Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Werkwijze Scribus  (gelezen 2428 keer)

Offline Anke-Ubuntu

• Lid
  • Steunpunt: Nee
Werkwijze Scribus
« Gepost op: 2009/01/23, 17:13:01 »
Kan iemand me zeggen wat de beste werkwijze om mijn benodigde tekst in Scribus te zetten?
Als ik bijv. eerst alles in OO-Writer voorbereid hoe ga ik dan met de Stijlen om?
Als in Scribus kolommen gebruik moet ik die dan ook in OO gebruiken of juist niet.
Nu heb ik veel met txt-bestandjes gewerkt en de stijlen in Scribus geregeld, maar het is een heidens karwei als er teksten gewijzigd, verschoven of anders aangepast moeten worden.
Dit is mijn eerste keer dat ik mijn Nieuwsbrief (8 pag.) in Schribus heb gemaakt, maar ik moet een andere werkwijze toepassen want nu kostte het me veeeeeeel te veel tijd.

Hopelijk kan iemand een praktische tip geven. (de Scribus-site heeft me ook nog niet veel geholpen, helaas).

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
Re: Werkwijze Scribus
« Reactie #1 Gepost op: 2009/01/23, 17:16:32 »
Voor een uitgebreide handleiding voor Scribus in het Nederlands moet je even op onze wiki kijken:
http://wiki.ubuntu-nl.org/Multimedia
Waarschijnlijk kan je daar je antwoord wel vinden :)

Offline Anke-Ubuntu

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/01/23, 18:56:02 »
Ja, die nederlandse handleiding heb ik helemaal doorgenomen.
Daarin staat veel over eigenschappen, stijlen, link, lagen, pdf, etc.
Maar een echt handige werkwijze, tekst schrijven, tekst opmaken etc., heb ik er niet in gevonden. Helaas.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2009/01/24, 10:34:46 »
Scribus leest stijlen van OOo in. Het is dus veel handiger om bepaalde opmaakaspecten (hoofdingen via stijlen, bold, italic, super/subscript), vanuit Writer te controleren. Anders mag je dat achteraf nog allemaal gaan doen. Layout aspecten zoals textkolommen en kaders worden dan in Scribus geregeld.

Voor tabellen is het vooralsnog moeilijk. Je moet tabellen handmatig in Scribus maken door zelf boxen en kadertjes uit te lijnen. Je kan ook tabellen in andere software maken en die op één of andere wijze importeren als afbeelding (vb eps).

Offline Anke-Ubuntu

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/01/26, 15:39:48 »
Ik begrijp dat ik beter de tekstopmaak in OO Writer kan maken met behulp van stijlen en dan in de tekstvakken de tekstverkrijgen uit de OO-bestanden en het gebruik van stijlen in Scribus maar helemaal niet meer gebruiken?

Ik had de teksten in OO gemaakt; vanuit OO naar txt-bestanden overgezet; en de stijlen in Scribus gedefinieerd; het inlezen vanuit de txt-bestanden ging goed; maar later kleinere of grotere correcties hierin aanbrengen was een helse klus.
Is jouw advies voor correcties: aanpassingen in OO en opnieuw inlezen in Scribus?

Wat is  dan eigenlijk het voordeel van Scribus boven OO als ik hoofdzakelijk tekst heb en hier en daar een foto?

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2009/01/26, 16:23:02 »
Scribus importeert OOo stijlen en maakt ze dus tot de zijne. Je kan dus ook in Scribus blijven met stijlen werken.

Als de layout niet intensief is of nogal gesofisticeerd, dan kan je ook met Writer heel wat bereiken. Je hebt evenwel slechts de ultieme controle met een echt DTP pakket, maar de leercurve is harder. Eens je alles goed beheerst en kent, zal je voor een nieuwsbrief op termijn ongetwijfeld je voordeel doen met Scribus.

Offline Anke-Ubuntu

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2009/01/26, 16:24:41 »
Hartelijk dank voor je advies.
Anke

Offline Thomas de Graaff

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2009/01/26, 17:14:03 »
Ik weet niet hoe je de stijlen in scribus toekent, dit kan best efficiënt vind ik. Je haalt tekst binnen in een tekstvak, vervolgens rechts klikken op het tekstvak en kiezen voor tekst bewerken. In het scherm wat dan naar voren komt zie je dat links van de tekst een kolom is waarin de stijlen per alinea zijn aangegeven. Klik je hier op dan kan je vervolgens kiezen welke stijl je wilt toekennen aan die alinea, of kiezen om een nieuwe stijl aan te maken. Veel makkelijker kan dit niet volgens mij. In Openoffice zal je volgens mij net zo veel handelingen moeten toepassen.

Offline Anke-Ubuntu

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2009/01/27, 16:23:09 »
Ja, zo heb ik het ook gedaan, maar toch vond ik de tekst-aanpassingen veel werk. Dit komt ook doordat je in Scribus niet zo gemakkelijk door de pagina's kan gaan om in de tekst wijzigingen aan te brengen.
Een gewone pagina is haast niet te lezen, dus moet je vergroten en dat geeft ook weer beperkingen.
Deze zaken vind ik in OO veel sneller gaan, zeker als ik ook nog op bepaalde pagina's met tabs werk om alles een beetje netjes onder elkaar te kunnen zetten.