Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (opgelost)Ubuntu, Kubuntu, Xubuntu, Edubuntu??  (gelezen 9668 keer)

grayfox

• Gast
(opgelost)Ubuntu, Kubuntu, Xubuntu, Edubuntu??
« Gepost op: 2009/01/19, 22:14:49 »
Wel mijn vraag is vrij simpel: welke versie raden jullie aan voor een beginnende gebruiker zoals ik ( net aan het overstappen van windows 7)
en waarom raden jullie deze versie aan.
Zijn deze versies fundamenteel gelijk of mag ik qua prestaties grote verschillen verwachten?
« Laatst bewerkt op: 2009/01/20, 19:06:29 door grayfox »

Offline Idzme

• Lid
    • http://idzme.wordpress.com/
Re: Ubuntu, Kubuntu, Xubuntu, Edubuntu??
« Reactie #1 Gepost op: 2009/01/19, 22:45:03 »
Belangrijk om te weten is dat de basis van de verschillende ubuntu distro's gelijk is. Verschil zit hem in de user-interface oftewel het uiterlijk.
Ubuntu is het meest gebruikt en gebruikt de GNOME desktop-omgeving. Kubuntu gebruikt de KDE desktopomgeving en staat bekend om zijn uitgebreide configuratiemogelijkheden. Xubuntu gebruikt de XFCE4 desktop omgeving en is een stuk lichter dan gnome en kde, en dus voor oudere pc's erg goed.

kijk hier voor de verschillen tussen kde en gnome:
http://idzme.wordpress.com/2008/05/29/gnome-vs-kde/

uiteindelijk is het gewoon een kwestie van smaak!!

succes

idzme
ps: je kan ook kubuntu en ubuntu naast elkaar draaien (doe ik ook)
sudo apt-get install ubuntu-desktop && sudo apt-get install kubuntu-desktop
« Laatst bewerkt op: 2009/01/19, 22:59:34 door Idzme »
Intel Pentium 4 630, 3000 MHz (15 x 200), 1024 MB (SDRAM), 2x ST3160021A (160 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/100)
Ubuntu 8.10-Xubuntu 8.10
Linux user #464441 / Ubuntu user # 23391
Mini-distro's en het laatste Linux nieuws: http://idzme.wordpress.com
www.twitter.com/basidz

« Reactie #2 Gepost op: 2009/01/19, 23:49:19 »
Hoi!

Belangrijk is ook na te gaan wat voor PC je hebt; dus de specificaties.
Xubuntu is bedoeld voor wat lichtere PC's

Heb je een PC van meer dan 1000MHz (processor) en 512 MB geheugen dan kun je Ubuntu of Kubuntu overwegen.
Persoonlijk zou ik beginnen met Ubuntu. Deze vind ik intuïtiever: je vind er vrij snel de weg in.
Kubuntu ziet er gelikter uit, maar is naar mijn mening wat moeilijker te doorgronden.

Laat even weten wat je doet.. :)

grayfox

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 2009/01/20, 18:28:16 »
Wel m'n pc is in mijn ogen vrij krachtig (2.4ghz dual-core, 2 gb ddr2 ram, nvidia 7650 265mb)
dus denk ik dat ik eerder geneigd ben om voor kubuntu te kiezen...
het probleem is dat ik nog nooit eerder echt met (k)ubuntu gewerkt heb en een geroutineerde windows gebruiker ben.
dus vraag ik me af of er qua moeilijkheidsgraad echt zo een verschil is tussen kubuntu en ubuntu?

ik denk dat ik ze dus maar naast elkaar zal laten draaien (is het mogelijk om eventueel xubuntu hier ook nog naast te plaatsen?).
Dit principe verandert toch gewoon de user-interface binnen linux zelf? (en kan dus geen problemen geven met m'n dualboot met windows?)

Offline nomko

• Lid
    • Ubuntu Linux Gebruiker Site
« Reactie #5 Gepost op: 2009/01/20, 18:40:10 »
Wel m'n pc is in mijn ogen vrij krachtig (2.4ghz dual-core, 2 gb ddr2 ram, nvidia 7650 265mb)
dus denk ik dat ik eerder geneigd ben om voor kubuntu te kiezen...
het probleem is dat ik nog nooit eerder echt met (k)ubuntu gewerkt heb en een geroutineerde windows gebruiker ben.
dus vraag ik me af of er qua moeilijkheidsgraad echt zo een verschil is tussen kubuntu en ubuntu?

Je zegt het nu al zelf, je hebt nog nooit Linux ( (k)ubuntu ) gebruikt en een verstokte Windows gebruiker bent. Ik raad je aan: Ubuntu met het Gnome desktop. Waarom? Simpel: KDE desktop is meer voor de puristen onder ons die alles naar eigen hand willen zetten. KDE kent zeer veel instelmogelijkheden en daardoor ook moeilijker te doorgronden. Ik heb hier en daar op deze forum al gelezen dat de KDE desktop ook wat instabieler is dan de Gnome desktop. Ubuntu met Gnome desktop is makkelijker, eenvoudiger, de menu's zitten op een logische manier in elkaar, het werkt zeer goed en vooral voor de beginner is Gnome juist beter vanwege de eenvoud en makkelijke bediening.

Citaat
ik denk dat ik ze dus maar naast elkaar zal laten draaien (is het mogelijk om eventueel xubuntu hier ook nog naast te plaatsen?).
Dit principe verandert toch gewoon de user-interface binnen linux zelf? (en kan dus geen problemen geven met m'n dualboot met windows?)

Je kan gerust een dual-boot maken van je pc en Ubuntu, Kubuntu en Xubuntu draaien naast elkaar. Maar of dat zaligmakend is.... Je ziet er wel de verschillen door. Xubuntu valt gezien de spec's van jouw pc af omdat Xubuntu meer is voor de wat minder bedeelde pc's (oudere cpu, minder geheugen, kleinere schijf). IK ben zelf als oud Windows gebruiker begonnen in het DOS tijdperk en doorgegroeid via WFW 3.11 > W95 > NT4.0 > W98 > W2000 > XP naar Ubuntu met Gnome desktop en nu blijf ik erbij zweren! Niet dat Ubuntu met Gnome nu voor mij meteen het allerheiligste is, maar vanwege het eenvoud, gemakkelijke bediening en snelheid is het voor mij tig keer beter dan Windows (maar das een persoonlijke smaak).

Ik raad jouw aan om toch Ubuntu met Gnome desktop te gebruiken zodat je eerst leert omgaan met Linux en de overduidelijke verschillen tussen Linux en Windows leert en leert mee om te gaan.

Succes verder!
« Laatst bewerkt op: 2009/01/20, 18:43:07 door nomko »
Handige site voor de Ubuntu gebruiker:
https://sites.google.com/site/ubuntulinuxgebruiker
-------------------------
https://www.dropbox.com/referrals/NTQ4MzUwNDc5
Linux user number 515471
----------------------

« Reactie #6 Gepost op: 2009/01/20, 18:41:04 »
Ubuntu heeft GNOME. GNOME is gericht op eenvoudigheid, dus je zult er niet heel veel functies in vinden. KDE is gelikter, heeft standaard een Windows-indeling, en heeft een andere interface (Plasma genaamd). KDE heeft meer weg van Vista dan GNOME dat heeft.

Offline nomko

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2009/01/20, 18:44:41 »
Ubuntu heeft GNOME. GNOME is gericht op eenvoudigheid, dus je zult er niet heel veel functies in vinden. KDE is gelikter, heeft standaard een Windows-indeling, en heeft een andere interface (Plasma genaamd). KDE heeft meer weg van Vista dan GNOME dat heeft.

Zouden met die KDE desktop dan ook meer mikken op de overstappen de Windows gebruiker? Ondanks dat je zowat elke menu en scherm helemaal tiptop kan finetunen?
Linux user number 515471
----------------------

grayfox

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 2009/01/20, 18:59:33 »
1 ding weet ik nu nog niet: is edubuntu dan niet echt geschikt voor thuis gebruik?

Offline nomko

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2009/01/20, 19:03:41 »
1 ding weet ik nu nog niet: is edubuntu dan niet echt geschikt voor thuis gebruik?

Edubuntu verzorgt een op schoolomgevingen aangepaste versie van de Ubuntubasis. Ondanks dat het gebruik maakt van de GNOME gebruikersomgeving, zijn er programma's van zowel GNOME als KDE standaard geïnstalleerd. Wordt ook wel gebruikt wegens de ingebouwde LTSP-server, waardoor je met "thin clients" kan werken.

linkje:
http://edubuntu.org/
Linux user number 515471
----------------------

grayfox

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 2009/01/20, 19:06:11 »
Ok bedankt voor de snelle hulp

DarkEra

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 2009/01/20, 19:09:59 »
grayfox,

Ik zou je graag een goede tip willen meegeven. Begin nou gewoon eens onderaan de ladder met Ubuntu 8.04 als je deze binnen hebt, ga dan stap voor stap verder in de Linux wereld en als je dan ruimgenomen de basis kent kijk dan pas verder naar de verschillende desktop omgevingen en zo.

Wat betreft je Pc, dat zit wel snor om Ubuntu op te draaien.

Offline heir4c

• Lid
Re: (opgelost)Ubuntu, Kubuntu, Xubuntu, Edubuntu??
« Reactie #12 Gepost op: 2009/01/20, 19:24:37 »
DarkEra, +1

Als je gewoon word om ubuntu te bedienen en een beetje kennis hebt gemaakt met alles (ook de terminal) dan kan je verder op ontdekkingsreis (want dat is het, ik zweer het  =D ) dan kan je nog vanalles installeren en deinstalleren, zelfs zelf een distro samenstellen, of een mini-ubuntu maken enz... mogelijkheden genoeg, dat ontdek je zelf wel snel genoeg.

En geduld, dat raad ik je ook aan, en begrip, sommige dingen zullen misschien niet goed werken (hardwarefabrikanten ondersteunen niet altijd goed, maar er is verbetering op komst. Dus zeg niet te gauw: 't Is weer ... Ubuntu  ;) )

En dit ook nog: Welkom op het forum.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

« Reactie #13 Gepost op: 2009/01/20, 20:13:29 »
Kubuntu is veel makkelijker hoor. Mijn vader (en mijn moeder maakt er ook gebruik van) heeft eerst Ubuntu 8.04 gehad, maar werkte heel onlogisch vonden zij (ik ook achteraf gezien) en bovendien crashte Ubuntu zomaar ineens na korte tijd. Toen Kubuntu geïnstalleerd en deze is tot nu toe nog nooit gecrasht. Bovendien is mijn moeder echt een leek wat computeren betreft en zelfs zij zegt dat ze Kubuntu veel makkelijker vind dan Ubuntu en Windows.

En inderdaad heeft Kubuntu een standaard Windows-indeling waardoor het ook makkelijker is voor ex-windows gebruikers om over te stappen.

En mag ik nog even weten waarom er op Kubuntu meer in te stellen valt? Ik kan me er wel enigzins in vinden, maar jullie vergeten dat dat niet aan Kubuntu ligt. Op alle Linux-distributies is sowieso veeeeel meer in te stellen dan op Windows.

DarkEra

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 2009/01/20, 20:26:15 »
Ubuntu en crashen? Dat heb ik nog nooit meegemaakt. Dan zal er wel iets fout hebben gezeten bij de vorige install, Vistaus.

« Reactie #15 Gepost op: 2009/01/20, 20:34:32 »
Ubuntu en crashen? Dat heb ik nog nooit meegemaakt. Dan zal er wel iets fout hebben gezeten bij de vorige install, Vistaus.

Nee hoor DarkEra. Het was zijn eerste keer Ubuntu, alles keurig gepartitioneerd en goed ingesteld enzo. Had zelf al de nodige ervaring met Ubuntu om het ook bij hem goed te kunnen installeren/instellen.

En doe nou niet zo arrogant met dat Linux nooit crasht, want alle besturingssystemen crashen heus wel eens. Ubuntu is ook 1 keer bij mij gecrasht doordat het Ubuntu-team me een foute update leverde. Heb het gereport op Launchpad en toen erkenden ze dat het een foutje was en dat ze het even later gerepareerd hadden.

DarkEra

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 2009/01/20, 20:43:26 »
Ik doe helemaal niet arrogant. Het verbaasde me alleen dat dit de eerste keer was dat ik te horen kreeg dat Ubuntu crashte.

In ieder geval bedankt voor de informatie en verdere toelichting dat het dus wel eens gebeuren kan. :)
« Laatst bewerkt op: 2009/01/20, 21:01:38 door DarkEra »

« Reactie #17 Gepost op: 2009/01/20, 20:43:28 »
Dat is ook gelijk het grote nadeel van het pakketsysteem, Vistaus. Gaat er ook maar íets fout, dan kun je niets meer installeren of verwijderen.

« Reactie #18 Gepost op: 2009/01/20, 20:46:53 »
Overigens, waarom neemt men altijd het argument dat je KDE moet nemen als je alles fijn wilt instellen? Ik ben overgestapt op KDE, maar  om allesbehalve dat. Wat mij aantrekt tot KDE zijn de uitgebreide programma's, zoals Dolphin en Kontact, de Plasma-interface, het gelikte uiterlijk, de gebruiksvriendelijkheid, en nog heel veel kleine dingen die het computergenot verhogen.
« Laatst bewerkt op: 2009/01/21, 14:34:49 door Cumulus007 »

Offline mcgyver

• Lid
« Reactie #19 Gepost op: 2009/01/20, 20:56:46 »
Grayfox: als je Ubuntu installeert kan je ook de software van Edubuntu erbij installeren (synaptic). Dan heb je praktisch hetzelfde (er zijn dan nog wel minieme verschillen, maar die bevinden zich niet op user-niveau). Ik vind Edubuntu zeer leerrijk.

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #20 Gepost op: 2009/01/20, 21:20:18 »
Bovendien ljikt mij Xubuntu het makkelijkst.
Hoemeer iets kan, des te ingewikkelder het wordt.
Persoonlijk vindt ik Gnome (=Ubuntu) de beste keuze voor een beginner, daarna kan je beslissen of je de (vaak onnodige) dingen van KDE wilt, of genoegen neemt met de hogere snelheid van Xubuntu.

Daarbij gebruikt het meredeel hier Ubuntu, dus kom je problemen tegen, dan heb je met Ubuntu de meeste kans op hulp.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

Offline siegi

• Lid
« Reactie #21 Gepost op: 2009/01/20, 21:53:41 »
@Ron, We zitten hier op een ubuntu forum, en gnome is nu eenmaal de main desktop van ubuntu. Door de ontwikkelaars wordt dus het meeste tijd in gnome gestoken waardoor het gemakkelijker wordt. Dat is de reden waarom hier iedereen gnome gebruikt. Ik ken ook een paar distributies die kde als main desktop hebben. Op hun forum zullen de meeste mensen kde gebruiken.

Gnome heeft ook heel wat onnodige instelmogelijkheden, deze zitten ver weg in gconf-editor.

Persoonlijk ben ik van mening dat je als beginnende gebruiker gewoon even de live cd van de 3 moet nemen en met elk van de 3 een uurtje of liever een dag werken.

« Reactie #22 Gepost op: 2009/01/21, 14:32:38 »
Overigens, waarom neemt men altijd het argument dat je KDE moet nemen als je alles fijn wilt instellen? Ik ben overgestapt op KDE, maar allesbehalve dat. Wat mij aantrekt tot KDE zijn de uitgebreide programma's, zoals Dolphin en Kontact, de Plasma-interface, het gelikte uiterlijk, de gebruiksvriendelijkheid, en nog heel veel kleine dingen die het computergenot verhogen.

+1

@DarkEra; Sorry dat ik je arrogant noemde. Dat komt omdat ik soms ook wel eens reacties lees van die fanatieke gebruikers die er zo zeker van zijn dat het stabieler is dan Windows.

« Reactie #23 Gepost op: 2009/01/21, 14:36:14 »
Bovendien ljikt mij Xubuntu het makkelijkst.
Hoemeer iets kan, des te ingewikkelder het wordt.
Persoonlijk vindt ik Gnome (=Ubuntu) de beste keuze voor een beginner, daarna kan je beslissen of je de (vaak onnodige) dingen van KDE wilt, of genoegen neemt met de hogere snelheid van Xubuntu.

Daarbij gebruikt het meredeel hier Ubuntu, dus kom je problemen tegen, dan heb je met Ubuntu de meeste kans op hulp.
Wat een onzin vind ik dat. Dit forum biedt ondersteuning voor alle officiële Ubuntustromingen, dus óók voor Kubuntu en Xubuntu. Dat jij vindt dat KDE onnodige dingen bevat, moet je zelf weten, maar dat is voor andere mensen niet zo.

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #24 Gepost op: 2009/01/21, 14:41:42 »
Persoonlijk ben ik van mening dat je als beginnende gebruiker gewoon even de live cd van de 3 moet nemen en met elk van de 3 een uurtje of liever een dag werken.

Mee eens.
Het is vooral een persoonlijke voorkeur, de ene omgeving is niet beter dan de ander. Voor jou kan de ene wel fijner werken dan de ander, maar welke dat is moet je toch echt zelf uitproberen.

Laten we er hier geen Gnome vs KDE discussie van maken, dat ontaardt alleen maar in flamewars.