Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost]Backup maken  (gelezen 943 keer)

pastoor

• Gast
[Opgelost]Backup maken
« Gepost op: 2009/01/24, 17:22:07 »
Hoe kan ik het best een backup maken mocht er ooit iets mis gaan met ubuntu 8.04.
Is het dan nodig om de hele schijf te backuppen of kan het met bepaalde mappen toe.
Ik vraag dit omdat ik ubuntu nu draaiende heb zoals ik wil en dat ik terug kan gaan naar deze
situatie mocht er iets misgaan.
« Laatst bewerkt op: 2009/01/25, 12:35:45 door pastoor »

Re: Backup maken
« Reactie #1 Gepost op: 2009/01/24, 17:24:45 »
/home bevat al je persoonlijke data.

pastoor

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2009/01/25, 10:18:09 »
Dus een backup van de map /home zou in principe voldoende zijn?

Offline iceman564

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2009/01/25, 10:39:01 »
Dat is wel de basis , maar wel een hele magere backup.

Nadeel is , dat als er wat misgaat , en je een nieuwe installatie moet doen , je wel eerst moet installeren van cd , daarna alle opdate's binnen moet halen en daarna alle programma's die je gebruikt weer moet installeren.

Nu is het opnieuw installeren van cd zo gepiept , maar alles totaal ben je toch wel even zoet.
Ik heb vorige week een installatie gedaan op een pc die alles bij elkaar zo'n 2 1/2 uur in beslag nam.

Als je nu alles hebt geinstalleerd en hebt draaien zoals je wilt , kun je het beste een image maken van je harde schijf.
Deze image zal zo'n 2,5 gig groot zijn , en het maken ervan kost je +/- 20 minuten.
Het terugplaatsen van een image duurt ook +/- 20 minuten, en je bent in 1 keer klaar met al je instellingen en programma's zoals je gewent bent.

Daarnaast maak je een aparte backup van je /home folder , krijg je te maken met bv een gebruikersfout in bv een exel formulier , dan kun je eenvoudig deze herstellen uit je backup van je home folder.

pastoor

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 2009/01/25, 12:35:16 »
Ok heb inmiddels een backup gemaakt van de /home map en een image van
de harde schijf gemaakt met Acronis True Image.
Cumulus en Iceman bedankt voor jullie goede raad en is dit topic wat mij betreft opgelost