk platlegt.
www.sinax.be
Open Source Integrators, consulting and custom development

Offline Dave

  • Lid
Re: Mijn laptop vertraagt het netwerk ??
« Reactie #2 Gepost op: 2009/02/13, 10:27:07 »
Of hij zit je maar wat te pesten

Offline woteb

  • Lid
Re: Mijn laptop vertraagt het netwerk ??
« Reactie #3 Gepost op: 2009/02/13, 10:28:11 »
Je kunt ook zelf informatie geven:

In een terminal het commando top geven en de output hier posten. Dan zien we welke programma's eventueel op de achtergrond een internetverbinding maken.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Re: Mijn laptop vertraagt het netwerk ??
« Reactie #4 Gepost op: 2009/02/13, 13:56:43 »
Ik zit op het werk op een windowsnetwerk.  Van zodra ik mijn laptop met ubuntu erop aansluit krijg ik een telefoontje van de lokale netwerkbeheerder dat ik heel het internet (of ons netwerk) dichtknijp omdat mijn laptop voortdurend verbindingen maakt met het internet.
Om dit soort dingen kan ik wel een beetje boos worden. Niet op jou hoor deg12, maar op die "netwerkbeheerder" zoals deze zich placht te noemen. Het is gewoon onzin dat jouw notebook de boel dichtknijpt, dat kan gewoon niet. Ligt er soms nog een 10mbit netwerk met 1000 gebruikers eraan ofzo?
Sorry dat ik zo uitval, maak me om weinig dingen druk maar hier heb je me zo mee op de kast.

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Re: Mijn laptop vertraagt het netwerk ??
« Reactie #5 Gepost op: 2009/02/13, 19:15:43 »
zeker een beetje vreemd, Uby loopt heus niet constant te pingen of op welke manier dan ook het netwerk te belasten.
Ik raad zeker aan om top te gebruiken en eens te zien wat je flaptop zoal doet.

Offline charclo

  • Lid
Re: Mijn laptop vertraagt het netwerk ??
« Reactie #6 Gepost op: 2009/02/13, 19:35:32 »
Je kan ook eens in gnome-system-monitor kijken of je netwerk erg belast wordt.
Of bmon installeren. Hiermee kan je ook bekijken hoe zwaar je netwerk belast wordt enzo
HP Pavilion dv6660eb - Intel Core 2 Duo T7250 2 GHz - 2 GB ram - Nvidia GeForce 8400M GS 128 MB --> Dualboot Ubuntu en Windows Vista
P4 2.6 GHz - 1GB ram - NVIDIA GS7600 - 20 inch Benq widescreen --> Dualboot Ubuntu en Windows XP

Offline joop13

  • Lid
Re: Mijn laptop vertraagt het netwerk ??
« Reactie #7 Gepost op: 2009/02/13, 20:19:48 »
Ik zit op het werk op een windowsnetwerk.  Van zodra ik mijn laptop met ubuntu erop aansluit krijg ik een telefoontje van de lokale netwerkbeheerder dat ik heel het internet (of ons netwerk) dichtknijp omdat mijn laptop voortdurend verbindingen maakt met het internet.
Om dit soort dingen kan ik wel een beetje boos worden. Niet op jou hoor deg12, maar op die "netwerkbeheerder" zoals deze zich placht te noemen. Het is gewoon onzin dat jouw notebook de boel dichtknijpt, dat kan gewoon niet. Ligt er soms nog een 10mbit netwerk met 1000 gebruikers eraan ofzo?
Sorry dat ik zo uitval, maak me om weinig dingen druk maar hier heb je me zo mee op de kast.

Ach ja, ik mag niet met mijn laptop op het netwerk omdat dat 'vreemde' besturingssysteem misschien virussen op het netwerk achterlaat..... :D. En dat terwijl ik alleen maar een internet verbinding zou willen gebruiken.... en niet eens op het netwerk wil inloggen.
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

Offline ruujan

  • Lid
Re: Mijn laptop vertraagt het netwerk ??
« Reactie #8 Gepost op: 2009/02/13, 21:31:28 »
Citaat
Ach ja, ik mag niet met mijn laptop op het netwerk omdat dat 'vreemde' besturingssysteem misschien virussen op het netwerk achterlaat...... En dat terwijl ik alleen maar een internet verbinding zou willen gebruiken.... en niet eens op het netwerk wil inloggen.

Hmm, ik kan me voorstellen dat er een bedrijfspolicy is die geen vreemde machines op het netwerk toelaat. Dat geldt in mijn ogen dan ook (of eigenlijk juist) voor Windowsmachines van buiten. Een beetje systeembeheerder zou dat ook moeten weten. Maar goed, onbekend maakt onbemind, zoiets zal het wel zijn.

johnno40

  • Gast
Re: Mijn laptop vertraagt het netwerk ??
« Reactie #9 Gepost op: 2009/02/14, 14:13:21 »
Kan me voorstellen dat misschien de ingebouwde DHCP server probeert het netwerk om zeep te helpen?
Wellicht moet je kijken of die niet operationeel is, en wellicht kun je met je netwerkbeheerder afspreken een static adres te gebruiken buiten de DHCP range van het netwerk.


Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Mijn laptop vertraagt het netwerk ??
« Reactie #10 Gepost op: 2009/02/14, 14:24:25 »
Er zit standaard geen DHCP server in Ubuntu. Wel een client :)
Maar het lijkt me sterk dat je door een DHCP aanvraag het hele netwerk kan vertragen... dan is er iets goed mis met het netwerk.

Offline siegi

  • Lid
Re: Mijn laptop vertraagt het netwerk ??
« Reactie #11 Gepost op: 2009/02/14, 14:44:45 »
Idd ubuntu heeft standaard geen dhcp server.

En de client zal maar een paar broadcasts sturen, (in het ideale geval als de dhcp server direct reageert is het er maar 1)

Vraag eens aan je netwerkbeheerder welke trafiek volgens hem het netwerk vertraagd. (welk protocol).
En heb je op die laptop speciale software geïnstalleerd zoals samba server etc?