Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Verschillende Vragen  (gelezen 1929 keer)

robin00007

• Gast
Verschillende Vragen
« Gepost op: 2009/01/21, 11:44:16 »
Hallo,

Ik heb verschillende kleine vraagjes met betrekking tot de confugratie van Ubuntu en zijn software.

1. Ik wil graag met opstarten dat Evoltion en Pidgin automatisch starten. Dit kan via sessies, alleen wat moet ik invullen bij opdracht (of hoe kan ik die voortaan zelf herleiden?)

2. Als ik vanuit een extern programma firefox open (zeg Pidgin) dan opent firefox zich zo dat beide menubalken onder en boven weg zijn, het minimaliseren, vergroten/verkleinen en afsluitteken zijn dan ook verdwenen. Ik los dit zelf op door tweemaal op F11 te drukken, en dan herstelt het venster zich weer, hoe kan ik dit instellen?

3. Ik heb Ubuntu geinstalleerd via Wubi, werkt prima. Mijn bureabladachtergrond is een foto die op één van de windows schijven staat, deze foto krijg ik pas te zien als ik via locaties --> computer op de harde schijf heb geklikt waar deze foto op staat. Zo werkt een koppeling op het bureaublad naar Mijn Documenten Windows ook pas zodra ik eerst die harde schijf op dezelfde manier als hierboven heb geactiveerd. Wat is hieraan te doen?

4. Voor het downloaden maak ik gebruik van het programma NZB, dit werkt niet echt 100% optimaal. Hellanzb werkt ongetwijfeld beter. Ik begrijp alleen niet waar ik dan de NZB bestanden moet plaatsen en hoe ik het programma uberhaupt start.

Zoals jullie lezen een beginneling op het gebied van linux / ubuntu.
Hopelijk vinden jullie het niet erg om me te helpen

Alvast bedankt,

Robin

Offline joop13

• Lid
Re: Verschillende Vragen
« Reactie #1 Gepost op: 2009/01/21, 12:17:29 »
Hallo,

Ik heb verschillende kleine vraagjes met betrekking tot de confugratie van Ubuntu en zijn software.

1. Ik wil graag met opstarten dat Evoltion en Pidgin automatisch starten. Dit kan via sessies, alleen wat moet ik invullen bij opdracht (of hoe kan ik die voortaan zelf herleiden?)

2. Als ik vanuit een extern programma firefox open (zeg Pidgin) dan opent firefox zich zo dat beide menubalken onder en boven weg zijn, het minimaliseren, vergroten/verkleinen en afsluitteken zijn dan ook verdwenen. Ik los dit zelf op door tweemaal op F11 te drukken, en dan herstelt het venster zich weer, hoe kan ik dit instellen?

3. Ik heb Ubuntu geinstalleerd via Wubi, werkt prima. Mijn bureabladachtergrond is een foto die op één van de windows schijven staat, deze foto krijg ik pas te zien als ik via locaties --> computer op de harde schijf heb geklikt waar deze foto op staat. Zo werkt een koppeling op het bureaublad naar Mijn Documenten Windows ook pas zodra ik eerst die harde schijf op dezelfde manier als hierboven heb geactiveerd. Wat is hieraan te doen?

4. Voor het downloaden maak ik gebruik van het programma NZB, dit werkt niet echt 100% optimaal. Hellanzb werkt ongetwijfeld beter. Ik begrijp alleen niet waar ik dan de NZB bestanden moet plaatsen en hoe ik het programma uberhaupt start.

Zoals jullie lezen een beginneling op het gebied van linux / ubuntu.
Hopelijk vinden jullie het niet erg om me te helpen

Alvast bedankt,

Robin
1. Om te herleiden is de volgende truc wel aardig: Je gaat naar Toepassingen om Evolution en/of Pidgin te starten. Dan zet je dat, via de rechtermuisknop, op het bureaublad. Dan kun je op het bureaublad bij Eigenschappen->Starter kijken wat het commando is dat daar gebruikt wordt. Als je dat commando knipt en plakt in Sessies worden bij de volgende opstart deze programma's meegenomen.
2. Heb je Compiz aanstaan? Probeer eens zonder.
3. Wubi is een nogal beperkte Ubuntu, beter is een dual-boot te installeren. In Wubi zit een aantal problemen. Zie ook http://forum.ubuntu-nl.org/index.php/topic,36304.0.html
4. Gebruik ik niet, weet daar dus ook weinig van. Je kunt ook via de zoekfunctie hierover geinformeerd worden.

En: wij vinden het fijn om mensen te helpen, daarom draaien wij Ubuntu! :D
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

« Reactie #2 Gepost op: 2009/01/21, 12:45:38 »
1. Onder Sessie invullen als commando:

- firefox
- evolution

2. Dit komt door Compiz i.c.m. de Nvidia-drivers. Er is momenteel niets aan te doen.

3. Installeer Pydsm, en probeer daarmee de betreffende schijf automatisch aan te koppelen.

4. Geen idee.

Offline lizardman

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2009/01/21, 12:52:58 »
#2 heb ik opgelost door FF niet te maximaliseren, maar met de hand op grootte brengen tot bijna maximaal. Een volgende keer als FF opstart zal hij niet maximaliseren en dan gaat het (hier in ieder geval) goed.
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

robin00007

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 2009/01/21, 12:55:06 »
1. Toppie!
2. Ik heb Compiz even verwijderd . . . tot nu toe gaat ie lekker :D
3. Ik weet het, maar vond het destijds (zonder iets gelezen te hebben op internet) installeren via de CD nogal lastig :D
Ik probeer het nu even via Pysdm ;)
4. Daar zal ik eens even naar zoeken!

Joop, bedankt!

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2009/01/21, 14:34:33 »
Belangrijk: Ubuntu zal je windows partitie slechts willen mounten als die "clean" is. Dat betekent dat je steeds volledig Windows moet afsluiten (géén slaapstand) vooraleer je Ubuntu opstart.

Tip: maak een koppeling in je Ubuntu home directory naar de Documentenfolder van je Windows partitie. Een koppeling maak je door Ctrl+Shift in te drukken en de folder "Mijn Documenten" te slepen naar je home directory. Zo moet je nooit doorheen de Windows systeemfolders navigeren om aan je documenten te geraken (met alle risico's vandien). Bovendien komen je documenten op de Windows partitie vlot binnen handbereik in Ubuntu.

Tip: je stelt beter één vraag in één topic: dat houdt het overzichtelijk. Dan kan je ook een duidelijke titel meegeven.

robin00007

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 2009/01/21, 16:36:43 »
Ik heb Windows uiteraard uitstaan voordat ik Ubuntu boot. Ik heb het nu met het programma, dat eerder op deze pagina genoemd is, geprobeerd.

Sorry van dat één topic, maar moet ik voor al deze (kleine) vragen 4 verschillende topics openen?

Robin

Offline jan11000

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2009/01/21, 16:43:59 »
hellanzb dit is het commando, maak zelf een icoon.
Je kunt/moet de conf file van hellanzb aanpassen, hier moet user/wachtwoord in van je nieuwsgroepen, hier vind je ook waar de nzb naar toe moeten, en waar de map is waar de gedownloade films/software zijn.
sudo gedit /etc/hellanzb.conf

robin00007

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 2009/01/21, 17:06:27 »
Het instellen is inmiddels gelukt, alleen de map /.hellanzb/ kan ik totaal nergens vinden?

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2009/01/21, 17:07:28 »
Citaat
Sorry van dat één topic, maar moet ik voor al deze (kleine) vragen 4 verschillende topics openen?
Jazeker. Je kan dan een duidelijke titel meegeven. Anderen weten dan vooraleer de thread te openen waarover het gaat. Het is overzichtelijker, want iedereen zal op je ene vraag antwoorden. Het draadje blijft korter: iemand anders ziet snel de (eventuele) oplossing.

Je ziet: de vorige poster had het over vraag 4, terwijl wij met vraag 3 bezig zijn, allemaal door elkaar.

Een beetje achtergrond bij vraag 3: ntfs volumes worden sedert de laatste Ubuntu versies niet meer bij de opstart aangekoppeld, maar op vraag (via locaties - computer). Om die wel bij opstart te laten koppelen, moeten ze, op de 'oude' wijze, opgenomen worden in het bestand /etc/fstab. Het 'programma, dat eerder op deze pagina genoemd is' doet dat via een grafische interface. Let wel op: het werkt niet met UUIDs. Mocht je problemen krijgen (mogelijk, maar wellicht niet), dan zal je vooralsnog onder de motorkap moeten duiken om UUID labels te gebruiken in plaats van apparaatnamen.

robin00007

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 2009/01/21, 18:16:52 »
Het desbetreffende programma mocht helaas toch niet (naar behoren werken). De pictrogrammen stonden nu keurig op het bureaublad, alleen moest ik ze nog aanklikken voordat ze werden geactiveerd. Bij Rythmbox was ik weer alle muziek kwijt . . .

Offline jan11000

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2009/01/21, 19:22:53 »
Het instellen is inmiddels gelukt, alleen de map /.hellanzb/ kan ik totaal nergens vinden?

Dit is een verborgen map in je home gedeelte.
Dus in nautilus de verborgen files weergeven aanzetten.

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2009/01/21, 19:29:34 »
3. Ik heb Ubuntu geinstalleerd via Wubi, werkt prima. Mijn bureabladachtergrond is een foto die op één van de windows schijven staat, deze foto krijg ik pas te zien als ik via locaties --> computer op de harde schijf heb geklikt waar deze foto op staat.
Kopiëer die foto gewoon en zet hem in je persoonlijk map in ubuntu en stel de achtergrond nogmaals in (maar nu zoek je de foto in ubuntu). Zo moet hij niet naar de foto in Windows gaan zoeken.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

robin00007

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 2009/01/21, 20:57:41 »
3. Ik heb Ubuntu geinstalleerd via Wubi, werkt prima. Mijn bureabladachtergrond is een foto die op één van de windows schijven staat, deze foto krijg ik pas te zien als ik via locaties --> computer op de harde schijf heb geklikt waar deze foto op staat.
Kopiëer die foto gewoon en zet hem in je persoonlijk map in ubuntu en stel de achtergrond nogmaals in (maar nu zoek je de foto in ubuntu). Zo moet hij niet naar de foto in Windows gaan zoeken.
Dat begrijp ik, alleen dat is toch niet echt de meest ideale oplossing? :D

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2009/01/21, 21:05:29 »
Nee? ik vind van wel, ik bedoel daarmee: je hoeft niet persé windows gemount te hebben om je bureaublad te kunnen zien. Ik had ook een image op mijn usb die ik leuk vond, dus ik die toegevoegd in de achtergrond instellingen, maar ja, eens de usb eruit, weg image en geen achtergrond.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

robin00007

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 2009/01/21, 21:30:54 »

Dit is een verborgen map in je home gedeelte.
Dus in nautilus de verborgen files weergeven aanzetten.
Toppie, super bedankt :D

Je kunt alleen met hellanzb niet zien hoe ver de download is?

Robin