Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ik krijg ondanks ingesteld vast IP-adres toch steeds weer DHCP!  (gelezen 1350 keer)

Offline jjge

• Lid
Hallo, *

ik probeer een vast IP- adres in te stellen op Ubuntu 8.10 . Meestal lukt dat ook, maar bij deze machine even niet. Ik kies het icoontje dat "netwerk instellen" aangeeft, en dan zet ik IPv4-adressen op vast, en dan heb ik weer een vast IP-adres, maar de eerstvolgende restart staat-ie weer op een DHCP-adres. Ik zie dan twee eth0-entries, en als ik de tweede delete, dan geeft de eerste (die er dus nog wel staat) me inderdaad weer het gekozen vaste adres. Maar hoe laat ik die tweede entry voorgoed wegblijven?

Re: ik krijg ondanks ingesteld vast IP-adres toch steeds weer DHCP!
« Reactie #1 Gepost op: 2009/01/29, 20:39:34 »
Hoe is je router ingesteld? Even van uitgaand dat je deze hebt.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline jjge

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/01/29, 21:10:06 »
Ja, ik heb een router, en die heeft een DHCP-dienst. En de machine heeft daar een tijd op gedraaid ook. Dat is het punt niet. Maar ik wil nu een vast adres instellen, en als de machine maar steeds terug blijft gaan naar DHCP lukt dat niet. Let wel: de machine vraagt DHCP. En creëert daarvoor zelfs een tweede eth0 entry naast de entry met het vaste adres.

« Reactie #3 Gepost op: 2009/01/29, 21:53:09 »
Ik had namelijk begrepen als je de router vaste adressen laat uitdelen, dat ook je poorten een vast ip adres hebben. En je PC('s) dan ook niet anders dan een vast ip adres kunnen ontvangen.
Ik kan het helemaal fout zien, wellicht dat een ander forum lid hier een betere mening is toegedaan.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline jjge

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/01/29, 22:01:11 »
Nee, wat in feite gebeurt is dat DHCP bijhoudt, aan welk MAC adres een bepaald IP-adres is toegewezen, en bij weer reserveren dat adres weer uitgeeft. De facto zijn de adressen dus inderdaad redelijk vast. Maar ik wil bepaalde adressen gewoon met de hand toewijzen, en dat moet toch kunnen? (Zelfs Windows kan dat, grrrr :-( )

O ja, en ik heb DHCP wel nodig. Zo af en toe komt er een laptop langs, en die moet dan wel een adres uit de pool hebben. Maar de vaste bewoners hebben hun eigen adres. (En staan bijvoorbeeld in een nagios bestand).

« Reactie #5 Gepost op: 2009/01/29, 22:32:50 »
Ik heb daar ook moeilijkheden mee gehad, ik denk dat het een bug is. Meerdere keren proberen. Op een gegeven moment wordt er gevraagd naar je password. Op dat moment is het goed en blijft je ip zoals je het ingesteld hebt.
Intel i5-6400 cpu 2.70 GHz - Samsung SSD 850 EVO 500 gb

« Reactie #6 Gepost op: 2009/01/30, 03:17:25 »
Wat belangrijk is wanneer je de pc een vast IP adres wilt geven, is dat je dit moet doen buiten de ip reeks van de DHCP, dus buiten de pool.

Om dit te bereiken stel je in je router deze DHCP pool in.
Dus wanneer hij nu ingesteld is om vanaf 192.168.1.100 t/m 192.168.1.254 IP adressen te geven stel je dit terug naar bijv.
192.168.1.100 t/m 192.168.1.150

Alle computers die je nu een vast ip adres wilt geven laat je lopen vanaf 192.168.1.151 en hoger.

Sommige routers zoals bij Linksys staat het begin adres bijv. 192.168.1.100 en moet je een getal invullen in een vakje, vul je in 50 loopt de range tot 192.168.1.150.

Mocht je router slim blijven en de pc blijven pushen een ipadres te pakken van de DHCP moet je de cache flushen van de router waar de mac adressen onthouden blijven.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline jjge

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2009/02/05, 15:34:16 »
Nou, ik heb het uiteindelijk opgelost via de commandoregel. Na enig zoeken vond ik dat er een tekstbestand /etc/network/interfaces was. Daar heb ik toen een definitie voor het eth0 interface ingezet (er is een man interfaces). Toen reageerde de machine op ping, maar kon nog steeds niet het internet op. Daarvoor moest ik ook nog eens een nameserver definiëren in /etc/resolv.conf en ik moest een default route aanmaken. Ik kon nergens een "routes" bestand vinden, dus heb ik maar gewoon add route default ... toegevoegd in /etc/rc.local

De computer werkt nu, maar ik heb toch het gevoel dat dit niet helemaal ideaal is :-(