Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] standaard datum notatie wijzigen OpenOffice writer  (gelezen 3438 keer)

Ik wil de standaard datum notatie in writer wijzigen.
Bij: Invoegen - Velden - Datum krijg ik de notatie dd-mm-jj.
Daar wil ik van maken dd-mmm-jjjj.
Ik krijg het niet voor elkaar.
Wel 1malig.
Je kunt kiezen voor: Invoegen - Velden - Overige, en dan kiezen voor de datumnotatie die je wilt, maar dat is dan niet standaard.
Ook kun je een veld invoegen en door er op te dubbelklikken hetzelfde dialoog oproepen om de notatie aan te passen.
Maar hoe stel ik nou dat veld standaard anders in?

Hetzelfde speelt bij calc. voor de tijdnotatie.
Die wil ik in uren en minuten hebben zonder seconden.
Ik kan de cel eigenschappen aanpassen, voor het hele blad, kolommen of rijen, maar niet by default.

alvast dank voor tips.
(of misschien kan het wel niet)

groeten,
Peter
« Laatst bewerkt op: 2009/01/21, 10:17:58 door Peter Schallenberg »
Gemiddeld leeft een mens 28000 dagen.
Eigenlijk ook maar weinig...

Re: standaard datum notatie wijzigen OpenOffice
« Reactie #1 Gepost op: 2009/01/19, 10:37:23 »
Ik heb even zitten kijken, maar vind ook niet direct oplossing daarvoor. Misschien kun je een macro maken om dat veld 'overige' te activeren?

Offline Floris

  • Lid
Re: standaard datum notatie wijzigen OpenOffice
« Reactie #2 Gepost op: 2009/01/19, 11:16:16 »
Volgens mij is het aanpassen van een standaard formaat in OOo erg omslachtig, wellicht moet je zelfs je complete locale aanpassen om het gedaan te krijgen; dat is een beetje met een kanon op een mug schieten natuurlijk.

Een workaround die ik tegenkwam is om AutoText te gebruiken, dan heb je weliswaar niet de standaard notatie aangepast, maar toch wel een wat makkelijkere manier om het gewenste format te krijgen gevonden.

Zie bijvoorbeeld: een topic over het format van het “date field” en Auto-Complete; een topic dat vrijwel precies over jouw vraag gaat.

Mocht het toch niet lukken, dan kan je natuurlijk verder zoeken op het Writer-forum; het gaat speciaal over Writer, dus er is daar vast iemand die je verder kan helpen.
Als je vraag beantwoord is, wees dan zo vriendelijk om de titel van je eerste post met "[OPGELOST]" te beginnen (klik op verander).

Re: standaard datum notatie wijzigen OpenOffice
« Reactie #3 Gepost op: 2009/01/19, 12:06:18 »
Misschien dat dit wordt opgeslagen in je standaard sjabloon. Bestand --> Sjablonen --> Beheren. Stel eerst alles in zoals je dat standaard wilt hebben, en vervolgens kan je dit dan opslaan als standaardsjabloon. Klik hiervoor dan dubbel op mijn sjablonen in het scherm Sjablonen Beheren, en dan vervolgens met de rechtermuisknop klikken en kiezen voor opslaan als standaardsjabloon. Je kan denk ik ook standaardsjabloon bijwerken kiezen, vervolgens datuminstellingen wijzigen, en dan opslaan. Ik weet niet meer precies hoe dit werkt. Ik heb het ooit op deze manier voor elkaar gekregen dat een VS versie van openoffice standaard A4 instelde. Dat kreeg ik anders op geen enkele manier voor elkaar.

Re: standaard datum notatie wijzigen OpenOffice
« Reactie #4 Gepost op: 2009/01/19, 14:02:57 »
Ik gebruik al minstens vier jaar OOw maar dit is een van de (weinige) punten waarop dat programma zich van een nogal houterige kant laat zien. Je moet toch eenvoudig naar eigen wens zo'n formaat kunnen kiezen, zonder workarounds of gedoe?

Re: standaard datum notatie wijzigen OpenOffice
« Reactie #5 Gepost op: 2009/01/19, 19:58:18 »
helaas Tommie, dat werkt niet, of ik krijg het niet voor elkaar.
Het zelfde geldt voor Floris. Ik heb die linkjes gelezen, en het gaat eigenlijk maar een klein beetje over mijn probleem.
Ook met auto-text krijg ik het niet voor elkaar. De letter of letters die ik met autotext aan de date hang verschijnen dubbel onderstreept, de datum zoals ik die instel krijg ik niet.
Ik ben het met Paul eens dat het een lomp gemis is in OO.
Toch stom dat je per keer dat je een veld invoert de format moet aanpassen?
Dat moet toch ergens centraal te wijzigen zijn?

Ik ga die writer site eens uitpluizen...

dank voorzover.

Groeten,
Peter
Gemiddeld leeft een mens 28000 dagen.
Eigenlijk ook maar weinig...

Re: standaard datum notatie wijzigen OpenOffice
« Reactie #6 Gepost op: 2009/01/21, 10:17:00 »
Dank je Floris,

op het wroter forum werd de autotekst goed uitgelegd.

link:
http://wiki.services.openoffice.org/wiki/Documentation/OOoAuthors_User_Manual/Writer_Guide/Using_AutoText_to_insert_often-used_fields

vreemd genoeg kun je in calc. wel cellen of een rij een datum format toewijzen.
de optie zit dus wel al in OO.org

groet,
Peter
Gemiddeld leeft een mens 28000 dagen.
Eigenlijk ook maar weinig...