Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Problemen met opstarten applicaties (Ubuntu)  (gelezen 3098 keer)

Offline P@ul1979

• Lid
Problemen met opstarten applicaties (Ubuntu)
« Gepost op: 2009/02/04, 21:59:07 »
Graag wil ik het volgende probleem voorleggen;

Vandaag heb ik geprobeerd een goed alternatief voor Nero te installeren. Ik heb verschillende alternatieven geprobeerd. Helaas was er geen alternatief die goed werkte. Het probleem bij allen, was dat ik automatisch werd uitgegooid naar verloop van tijd. Na het laatste alternatief was ook ineens de look van Ubuntu anders (knoppen zagen er anders uit) en er stonden extra mappen op de desktop die er eerst niet stonden. Nu heb ik verschillende problemen;

1 wat is een goed werkend alternatief voor Nero burning Rom,
2 hoe krijg ik de extra mappen van mijn desktop waar ik niet om gevraagd heb,
3 er zijn verschillende appl. die niet meer opstarten, waaronder; installeren/verwijderen, Synaptic Pakket beheer, update-manager, mogelijk nog meer appl.

Je begrijpt dat nummer 3 wel ernstig is. Ze proberen op te starten, maar stoppen daar na een seconde of 10 mee omdat het niet lukt. Synaptic vraagt wel om een wachtwoord, maar start uiteindelijk niet op. Wat is er mis? Is er misschien een soort van systeem herstel zoals in Windows?

Alvast bedankt voor de reactie!

Paul

Offline ivo

• Lid
Re: Problemen met opstarten applicaties (Ubuntu)
« Reactie #1 Gepost op: 2009/02/04, 22:14:10 »
Beschrijf eens welke versie van Ubuntu (Ubuntu, Kubuntu, Xubuntu, 8.04, 8.10, ..., ...)
je hebt geinstalleerd en hoe je dat hebt gedaan.
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline P@ul1979

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/02/04, 22:18:34 »
Ik heb een maandje geleden de laatste versie van Ubuntu geinstalleerd. 8.10 volgens mij (kan ik nu ook niet meer zien, :-). Ik heb voor het eerst Linux (Ubuntu), gebruikte voorheen Windows XP. Heb verder geen dual boot, single Ubuntu als OS. Geinstalleerd via de Live CD. Ik ben niet echt een ervaren Linuxer, maar snap er niks van.

« Reactie #3 Gepost op: 2009/02/04, 22:20:48 »
Het is lastig om op afstand na te gaan wat je precies hebt gedaan. Ik ga toch proberen om je hiermee te helpen aan de hand van je punten.
1 Ik zelf gebruik K3b, ben ik tevreden over. Er is ook een NERO voor Linux als je daar liever mee werkt. Ben ook wel benieuwd welk programma je wilde installeren
2 Wat zijn de namen van de mappen?
3 Het zou best mogelijk kunnen zijn dat de mappen die op je bureaublad terecht gekomen zijn, systeenmappen zijn van je programma's die niet starten.
Een systeem herstel met herstel punten zoals bij Windows is er niet, bij mij weten. Wees niet ongerust er is heus wel van alles te herstellen. Wacht even jou reactie af voordat je mappen kan weggooien.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

« Reactie #4 Gepost op: 2009/02/04, 22:24:01 »
Ik heb een maandje geleden de laatste versie van Ubuntu geinstalleerd. 8.10 volgens mij (kan ik nu ook niet meer zien, :-). Ik heb voor het eerst Linux (Ubuntu), gebruikte voorheen Windows XP. Heb verder geen dual boot, single Ubuntu als OS. Geinstalleerd via de Live CD. Ik ben niet echt een ervaren Linuxer, maar snap er niks van.
Het snappen komt vanzelf, je moet de manier zoals Windows werkt even uit je hoofd zetten, Linux zit nou eenmaal anders in elkaar.

Offline P@ul1979

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2009/02/04, 22:45:01 »
Ben blij met alle hulp die ik kan krijgen, bedankt.

Ik ben niet perse op zoek naar Nero een alternatief is prima. Is K3b niet een programma dat niet voor Gnome gebruikers is?

De mappen die er bij zijn gekomen is de vuilnisbak en Persoonlijke map van Paul. Dit is een Koppeling (waarschijnlijk) naar de Map Paul die gewoon in de root staat, automatisch gegenereerd bij installatie (aangezien ik, Paul de user ben). De snelkoppeling heb ik nooit gemaakt (ook de vuilnisbak niet). Wanneer ik hem weg wil gooien dan geeft de vuilnisbak de volgende foutmelding:
Fout tijdens verwijderen
Er is een fout opgetreden bij het informatie ophalen over ḧome"
Meer details weergeven.

Tevens zie ik net bij Mijn Computer (waar je naar de files gaat) alleen nog maar bestandssysteem en de cd-rom speler. Eerst waren dit allerlei mappen, waaronder ook Paul. Nu niet meer zichtbaar onder Mijn computer maar alleen nog via de snelkoppeling op het bureau blad.

De Burn programmaś die ik had geprobeerd waren .....Baker.... of zoiets en nog een andere populaire onder Installeren/verwijderen knop. Kan ik nu niet meer achterhalen.

Ik weet het echt even niet meer......

JimZ

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 2009/02/04, 23:05:29 »
K3b is uitstekend bruikbaar onder Gnome, als je het programma via Synaptic installeert worden automatisch de benodigde KDE-componenten mee op je schijf gezet. Gemakkelijker kan al niet!

En verder: er moet iets grondig overhoop gehaald zijn in je systeem want die map "Paul" wordt weliswaar automatisch aangemaakt bij de installatie (de naam die je zelf hebt opgegeven bij "Gebruiker") maar die hoort zeker niet in de root van het bestandssysteem te staan en wordt daar ook zeker bij de installatie niet door Ubuntu neergezet. De juiste locatie is niet /Paul maar /home/Paul.

En dat je van alles kwijt bent/niet meer functionneert is bijna zeker de reden daarvan.

En de vraag is dus: Hoe en/of door wie is de boel overhoop gehaald en hoe herstel je dat. Lijkt mij op afstand, zonder direct in het systeem te kunnen kijken een heikele en vrijwel niet te beantwoorden vraag eerlijk gezegd.

Gr,
Jim

Offline Tom

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2009/02/04, 23:13:31 »
Het is zeer radical , maar kun je niet beter een her-installatie doen ... zolang duurt dat niet.
En dan begint U met een zuivere lei.
En als u dan iets wilt installeren en u bent niet zeker ... gewoon eerst vragen of zoeken met de zoek functie.
Als u Ubuntu dan wat verder kennen geleerd heeft , kunt U nog altijd iets proberen.
Ik heb in het begin elke handeling die ik deed opgeschreven , het is dan makkelijker om iets weer terug in orde te krijgen.
« Laatst bewerkt op: 2009/02/04, 23:15:31 door Wanda Rooze »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline P@ul1979

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2009/02/04, 23:14:06 »
Kan het niet meer terugzien maar waarschijnlijkheb je gelijk en stond deze ook niet in de root maar onder home zoals je zegt. Het was gewoon standaard. Ik ben verder niets kwijt, kom alleen niet meer in de genoemde appl. waaronder ingangen om software te instal. of te verwijderen. Daarnaast is de bestandstoegang er anders uit gaan zien onder mijn computer. Home zie ik bv niet meer terug. Er is inderdaad echt wat mis en behoorlijk. Ik heb niets speciaals gedaan alleen programmaś geinstal. en verwijderd onder Toepassingen > Installeren/Verwijderen. Lijkt me vrij standaard. Baal er wel van waar ik nu beland ben. Iemand suggesties, of wordt het echt opnieuw installeren?

Alvast bedankt,

Paul

JimZ

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 2009/02/04, 23:24:58 »
Citaat
Ik heb niets speciaals gedaan alleen programma's geinstal. en verwijderd onder Toepassingen > Installeren/Verwijderen. Lijkt me vrij standaard.
Zonder ook maar iemand te willen beschuldigen van wat dan ook (wie ben ik tenslotte  ;) ): is wat jij schrijft naar mijn idee toch echt volslagen onmogelijk.

Maar Inmiddels heeft ook Wanda Rooze gereageerd en zijn suggestie lijkt mij gezien je problemen inderdaad de enig verstandige keus.

Gr,
Jim

Offline P@ul1979

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2009/02/04, 23:38:10 »
Zo zal het dan zijn....! Zit niets anders op. In ieder geval bedankt.

« Reactie #11 Gepost op: 2009/02/04, 23:48:50 »
Tja, maar beginnen bij het begin. K3b heeft Jim al beschreven en uit gelegd. Wat dat betreft zijn kde en gnome uitwsselbaar. Ik heb ook Amarok en KDETV geinstalleerd. Het programma wat jij probeerde te installeren is gnomebaker.
Kijk eerst eens of je map Paul inderdaad in de directory /home staat, zoals Jim schreef. Kan je dit nog bereiken met Nautilus, de bestand verkenner? Anders open je een terminal via Hulpmiddelen en type je in cd /home hierna type je dir zo dus:
gijs@gijs-8:~$ cd /home
gijs@gijs-8:/home$ dir
Afbeeldingen  britny     ellen     gijs   Openbaar  schooljuf
asten         Bureaublad  emilie    lost+found   pink     Sjablonen
britney       Documenten  Examples  Muziek   root     Video's
Staat de map Paul of paul erbij? Zoals bij mij gijs?
Doe nu het volgende in de terminal cd paul , let op geen / voor paul en nu dir -a  dan worden de verborgen bestanden ook weer gegeven zie je aan de . ervoor
bij mij ziet het er zo uit
gijs@gijs-8:/home$ cd gijs
gijs@gijs-8:~$ dir -a
-
5\ December\ AICS\ weekly.doc
Afbeeldingen
amsn_received
An_Interview_with_Ma_Yueh_Liang.MPEG
Winkel\ van\ Sinkel\ 200303.mdb
wu_style_taiji.MPEG
.Xauthority
.Xauthority-c
.Xauthority-l
Ik heb er nog veel meer instaan maar dan wordt het wel een hele lange lijst. Zou je delijst die jij te zien krijgt hier neer willen zetten tussen tags? (code)lapje tekst(/code) en deze () vervangen door [], als ik deze gebruik ziet het er zo uit lapje tekst dat scheelt een hoop gescroll voor iedereen.
Nog niets weggooien hoor Wil eerst kijken of je map nog goed staat en de "snelkoppelingen" geen symbolic links zijn. En een herinstallatie is het snelst, voor Ubuntu een beetje door te krijgen zijn dit soort situaties een hele "kluif" voor iemand die net begint, maar wel een mooie "leerschool". En herinstalleren kan altijd nog.  :)

Met vriendelijke groet,

Gijs

« Laatst bewerkt op: 2009/02/04, 23:54:19 door Gijsbert »

Offline P@ul1979

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2009/02/05, 13:33:26 »
Gijs bedankt voor je response. Je hebt gelijk herinstalleren kan altijd nog. Ik ben helaas pas van het weekend in de gelegenheid om weer achter de (prive) computer te kruipen, zal er dan mee aan de gang gaan. Ik hou je op de hoogte.

Groeten,

Paul

« Reactie #13 Gepost op: 2009/02/05, 22:07:19 »
Oke Paul, we zien de berichten tegemoet.  :)

Met vriendelijke groet,

Gijs

Offline P@ul1979

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2009/02/06, 21:04:29 »
Beste Gijs,

Heb op dit moment mń bestanden veilig gesteld. De map Paul kon ik gewoon nog bereiken en stond inderdaad onder home. Kan er dus nu eventueel een nieuwe installatie overheen gooien. Of....?

Best leerzaam om het systeem te repareren! Ben alleen bang dat ik het zelf niet ga redden in mń eentje. What to do? Wil de PC wel weer up and running krijgen.

Groeten Paul