Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: VirtualBox foutmelding: Cannot mix incompatible Qt libraries  (gelezen 1086 keer)

rockingbilly

• Gast
VirtualBox foutmelding: Cannot mix incompatible Qt libraries
« Gepost op: 2009/01/28, 16:20:14 »
Ik heb een hardnekkige foutmelding als ik VirtualBox opstart. Dat werkte tot 1 1/2 week terug perfekt, maar nu geeft het de foutmelding (bij het opstarten): Cannot mix incompatible Qt libraries
Googelen leverde dikwijls de suggestie op om via ldd te kijken welke libraries gebruikt werden. Ik word echter niet wijs uit de lijst met libraries, en wat daar mis mee zou kunnen zijn.
Ik werk op een laptop met Ubuntu 8.10, met een 386-installatie. Het rare is overigens dat ik op een andere PC sinds dezelfde datum ook soortgelijke foutmeldingen krijg, en daar draait een amd64 (Ubuntu 8.10) installatie. Daar draait echter VirtualBox wel, maar vlc weer niet.
Kan iemand mij een idee geven welke libraries problemen geven (zie uitdraai hieronder), en welke pakketten ik zou moeten deinstalleren om VirtualBox weer draaiend te krijgen? VirtualBox is nl. erg belangrijk voor me, omdat het de enige manier is om op mijn werk iets af te kunnen drukken. Op de 1 of andere manier lijken mij /lib/tls goede kandidaten omdat daar i686 bij staat. Dat lijkt me niet erg passen bij mijn installatie (386). Maar is dat gevoel juist? En hoe kom ik dan verder (welk pakket heeft dat geinstalleerd?)
Citaat
user@laptop:~$ sudo ldd /usr/lib/virtualbox/VirtualBox
        linux-gate.so.1 =>  (0xb7fac000)
        libpthread.so.0 => /lib/tls/i686/cmov/libpthread.so.0 (0xb7f58000)
        libdl.so.2 => /lib/tls/i686/cmov/libdl.so.2 (0xb7f54000)
        libstdc++.so.6 => /usr/lib/libstdc++.so.6 (0xb7e65000)
        libc.so.6 => /lib/tls/i686/cmov/libc.so.6 (0xb7d07000)
        /lib/ld-linux.so.2 (0xb7f92000)
        libm.so.6 => /lib/tls/i686/cmov/libm.so.6 (0xb7ce1000)
        libgcc_s.so.1 => /lib/libgcc_s.so.1 (0xb7cd2000)

user@laptop:~$ VirtualBox
Qt FATAL: Cannot mix incompatible Qt libraries
Afgebroken

Re: VirtualBox foutmelding: Cannot mix incompatible Qt libraries
« Reactie #1 Gepost op: 2009/01/28, 17:31:24 »
volgens de verschillende internet antwoorden heeft het precies iets te maken met de programma's(in uw geval virtualbox) die niet het juiste path kunnen vinden naar QT libraries : http://www.google.be/search?hl=nl&q=Cannot+mix+incompatible+Qt+libraries&btnG=Google+zoeken&meta=

heb je een update onlangs gedaan van iets?

Offline dallco

• Lid
    • stormsail.nl
« Reactie #2 Gepost op: 2009/01/28, 18:16:29 »
Ik doe maar een gooi...... onlangs viel mij het volgende op,

Bij de (poging tot) installatie van QT4-designer kreeg ik de mededeling dan ondermeer virtualbox 2.0 verwijderd zou worden :(. Ik ben toen maar voor qt3-desiner gegaan en dat draait blijkbaar wel naast virtualbox 2.0.

Misschien iets in die hoek geïnstalleerd?
Blije (L)Ubuntu gebruikende familie  12.04 en 13.10

rockingbilly

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 2009/01/29, 23:19:32 »
Ik heb een hardnekkige foutmelding als ik VirtualBox opstart. Dat werkte tot 1 1/2 week terug perfekt, maar nu geeft het de foutmelding (bij het opstarten): Cannot mix incompatible Qt libraries
Ik vond na hardnekkig zoeken de volgende suggestie:
Citaat
I had the same issue and nailed down to the Trolltech.conf file in your
~/.config/ folder. Just rename this file to e.g. Trolltech.conf_broken and then
start the application (e.g. I've tried with VirtualBox and Lyx) and it should
be fine.
Ik heb dit uitgevoerd op mijn amd64-machine met Ubuntu 8.10, en opeens werkt vlc weer.
Ik probeer het morgen uit op mijn andere machine, ik geef het resultaat morgen.
[edit]
Ook op mijn andere machine (laptop dell, ubuntu 8.10 i386 installatie) werkt deze oplossing perfekt. Virtualbox draait weer.
Het blijkt dus niet aan libraries te liggen, maar aan het ingestelde pad? Toch raar, ik had het ook met een andere gebruiker getest, en die gaf dezelfde foutmelding. Ik meende daardoor aan te tonen dat het niet een gebruikersinstelling betrof. Mis dus! Blijkbaar kun je door het updaten van pakketten (sudo apt-get upgrade) dit soort bij-effecten krijgen.
[/edit]
« Laatst bewerkt op: 2009/01/30, 09:56:58 door rockingbilly »