Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Beamer en Ubuntu  (gelezen 2266 keer)

Beamer en Ubuntu
« Gepost op: 2009/02/09, 15:14:01 »
Ik moet morgen een presentatie geven met een beamer. Net hoorde ik dat ik mijn eigen laptop moet meebrengen. Nu heb ik daar Ubuntu 8.04 op staan. Kan iemand mij uitleggen hoe daar ik de beamer op aansluit, zodat ik straks op locatie in een keer de presentatie kan geven? De technische dienst aldaar weet ongetwijfeld alles van Windows, maar niet van Ubuntu. In welk menu moet ik de beeldkaart laten weten dat ie het signaal naar de beamer moet sturen? Of gaat dat helemaal vanzelf?
Ik heb een ATI beeldkaart, maar ik draai op de standaard Ubuntu-beeldschermdriver, omdat de ATI-driver het op mijn laptop niet doet (de grafische omgeving start dan niet).
Ik heb de beamer nog niet gezien en weet dus niet of ie via de compoort of via USB wordt aangesloten.

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
Re: Beamer en Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2009/02/09, 15:22:30 »
Als je de open source driver gebruikt, kan je het beste met RandR werken denk ik.
Een handig programma hiervoor kan je hier vinden: http://forum.ubuntu-nl.org/index.php/topic,30677.0.html
Lees het hele topic even door en probeer het thuis eens uit met een 2e monitor oid.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/02/09, 15:27:30 »
Ik weet niet of het nodig is met randr te werken. Wellicht zal je onmiddellijk beeld hebben op je projector en op je scherm, of ten minste op één van beide. Als de projector niet mee wil, dan moet je mogelijk je resolutie verlagen voor de beamer.

« Reactie #3 Gepost op: 2009/02/09, 16:02:35 »
Openoffice bevat ook een optie om te kiezen op welk scherm de presentatie gegeven moet worden. (bovenste balk: slide show - slide show settings)
Hier liep ik laatst ook op vast, kreeg ik steevast de presentatie op het verkeerde scherm :p
Op de chat te vinden als debiantux

« Reactie #4 Gepost op: 2009/02/09, 16:19:43 »
Op mijn Toshiba met Intel videokaart en 8.04 ging het vanzelf out-of-the-box. Met Fn+hotkeys kon ik togglen tussen laptopscherm en beamer.
In 8.10 worden de Toshiba Fn+hotkeys niet meer herkend (erg veel minpunten voor Linux....), en moet het via Systeem-Voorkeuren-Schermresolutie.

Let op dat je "spiegelen", klonen, mirror iod linksboven aanklikt,
anders krijg je een virtueel scherm verdeelt over je laptop en beamer.
Dat wil je denk ik niet tijdens je presentatie.... =D

Als je thuis een los scherm hebt kun je het uitproberen; beamer of tft maakt daarvoor niet uit.

VV

Offline chaos7

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2009/02/09, 22:08:12 »
een beamert sluit je toch aan via de vga aansluiting?
leven is wat je overkomt terwijl je andere plannen maakt