Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: lettergrootte bladtabs in Calc aanpassen  (gelezen 1539 keer)

lettergrootte bladtabs in Calc aanpassen
« Gepost op: 2009/01/19, 13:21:09 »
hallo,

ben aan het werk in Calc, en ik vind de letters op de bladtabs erg klein. die wil ik graag veranderen in een groter corps.
wie kan mij helpen, ik kom er niet uit.

Re: lettergrootte bladtabs in Calc aanpassen
« Reactie #1 Gepost op: 2009/01/19, 14:05:42 »
Bijvoorbeeld: Control-A en dan bovenin de lettergrootte wijzigen. (Opmaak-werkbalk moet geactiveerd zijn: Beeld - Werkbalk - Opmaak).

« Reactie #2 Gepost op: 2009/01/19, 15:08:33 »
Paul, bedankt voor je antwoord
helaas gaat dit over de corpsgrootte binnen het werkblad en niet over de letters op de tabbladen, onderaan het werkblad.

als ik op de tab van een blad klik, opent het werkblad zich.  als ik rechtsklik op de tab, kan ik alleen de naam wijzigen.
ik zou zo graag ook de corpsgrootte van de naam op de tab aanpassen

« Reactie #3 Gepost op: 2009/01/19, 17:06:49 »
Sorry, verkeerd gelezen. Ik heb nog even rondgekeken, maar zie niet hoe je de grootte van die tab-fonts kunt veranderen. Volgens mij is het enige wat je kunt doen de tabnaam in hoofdletters schrijven...

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #4 Gepost op: 2009/01/19, 17:20:02 »
Waarschijnlijk wil je de "scaling" zoals in het attachment staat vergroten.

« Reactie #5 Gepost op: 2009/01/19, 17:29:10 »
hoi Johan,

had ik ook al gevonden, hiermee verander je de corpsgrootte van letters in het werkblad.

ik denk dat het niet zo eenvoudig ligt...

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #6 Gepost op: 2009/01/19, 18:18:01 »
Volgens de help zou dat alleen de lettergrootte van de interface aanpassen, dus niet die van het werkblad.

« Reactie #7 Gepost op: 2009/01/19, 21:58:40 »
dag Johan,

heb het nog eens geprobeerd, maar de bladtabs veranderen niet.
ik zou het dokument ook kunnen opslaan als excel bestand, in een andere PC met windows kunnen proberen in te stellen...?

wat later:

ik heb de suggestie van Paul opgevolgd en alle tabs voorzien van hoofdletters.
« Laatst bewerkt op: 2009/01/20, 19:45:19 door lighthead »

« Reactie #8 Gepost op: 2009/01/20, 21:45:23 »
Het hangt er natuurlijk vanaf waarvoor uw werkmap dient, maar bij grote werkmappen (> 10 werkbladen) werk ik met een menu. In cel A1 van elk werkblad komt vervolgens een link te staan naar dit menu. Soms gebruik ik ook een afbeelding, indien dit beter past in de layout van de werkmap. Soms is het ook logisch om naar het volgende tabblad in de werkmap te linken, al naar gelang de opmaak van de werkmap. Op deze manier hoeft u niet eens de tabbladbenamingen te kunnen lezen. Zolang het maar steek houdt waar u naar linkt. Daar de link bij mij bovenaan staat, fixeer ik het venster zodat de link altijd zichtbaar is.