Hallo Gijs,
Bedankt dat je meedenkt en me die Topic doorgaf. Ik heb hem nagekeken en heb nog een paar vragen voordat ik ermee aan de slag ga.
Nog even wat achtergrondinformatie: ik ben nog maar een paar weken bezig met Ubuntu en dus echt een beginneling. Mijn HP Pavilion tx2550ed is een 64-bit laptoppie waar een 32-bit Vista op staat. Ik wil graag overstappen op Ubuntu en heb inmiddels diverse Linux distri's geprobeerd. Mijn eerste kennismaking was met Ubuntu 8.10 (32-bit) die zich moeiteloos liet installeren. Omdat het geluid niet werkte heb ik daarna een installatie gedaan met de 8.04 versie, die liep herhaaldelijk vast tijdens het installatieproces.
Verder nog uitgeprobeerd:
- Ubuntu 8.04 Alternate, die gaf hetzelfde resultaat met de melding: critical temperature reached, o.a. 42gr C (dit lijkt een bug).
HP heeft nog geen antwoord gegeven op mijn vraag hierover en hoewel ik goede ervaring met ze heb qua ondersteuning onder Windows begrijp ik dat ik van hen weinig te verwachten heb als het over Linux-drivers gaat.- Ubuntu 8.04.2 (32- en 64-bit) vastgelopen tijdens installatie.
- Ubuntu 8.10 64-bit vastgelopen.
- Fedora 8 kwam wel door de installatie heen maar later stopte die ook en verder niet uitvoerig getest.
Mede gezien de rapportages die over bugs met processor temperature en het geringe voordeel van 64-bit (voorlopig) in de Ubuntu kringen circuleren, heb ik na dit alles te hebben uitgeprobeerd de laptop met Gparted naar NTFS geformatteerd en besloten Ubuntu 8.10 (32-bit) te installeren volgens de Wiki's van Ubuntu NL en de problemen op te gaan lossen.
Wanneer ik in de Topic, die je me gaf, ga zoeken kom ik op een paar zaken die ik graag even wil overleggen:
Er wordt daar gesproken over de Alsa-Core package die ik moet verwijderen. Diezelfde term vind ik niet in Synaptic pakketbeheer.
Welk Alsa spul moet ik dan verwijderen?In de verwijzing naar:
http://www.4front-tech.com/download.cgi vind ik de volgende 2 drivers:
- oss-linux-4.1-1051_i386.deb;
- oss-linux-4.1-1051_amd64.deb.
Hoewel ik een AMD64 dualcore processor heb draai ik omgenoemde reden onder 32-bit en lijkt mij de keuze voor de eerste driver in mijn geval het beste. Klopt dat?Wanneer ik een van deze twee drivers download heb ik de keuze uit Uitvoeren of Downloaden. Mij lijkt
Uitvoeren het beste omdat hij dan meteen op de juiste plaats wordt gedropt en ik bij opslaan dat zelf moet doen. Volg je deze denkwijze?In de handleiding (zie bijlage) wordt gesproken over een waarschuwing voordat je aan de slag gaat:
'WARNING: Linux 2.6 kernel with kernel sources (or kernel headers), GCC Compiler, Binutils,
GNU Make, GTK/GLIB 2.0 libraries must be installed before you can install OSS. Please consult
your Linux distributor’s manuals on how to install and prepare the kernel sources so that external
drivers and modules can be compiled for your kernel.'
Ik begrijp hieruit dat wanneer ik straks mogelijk het geluid aan de praat heb, het merendeel van de andere drivers ook aangepast moet worden. Haal ik dan niet te veel overhoop? Hoewel ik het als een uitdaging zie problemen op te lossen, zoek ik ze niet op ;-).Verder spreekt men over het geven van een commando. Ik vermoed dat ik dat commando dan moet inkloppen in de terminal met sudo ervoor.
Het wordt dan:
sudo DEB package dpkg –I oss-linux_v4.0-123_i386.deb
Klopt dat?Ik ben zeer te spreken over de uitstekende handleidingen en deskundige tips die worden gegeven en hoop stap voor stap deze probleempjes op te lossen die ik als een uitdaging zie, maar hoop gezien mijn beperkte kennis enige support te krijgen.