Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tijd synchronisatie in Ubuntu 8.04.2  (gelezen 12080 keer)

DarkEra

• Gast
Tijd synchronisatie in Ubuntu 8.04.2
« Gepost op: 2009/02/09, 12:57:19 »
Mij was opgevallen dat Ubuntu 8.04.2 de tijd niet synchroon houd en dat de klok dus door de dagen heen zelfs een paar minuten achter gaat lopen. Een lastig iets maar dat valt makkelijk op te lossen door rechts te klikken op de datum/tijd bovenin de balk en te kiezen voor "Datum en Tijd Aanpassen" (Adjust Date & Time).

Nu ziet men een venster waar men eerst op de knop ontgrendelen (unlock) moet klikken en daarna moet men zijn paswoord intypen. Als het ontgrendelt is kiest men in plaats van Manueel (Manual), "Keep synchronized with Internet servers" (ik geloof dat dit in het Nederlands "Synchroniseren met Internet servers" is) bij Configuratie (Configuration).

Hierna krijgt men een melding dat NTP geinstalleerd moet worden, deze wordt dan automatisch gedownload als men op OK klikt. Er zal gevraagd worden om deze te vervangen, klik dan op "Vervang" ("Replace"). Daarna kan men het venster gewoon sluiten en zal de tijd vanaf nu normaal synchroon lopen.

Ik denk dat dit gewoon een bug is in Ubuntu 8.04.2. Overigens heb ik in het bovenstaande sommige woorden in Nederlands en Engels gedaan daar ik zelf mijn Ubuntu op Engels heb staan.
« Laatst bewerkt op: 2009/02/09, 13:01:18 door DarkEra »

Offline Tom

• Lid
Re: Tijd synchronisatie in Ubuntu 8.04.2
« Reactie #1 Gepost op: 2009/02/09, 13:09:39 »
Raar nog niks van bemerkt , hij loopt synchroon gelijk met onze radio gestuurde uurwerk . ???
Komt het misschien doordat u een Engelse versie heeft .. alhoewel ?.
« Laatst bewerkt op: 2009/02/09, 13:11:19 door Wanda Rooze »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

DarkEra

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2009/02/09, 13:19:38 »
Geen idee beste Wanda Rooze, in Ubuntu 8.10 liep de tijd wel gewoon synchroon. Het zal er weinig mee te maken hebben of men nu een Engelse of eender welke taal installatie heeft gedaan, men moet de tijdzone toch invoeren bij de install. Dus dat staat er compleet los van. :)
« Laatst bewerkt op: 2009/02/09, 13:23:31 door DarkEra »

« Reactie #3 Gepost op: 2009/02/09, 20:21:04 »
Bij mij staat die altijd op Stamkroeg tijd.  ;) Even zonder dollen, tot op heden loopt de klok mooi synchroon met de atoomklok.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Roel1963

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/02/09, 20:42:52 »
Hierna krijgt men een melding dat NTP geinstalleerd moet worden, deze wordt dan automatisch gedownload als men op OK klikt. Er zal gevraagd worden om deze te vervangen, klik dan op "Vervang" ("Replace"). Daarna kan men het venster gewoon sluiten en zal de tijd vanaf nu normaal synchroon lopen.

Ik denk dat dit gewoon een bug is in Ubuntu 8.04.2. Overigens heb ik in het bovenstaande sommige woorden in Nederlands en Engels gedaan daar ik zelf mijn Ubuntu op Engels heb staan.

Ik deel je conclusie. Nu wordt de klok wel gesync'd met NTP maar het moest inderdaad eerst worden geïnstalleerd. En daarna herhaald alvorens de instellingen werden aangepast.

DarkEra

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 2009/02/09, 21:11:12 »
Bij mij staat die altijd op Stamkroeg tijd.  ;) Even zonder dollen, tot op heden loopt de klok mooi synchroon met de atoomklok.

Heb je een clean install gedaan van Ubuntu 8.04.2 of is het Ubuntu 8.04.1 geweest en heb je deze gewoon van alle updates voorzien?

Ik was dus vergeten te vermelden dat ik het heb over een clean install van 8.04.2 in mijn eerste post.:)

Offline Roel1963

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2009/02/09, 21:12:19 »
Heb je een clean install gedaan van Ubuntu 8.04.2 of is het Ubuntu 8.04.1 geweest en heb je deze gewoon van alle updates voorzien?

Ik was dus vergeten te vermelden dat ik het heb over een clean install van 8.04.2 in mijn eerste post.:)

+1

« Reactie #7 Gepost op: 2009/02/09, 21:20:31 »

Val ik mooi door de mand, ik draai nu 8.10. Echter toen ik nog 8.04 gebruikte liep de klok ook goed.

Met vriendelijke groet,

Gijs

Offline Tom

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2009/02/09, 21:22:20 »
Bij mij dus ook .
En ook ik heb een clean install: gedaan van de 8.04.2
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline ivo

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2009/02/09, 21:37:07 »
Dit is mijn equivalent van wat jullie hierboven allemaal met de muis zitten te klikken, neem ik aan? Dit doe ik zo al jaren op unix systemen. Eventueel naar een time server op het lokale netwerk, als die beschikbaar is. En op Unices die het commando hwclock niet kennen
laat ik de laatste regel weg.

inaninck@renault:~$ sudo crontab -l
# m h  dom mon dow   command
0,30 * * * * /usr/sbin/ntpdate ntp.xs4all.nl | logger
1,31 * * * * /sbin/hwclock -w

Of werkt dat van jullie beter? Zo ja, wat dan?

There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

« Reactie #10 Gepost op: 2009/02/09, 21:54:06 »
Ja Ivo, ik heb aan Windows een tick over gehouden voor de klik.  ;) Als het even kan werk ik grafisch, gaat het zo niet dan met de terminal.

Met vriendelijke groet,

Gijs

Offline Ploffie

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2009/09/20, 21:38:10 »
Na de zoekfunctie te hebben gebruikt is deze draad 'as close as I can get', daarom maar geen nieuw onderwerp.

Ik mis in Jaunty de mogelijkheid om een timeserver te kiezen, kan dat kloppen?

Ik heb ntpdate geïnstalleerd staan volgens synaptic, maar zoals het schermafdruk laat zien heb ik geen opties de tijd te syncen met een tijdserveerster.

Weet iemand hoe dit wel kan?
Desktop en Kleptop voorzien van 10.04.1...dusss...

˙doʞ uɾız do ʇɐɐʇs pʃǝɹǝʍ ǝʃǝɥ ǝ◖

« Reactie #12 Gepost op: 2009/09/20, 21:48:04 »
Hoe bedoel je Ploffie? Je kan toch op toevoegen klikken een tijdzone kiezen, een van de Landen, en dan bij lokatie een plaats opgeven. Of bedoel je wat anders?

Offline ivo

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2009/09/20, 21:52:06 »
Na de zoekfunctie te hebben gebruikt is deze draad 'as close as I can get', daarom maar geen nieuw onderwerp.

Ik mis in Jaunty de mogelijkheid om een timeserver te kiezen, kan dat kloppen?

Ik heb ntpdate geïnstalleerd staan volgens synaptic, maar zoals het schermafdruk laat zien heb ik geen opties de tijd te syncen met een tijdserveerster.

Twee antwoorden boven dit bericht van jou heb ik beschreven hoe ik dat al jaren doe.
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

« Reactie #14 Gepost op: 2009/09/20, 21:59:02 »
Ik kwam deze nog tegen Ivo, of deze beter is weet ik niet.
http://www.highking.nl/website/Datum_tijd_instellingen_Linux

Offline ivo

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2009/09/20, 22:14:45 »
Ik kwam deze nog tegen Ivo, of deze beter is weet ik niet.
http://www.highking.nl/website/Datum_tijd_instellingen_Linux

Da's toch exact 100% hetgeen ik ook al jaren doe, nl met ntpdate en hwclock!?
Dus het lijkt me niet beter  ;)

Offline Ploffie

• Lid
« Reactie #16 Gepost op: 2009/09/20, 22:22:52 »
Ja, Ivo, en onder jouw beschrijving staat een antwoord van Gijs hoe ik het graag wil doen.

Op de manier zoals jij het doet moet je het handmatig herhalen of niet?

In Hardy deed hij dat zelf wekelijks.

Gijs, ik kan wel een tijdzone kiezen, maar er staat niets over automatische synchronisatie en wat Arie zegt bedoel ik ook.
Die keuze is er niet meer.

Kijk, dit staat er wel...

Offline Ploffie

• Lid
« Reactie #17 Gepost op: 2009/09/20, 22:43:10 »
Exactement, Arie, kijk maar eens.

Offline ivo

• Lid
« Reactie #18 Gepost op: 2009/09/20, 22:46:59 »
Ja, Ivo, en onder jouw beschrijving staat een antwoord van Gijs hoe ik het graag wil doen.

Gijs, ik kan wel een tijdzone kiezen, maar er staat niets over automatische synchronisatie en wat Arie zegt bedoel ik ook.

Handmatig herhalen? Nee hoor, daar heb ik een hekel aan, je ziet toch dat het in cron staat!?

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #19 Gepost op: 2009/09/20, 22:49:56 »

Je hebt de verkeerde optie gekozen uit het rechtermuisknopmenu. Je schermafdruk is er een van 'Voorkeuren', maar je moet 'Datum & tijd wijzigen' hebben. ^-^ (Als dat in Jaunty tenminste nog steeds hetzelfde gaat als in Hardy.)

« Reactie #20 Gepost op: 2009/09/20, 22:54:52 »

Dat heb ik ook staan, alleen de keuze van een tijd server heb ik ook niet meer in 8.10. Maar is de locatie niet gekoppeld aan een tijdserver?
« Laatst bewerkt op: 2009/09/20, 22:57:06 door Gijsbert »

Offline Ploffie

• Lid
« Reactie #21 Gepost op: 2009/09/20, 23:00:24 »
Als ik 'Datum en tijd wijzigen' kies krijg ik dus dit...

@Ivo, geen idee wat cron is helaas.

@Gijs: dat zou ook nog zo maar kunnen natuurlijk.

Offline ivo

• Lid
« Reactie #22 Gepost op: 2009/09/20, 23:05:44 »
Als ik 'Datum en tijd wijzigen' kies krijg ik dus dit...

@Ivo, geen idee wat cron is helaas.

@Gijs: dat zou ook nog zo maar kunnen natuurlijk.

cron is een scheduler tool. Lees meer op

http://www.adminschoice.com/docs/crontab.htm

Offline Ploffie

• Lid
« Reactie #23 Gepost op: 2009/09/20, 23:09:34 »
Oke, duidelijk, bedankt.

« Reactie #24 Gepost op: 2009/09/20, 23:12:21 »
Als ik op de tijd klik Ploffie, dan staat er onder Amsterdam 23.03 CEST, Central Europe Summer Time ik neem aan dat er in oktober CEWT o.i.d komt. Ik had Luxor in Egypte ook ingevoerd en hier staat EET.