Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: echt geen virusscanner nodig?  (gelezen 9880 keer)

wilwortel

• Gast
echt geen virusscanner nodig?
« Gepost op: 2009/01/21, 14:07:18 »
Van tijd tot tijd duikt iedere keer de discussie boven water over de vraag of er een virusscanner nodig is voor linux/ubuntu. Aangezien linux/ubuntu zich snel uitbreidt, steeds meer gebruikers wereldwijd etc. etc. zou het toch naief zijn om te veronderstellen dat er geen virusscanners nodig zijn?. Criminelen die programmaatjes schrijven zij overal en weten ook dat ze met name bij linux/ubuntu hun slag kunnen slaan. Dus?  Wat is de opinie onder de linux/ubuntu luitjes?

DarkEra

• Gast
Re: echt geen virusscanner nodig?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/01/21, 14:10:48 »
Kijk hier even:

http://sites.google.com/site/computertip/veiligheid

Trouwens zijn er op het forum genoeg topics te vinden over dit onderwerp. Even zoeken zou ik zeggen. ;)

« Reactie #2 Gepost op: 2009/01/21, 14:21:26 »
Mijn opinie, die ik hier al tientallen malen heb verkondigd:

Het is _niet_ nodig. Simpelweg omdat Linux fundamenteel veiliger is.

Offline Bobbie

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2009/01/21, 15:18:11 »

+1

Deze vraag is vele malen hier langs geweest, maar een virus scanner is alleen nodig voor windows gebruikers.
of als je anderen niet wil besmetten, dus stel je krijgt een E mail van een windows gebruiker en zend deze door weer naar een windows gebruiker, kan je een virus scanner in linux zetten die deze post even scant.

« Reactie #4 Gepost op: 2009/01/21, 15:20:27 »
Je hebt het alleen nodig als je veel tussen windows en linux pc's stuurt.
De virussen kan je dus wel binnen halen op ubuntu maar ze doen niks. Ze doen het alleen onder windows.
Zo bescherm je je vrienden een beetje. Je moet die bestanden dan wel handmatig scannen.
clamav bijvoorbeeld, uit zich zelf doen ze niks(waarom zouden ze eigenlijk ook  :rolleyes:)

Dus wil je je vrienden beschermen scan je bestanden die je stuur even met een virusscanner.
Denkje laat ze het zelf lekker uitzoeken met hun virusscanner op windows dan laat je het.

Als je veel virussen naar andere stuurt kunnen hun denken dat je een besmette pc hebt
En extra voorzichtig worden met je emails. Daarom zou het handig kunnen zijn spullen die je ergens gedownload heb en
doorstuurt ff snel te scannen.

Daarnaast zijn er wel wat tips om veilig te werken zoals DarkEra heeft neer gezet in één link.
Als je deze volgt kan er helemaal niks gebeuren en ben je (bijna) 100% veilig.

ps.
Bijna 100% als er een lek wordt gevonden (al is die kans heel klein omdat er zoveel mensen meekijken)
Kan iemand deze benutten voor de tijd die hij heeft. Maar zo gauw dit uitkomt zal er weer een update binnen komen
om deze te dichten.

Helaas computers die aan internet hangen zijn dus nooit 100% veilig.
Maar bij linux hangt het er voor een groot deel van af hoe de gebruiker ermee omgaat.

Offline Dave

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2009/01/21, 15:25:06 »
Gewoon niet alle rommel die je binnen krijgt doorsturen scheelt ook al een jas.
Toen de kids nog kleiner waren scande ik gedownloade spellen wel eerst voor ik ze op hun pc zette.
Voorheen met XP net zo, had ik ook nooit een scanner op de achtergrond werken, scande enkel dat gedownloade spul even.

« Reactie #6 Gepost op: 2009/01/21, 15:58:37 »

Helemaal mee eens. Offtopic: Overigens zou (in theorie) ook Windows veel veiliger kunnen zijn. Helaas werkt bijna iedere gebruiker daarin met volledige administratie rechten en dan heeft een virus die eenmaal binnen is gekomen meteen vrij spel om te doen wat het wil. Zou je als gewone gebruiker werken dan heb je meteen een effectieve manier gevonden om het veel virussen moeilijk te maken.
Linux op je desktop: Digiplace - http://www.digiplace.nl

robin00007

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 2009/01/21, 18:21:37 »

« Reactie #8 Gepost op: 2009/01/21, 18:28:11 »

Offline Soul-Sing

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2009/01/21, 18:33:25 »
het is soms in bepaalde settings heel handig om anti virusprogramma´s te draaien onder linux. dennis en azalin in verleden hebben
daar vaak op gehamerd.  artific. intelligence:
Citaat
A: For an ordinary Linux Home user with only one OS system their's no need for Anti-virus, but people who's running network, server or dual booting with win OS this tool can be very handy to scan for virus.
: http://ubuntuforums.org/showthread.php?p=3836317

Offline Soul-Sing

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2009/01/21, 18:38:13 »
offtopic: ik vind de generale opstelling en informatie over veiligheid en beveiliging in, bijvoorbeeld de wiki, erg beperkt en ongenuanceerd. er is echt wel wat meer over te vertellen dan de opmerking dat linux intrinsiek veilig is, en dat een antivirusscanner niet nodig is.

Offline Ploffie

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2009/01/22, 22:29:09 »
En een extensie als NoScript?
Aan of overbodig?
Desktop en Kleptop voorzien van 10.04.1...dusss...

˙doʞ uɾız do ʇɐɐʇs pʃǝɹǝʍ ǝʃǝɥ ǝ◖

Offline kihid

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2009/01/22, 23:14:19 »
En een extensie als NoScript?
Aan of overbodig?

Zelf heb ik NoScript altijd uitstaan omdat dit de snelheid met pagina's laden vertraagd en steeds (vind ik) opdringerig aanwezig is, wel zet ik het aan met bankzaken en dergelijke dan vind ik het wel een "veiliger"gevoel geven.
OS: Lubuntu 25.10 64 bit  Registered Linux User #450631
Never trust an operating system you don't have sources for.

Offline Ploffie

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2009/01/22, 23:42:50 »
offtopic: ik vind de generale opstelling en informatie over veiligheid en beveiliging in, bijvoorbeeld de wiki, erg beperkt en ongenuanceerd. er is echt wel wat meer over te vertellen dan de opmerking dat linux intrinsiek veilig is, en dat een antivirusscanner niet nodig is.

Maar die tendens heerst hier wel erg, vind ik.

« Reactie #14 Gepost op: 2009/01/22, 23:43:07 »
Van tijd tot tijd duikt iedere keer de discussie boven water over de vraag of er een virusscanner nodig is voor linux/ubuntu. Aangezien linux/ubuntu zich snel uitbreidt, steeds meer gebruikers wereldwijd etc. etc. zou het toch naief zijn om te veronderstellen dat er geen virusscanners nodig zijn?. Criminelen die programmaatjes schrijven zij overal en weten ook dat ze met name bij linux/ubuntu hun slag kunnen slaan. Dus?  Wat is de opinie onder de linux/ubuntu luitjes?

Waaronder jij dus 1 van die mensen bent die deze disc hoog houd.
Leuk en aardig natuurlijk dat het hele forum vol staat met herhalingen.....
Mja

We hebben er zo weinig aan.

Als jij je zo onzeker voelt en het nodig vind een virus scanner te installeren zal niemand je tegenhouden.
Doe dan ook meteen de rootkid scanner en nog een paar van die proggies.

Je kan maar niet zeker genoeg zijn.   :|
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Hanssun

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2009/01/23, 07:32:11 »
ik heb nog nooit een virus gehad in Ubuntu maar als je meer wilt weten moet je dit eens doorlezen.
http://wiki.ubuntu-nl.org/VeiligheidInUbuntu

Gr Hans,

Offline Ploffie

• Lid
« Reactie #16 Gepost op: 2009/01/26, 18:31:43 »
Iemand hier ervaringen mee?
Goed of slecht...

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=72598

Toch maar liever bier... =D

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #17 Gepost op: 2009/01/26, 23:12:13 »
Iemand hier ervaringen mee?
Goed of slecht...

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=72598

Toch maar liever bier... =D

Ik hou erg van wijn, maar niet zo van Wine.... Geen zin meer in dat gedoe, ook al is het risico met Wine beperkt van omvang en impact.

Daarom installeer ik Wine ook niet, dan heb ik er ook geen omkijken naar. Een keus die ik makkelijk kan maken, omdat ik alles wat ik wil doen met mijn computers, kan doen in Linux met "autochtone" Linuxprogramma's.

Offline Ploffie

• Lid
« Reactie #18 Gepost op: 2009/01/26, 23:17:21 »
Ik ken het niet, maar is dat zo'n gedoe met wine dan?

Het leek mij wel handig omdat ik een voor windows gebouwd programma zakelijk moet gebruiken en dan toch weer met XP aan de slag moet.

Eveneens heb ik IE nodig voor 1 functie dus blijf ik er van afhankelijk.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #19 Gepost op: 2009/01/26, 23:23:13 »

Het leek mij wel handig omdat ik een voor windows gebouwd programma zakelijk moet gebruiken en dan toch weer met XP aan de slag moet.

Nou, dat gedoe valt natuurlijk heel erg mee, in vergelijking met de voorzichtigheid die je in Windows nodig hebt om besmettingen te voorkomen. Je hebt wegens Wine geen virusscanner nodig, maar je moet dan wel weer gaan opletten welke bestanden je dubbelklikt en zo. Anders kan je Wine besmet raken (niet je Ubuntu).

In Linux zonder Wine hoef je daar totaal niet op te letten, en dat vind ik een geweldige luxe die ik niet graag wil missen. Ik dubbelklik bijvoorbeeld ongezien op alle bijlagen in de e-mails die ik ontvang. Als zo'n bestand dan vervolgens om m'n wachtwoord zou gaan vragen (nog nooit gebeurd), dan zou ik wel wakker schieten natuurlijk.   :-)

Offline siegi

• Lid
« Reactie #20 Gepost op: 2009/01/26, 23:25:16 »

Informatie over wine vind je hier http://wiki.ubuntu-nl.org/Wine
IE4linux kan je gemakkelijkste doen met een scriptje http://www.tatanka.com.br/ies4linux/page/Installation:Ubuntu

Offline Ploffie

• Lid
« Reactie #21 Gepost op: 2009/01/26, 23:44:54 »
Die info over Wine had ik ook al gevonden en gelezen, toch bedankt voor de link.
Die andere met dat scriptje lijkt me een beetje ingewikkeld nog, sinds ik Ubuntu nu een week ken.

Als je wine wilt gebruiken moet je hem op een plek zetten waar je hem zo weer af kunt mikken igv een infectie'tje of begrijp ik dat verkeerd?

Alsof mij dat al zou lukken natuurlijk. :|

Bedankt voor de info maar weer, hulpvaardigen!

Offline siegi

• Lid
« Reactie #22 Gepost op: 2009/01/26, 23:48:10 »
Wine zal een map aanmaken in je homedirectory, (namelijk de verborgen map .wine)
Deze map kan je gewoon verwijderen als er iets zou fout gaan met wine. De volgende keer dat je wine start zal deze automatisch terug aangemaakt worden.

Offline Ploffie

• Lid
« Reactie #23 Gepost op: 2009/01/26, 23:59:23 »
Ah, en in die map draaien alle Windows gerelateerde programma's?

Offline siegi

• Lid
« Reactie #24 Gepost op: 2009/01/27, 00:06:40 »
In die map worden de windows programma's inderdaad geinstalleerd.