Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: hoe zet ik een "snelkoppeling" op de desktop?  (gelezen 1009 keer)

Offline jjge

• Lid
hoe zet ik een "snelkoppeling" op de desktop?
« Gepost op: 2009/01/29, 19:47:03 »
Hallo, *

ik ben bezig, de Ubunto 8.10 desktop op te tuigen voor een (ex-)Windowsgebruikster. En nu vraag ik me af, hoe je zoiets doet. Ze heeft een archief op de server, en dat kun je benaderen via smb://192.168.0.6/pad/naar/archief/ maar je kunt een Windows-gebruiker geen commandoschermpje aanbieden :-)

Ik neem aan dat het een "launcher" heet, maar hoe gaat dat precies in zijn werk? Er moet gewoon een icoontje op de desktop, en als je daarop klikt, moet dat directory zich openen. Ik kan me niet voorstellen dat het moeilijk is, maar ik krijg de details even niet op orde (en zelf werk ik altijd met KDE, dat helpt niet zo bij gnome).

Re: hoe zet ik een "snelkoppeling" op de desktop?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/01/29, 19:48:07 »
Eeehm (ik werk zelf ook met KDE), is dat niet gewoon een kwestie van een start aanmaken, en het pad invullen? Of als commando: nautilus smb://pad

Offline joop13

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/01/29, 20:55:41 »
Voor deze mogelijkheid:  Op het bureaublad->rechter muisknop -> Nieuwe Starter -> Locatie openen (onder 8.04 stopt hij pas met openen als er een bestand gekozen is) Daarna in de locatie het bestand weer verwijderen en als je een naam gegeven hebt aan de starter start hij de locatie automatisch in Nautilus.

Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

Offline jjge

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2009/01/29, 21:45:52 »
Ik denk dat ik al zie wat het probleem is: het archief zit in het home directory op de server. Een Windowsgebruiker logt gewoon in op Samba, en kan dan zijn home directory benaderen (net use h: /home)

Deze Ubuntugebruiker heeft dezelfde naam (en password :-) ) op de server en op het werkststion, maar hoe logt zij onder ubuntu in op samba?

Offline Rinse

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/01/30, 14:03:24 »
ik exporteer de linux-gebruiker altijd met het commando sudo smbpasswd -a gebruikersnaam naar samba. Daarna kun je op de windows-pc toegang krijgen tot diens persoonlijke map op de linux-server mbv de loginnaam en het wachtwoord

Offline jjge

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2009/02/11, 21:55:25 »
Maar hoe kan ik van een ubuntu-account inloggen op een samba-account? Bij Windows gaat dat vanzelf, maar ik kan niet zoiets als een smblogin commando vinden :-(