Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Probleemple open office, werkbalken niet zichtbaar  (gelezen 993 keer)

daandus

• Gast
Probleemple open office, werkbalken niet zichtbaar
« Gepost op: 2009/01/27, 20:16:44 »
Hallo allen,

Een paar weken geleden in een dolle bui Ubuntu geinstalleerd.
Daarna kubuntu, redhat en fedora nog geprobeerd, om uiteindelijk weer bij Ubuntu 8.10 uit te komen.
Ik moet zeggen: bijna alles heb ik draaiend, binnen absoluut redelijke tijd. Moet zeggen dat het me alles meevalt, en ik het super gebruiksvriendelijk vind! Ik heb nog geen syntaxen hoeven tikken, dat bevalt prima en maakt het voor mij levensvatbaar.

1.Wat ik nog niet voor elkaar heb gekregen: Open Office! Die zit standaard in m'n Ubuntu installatie, maar ik zie de tekst van de werkbalken niet. Ook als ik een popup krijg in O.O., zie ik de tekst er niet op. Alleen als ik er met de muis overheen ga, schitterd het heel even. Wat doe ik hieraan?
Ik heb het eraf gegooid, en opnieuw geinstalleerd => geen resultaat.
Ook die instelling-file o.i.d. gewist=> geen effect

2. Soms loopt iets vast, en dan? Ik probeer (don't shoot me, I'm just used to it!) ctrl+alt+del, maar dan krijg ik niets....
« Laatst bewerkt op: 2009/01/27, 20:33:49 door daandus »

Offline vanadium

• Lid
Re: Probleemple open office, werkbalken niet zichtbaar
« Reactie #1 Gepost op: 2009/01/28, 11:26:39 »
Je hebt wellicht een nvidia kaart. Hier staat een naar mijn aanvoelen nogal warrige draad, waarnaar dan verwezen werd via een andere draad: usernet hulp is niet steeds efficiƫnt. toch staat die als opgelost gemarkeerd, dus een oplossing moet er wel inzitten.
http://user.services.openoffice.org/en/forum/viewtopic.php?f=16&t=10183

Het komt neer op "uncheck 'screen font antialiasing' in OO tools>options>view; deactivate nVidia driver: restart; activate nVidia driver; restart; check 'screen font antialiasing' and it's done." Volgende screenshot kan je helpen de instelling te herkennen (dit is voor de standaard OOo die met Ubuntu meekomt)

« Reactie #2 Gepost op: 2009/01/28, 16:24:02 »
2. Soms loopt iets vast, en dan? Ik probeer (don't shoot me, I'm just used to it!) ctrl+alt+del, maar dan krijg ik niets....
Hallo, er zijn verschillende mogelijkheden om een vastgelopen applicatie te stoppen of te "killen". Als je in Gnome werkt, kun je rechtsklikken op het paneel bovenaan om een applet toe te voegen. Zoek in de lijst naar Systeembelastingmeter. Wanneer iets vastloopt of je processor blijft op 100% hangen, klik je op dat icoon en kies het tabblad Processen. Daar kun je dan zien wat er mis is en het proces afsluiten.

Dit gaat niet altijd, soms is de hele desktop bevroren. Doe dan control-alt-backspace om de X server te herstarten, je logt dan opnieuw in zonder dat de pc herstart wordt.

Via de terminal zijn er nog meer mogelijkheden (top/htop, ps), maar omdat je aangeeft net te beginnen zal het bovenstaande in eerste instantie wel voldoende zijn.

daandus

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 2009/01/28, 17:21:54 »
Ik heb inderdaad een Nvidea kaart..... en de uitleg loste het probleem op. (al kon ik "deactivate nVidia driver: restart; activate nVidia driver; restart; check 'screen font antialiasing' and it's done."  niet vinden
Uiteindelijk moest ik "schermlettertypen gladmaken"uitvinken.

die ctrl+alt+backspace is wel fancy (je moet het maar weten....), die systeembelastingsmeter, bedoelen jullie daar "systeemmonitor"mee? Dat ziet er hetzelfde uit als in Windows zeg maar.....

Al met al weer een stapje verder.
Wel begrijp ik nog geen bal van software installeren. Met name Winamp wil ik in ubuntu laten draaien, ik lees hier en daar dat dat inmiddels kan. Maar dat lukt me allemaal nog niet, want ik snap die pakketen niet.
Ook zal ik een emulator moeten hebben voor m'n mapsource (Garmin navigatie), tips?

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/01/28, 17:52:15 »
Citaat
Uiteindelijk moest ik "schermlettertypen gladmaken"uitvinken.
De clou van het verhaal is dat je het uitvinkt, de nvidia driver inactiveert, dan herstart, dan terug activeert, herstart en dan font aliassing weer kunt aanzetten. En dan is het probleem opgelost en heb je toch gealiaste (= minder rafelige) fonts. Gealiaste fonts zijn nu eenmaal mooier. Wat jij nu hebt gedaan, is nog maar een workaround, nog niet de oplossing.