Gezien het grote aantal vragen in de linux/ubuntu forums ben ik niet de enige die het niet begrijpt.
Tja, wat wil je weten? Ik werk op dit moment met drie verschillende OS'sen, en ik heb in mijn leven al heel wat van die dingen voorbij zien komen. Het begon met Apple DOS 3.3 en CP/M, later MSDOS, Windows, Novell en nu dus ook Linux en Mac OSX. Iedere keer als je je vertrouwd voelt met een werkomgeving, dan voel je je wat onthand als je ineens iets anders voor je neus hebt. Maar vraag aan de gemiddelde Windowsgebruiker of hij/zij het systeem begrijpt, dan zal hij/zij je verbaasd aankijken. Een verstokt OSX-gebruiker zal misschien zelfs antwoorden: "Nee, maar het systeem begrijpt mij."

Ik denk dat je bedoelt hoe je je weg moet vinden binnen Linux en in het bijzonder Ubuntu. Daar is maar één oplossing voor. Net als bij elk OS zul je je een aantal dingen eigen moeten maken. Diezelfde tijd heb je trouwens ook bij je vorige OS nodig gehad.
Sommige zaken liggen in Linux gewoon wat anders dan in Windows. De gemiddelde Windows gebruiker heeft geen flauw idee wat-ie zich zou moeten voorstellen bij een DualBoot systeem, maar onder Linux is dat de gewoonste zaak van de wereld. Laten we eerlijk zijn, iedere beginner begint toch met een dualboot? Die enorme vrijheid van keuze, dat maakt dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet.
Als gebruiker van Ubuntu heb je een redelijk kant en klaar systeem. Hoe dat van binnen werkt heb je in eerste instantie helemaal niet nodig, net zoals een appelaar en een ruitenkijker dat ook niet hoeft. Door het werken met repositories en kant en klare pakketten kun je je systeem uitbreiden zoals je zelf wilt zonder dat je je druk hoeft te maken over wat er onder de motorkap gebeurt.
Later zul je je misschien bedenken dat je ook graag de een of andere extra functie wilt hebben of dat een bepaalde instelling op een bepaalde manier geregeld wilt hebben. Dan pas doe je die motorkap open en ga je daarin zitten wijzigen.