Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Amarok sychroniseren met muziek op NAS  (gelezen 1873 keer)

Offline popmarter

• Lid
Amarok sychroniseren met muziek op NAS
« Gepost op: 2009/01/18, 18:34:56 »
Hallo, eerste posting, dus heb begrip ;)

Ik heb Ubuntu geinstalleerd en zowaar zonder veel problemen verbonden met mijn thuisnetwerkje. Hierin hangt oa. een NAS met veel muziek (voor de Squeezebox). Nu hoop ik met Amarok (of soortgelijk programma) een bibliotheek te maken van de muziekbestanden. Weet iemand hoe je Amarok laat scannen op de netwerkschijf?

Graag in simpel Nederlands want dat linux is nog heel nieuw, voor mij ;)

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
Re: Amarok sychroniseren met muziek op NAS
« Reactie #1 Gepost op: 2009/01/18, 18:42:51 »
Een uitgebreide handleiding is hier te vinden. Helaas wel in het Engels.
Hiermee kan je de NAS bereiken als een normale map. Bijvoorbeeld /media/nas

Offline popmarter

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/01/18, 20:10:46 »
hmmm..

via Locaties > Verbinden met Server kan ik verbindingen maken met de NAS/Music directory. Er staat dan een link op het bureaublad.
Alleen als ik de pc daarna opnieuw opstart is alles weer weg......

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2009/02/09, 00:05:06 »
via Locaties > Verbinden met Server kan ik verbindingen maken met de NAS/Music directory. Er staat dan een link op het bureaublad.
Alleen als ik de pc daarna opnieuw opstart is alles weer weg......

Jammer dat hierop nog geen antwoord is gegeven. Popmarter, heb jij intussen de oplossing gevonden?
Ik heb een soortgelijk probleem en elke dag opnieuw via 'Verbinden met server' de verbinding moeten leggen met de andere pc in het thuisnetwerk gaat vervelen.

Ik heb in /media een map aangemaakt die als koppelpunt voor de andere pc moet dienen en neem aan dat fstab aangepast moet worden, maar wat zet ik daarin om een gedeelde map op een andere pc automatisch te mounten?
Met Google heb ik o.a. gevonden:
http://eenlinux.blogspot.com/2008/08/automount-samba-shares.html
en
http://www.livre.nl/content-partners-tips-en-trucs/jos-herni/bestanden-delen-tussen-ubuntu-en-windows-computers.html

Op Livre.nl staat bijna onderaan in de handleiding een link naar: http://www.digiplace.nl/pivot/entry.php?id=707&w=digiplace_servers
Er wordt daar gesproken over Edgy Server, dus ik vraag me af of die handleiding wel werkt in 8.04.1, en dan gaat het met name over dit gedeelte:

De shares kunnen ook tijdens het opstarten automatisch gemount worden door deze ze te voegen aan /etc/fstab. Open fstab (als root) met:

sudo gedit /etc/fstab

Voeg onderaan de file de volgende regel toe (let op, dit moet dus op 1 regel):

\\<servernaam>\<share> /<mountdir> smbfs credentials=/home/<gebruikersnaam>/.smbpasswd 0 0

In mijn geval is zou dat dus zijn: \\callisto\stefan /mnt/sambashare smbfs credentials=/home/stefan/.smbpasswd 0 0

Zoals je ziet staat er een extra parameter aangegeven; credentials. In deze credentials file kun je je username en wachtwoord opslaan zodat deze niet in fstab hoeft te staan. Het voordeel hiervan is dat je fstab gewoon voor alle gebruikers leesbaar kan blijven, zonder dat je je gebruikersnaam en wachtwoord hierin op hoeft te slaan. Open de credentials file met:

gedit /home/<gebruikersnaam>/.smbcredentials

En zet hier vervolgens de onderstaande gegevens in:

username=<sambagebruikersnaam>
password=<sambawachtwoord>

Uiteraard moet je bij <sambagebruikersnaam> en <sambawachtwoord> respectievelijk je gebruikersnaam en wachtwoord invullen.
Vervolgens kun je de file alleen voor jezelf leesbaar maken door de rechten aan te passen:

chmod 600 .smbcredentials

Iemand een idee/tip/advies?

Edit: chmod 600 klopt in ieder geval al niet, lijkt me. Heb daarnet deze handleiding gevolgd, maar de terminal gaf een of andere foutmelding (weet niet meer precies wat er stond) toen ik chmod 600 .smbcredentials liet uitvoeren. Bestandje weggegooid en het commando chmod 700 .smbcredentials uitgevoerd en er verscheen geen foutmelding in de terminal.
Morgen maar weer verder prutsen, als de andere pc aanstaat.
« Laatst bewerkt op: 2009/02/09, 00:38:34 door Mikkel »

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/02/09, 09:51:25 »
Morgen maar weer verder prutsen, als de andere pc aanstaat.

En zoals wel vaker bedenk ik me dat ik iets belangrijks vergeten ben, als de pc al uit staat.
Via 'Verbinden met server' kun je de gedeelde map op die andere pc('s) in het thuisnetwerk als Bladwijzer in menu Locaties zetten. Die vermelding blijft wél staan als de pc opnieuw is opgestart.
Daarmee is het toevoegen aan fstab (denk ik) niet meer nodig. Heb ik dat goed?

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2009/02/09, 11:42:06 »
Als je automatisch wil aanloggen op een server, moet je ofwel opnemen in etc/fstab, opnemen in rc.local (systeembreed) of eenvoudig via "sessies" (inloggen op server specifiek voor de gebruiker). Anders moet je handmatig verbinden, en dat kan inderdaad zo eenvoudig als het klikken van een nautilus bookmark.

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2009/02/09, 13:14:04 »
Anders moet je handmatig verbinden, en dat kan inderdaad zo eenvoudig als het klikken van een nautilus bookmark.

En je wilt niet weten hoe eenvoudig dat is. :o
Ik heb de gedeelde map op de andere pc dus als Bladwijzer onder Locaties gezet. Er staat géén regel voor in fstab.
Pc opnieuw opgestart, op Bladwijzer geklikt, er verschijnt een venster 'Openen sleutelring' waar ik mijn wachtwoord moet invullen. Dat gedaan en ik ben in de gedeelde map.

Echter......... daarnet vulde ik het wachtwoord niet in omdat ik alleen de tekst van dat venster 'Openen sleutelring' wilde opschrijven en hier vragen of dat niet ergens uit te schakelen was.
Ik klikte daarom in dat venster op 'Niet toestaan'. Venster verdwijnt, nieuw venster met iets andere tekst en de vraag om m'n wachtwoord in te vullen. Wéér op 'Niet toestaan' geklikt. Venster verdwijnt en er verschijnt een venster met daarin o.a. de optie om het wachtwoord 'voor altijd' te onthouden.
Hé, precies wat ik zocht. :) Dus wachtwoord ingevuld, 'wachtwoord voor altijd onthouden' aangevinkt en de pc opnieuw opgestart.

Opnieuw naar die Bladwijzer, opnieuw een venster 'Openen sleutelring' met de vraag om m'n wachtwoord. ??? ??? ???  Wachtwoord onthouden was er dus niet bij, maar het 'mooiste' :'( komt nog. Géén wachtwoord ingevuld, op alle vensters die opdoken op 'Niet toestaan' geklikt en daarna opent gewoon de gedeelde map op de andere pc. :o :o :o 

Dat moet toch helemaal niet kunnen?! Waarvoor dient een wachtwoord dan?  :|

« Reactie #7 Gepost op: 2009/02/09, 13:20:44 »
Je kunt toch gewoon een FTP-locatie maken, en die als medium toevoegen? Je zet "mappen op wijzigingen observen" aan in de instellingen, en klaar is Kees.

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2009/02/09, 13:36:31 »
Je kunt toch gewoon een FTP-locatie maken, en die als medium toevoegen? Je zet "mappen op wijzigingen observen" aan in de instellingen, en klaar is Kees.

Ik wil het misschien allemaal te eenvoudig hebben, maar aan de andere kant.........
Er zijn zóveel mensen die een simpel thuisnetwerkje hebben, waarbij alleen maar één gedeelde map op elke pc staat, zoals hier. Zo makkelijk als het in 7.10 ging, toevoegen onder menu Locaties via 'Verbinden met server', waarbij die optie gewoon bleef staan ook al stond de andere pc niet aan, zo 'moeilijk' moet het in 8.04.

Een ftp-locatie maken, alleen om die ene gedeelde map op elke pc te kunnen benaderen....... dat schrikt een simpele huis-tuin-en-keuken computeraar met een simpel 'huis-tuin-en-keuken' netwerkje toch af? Je zult mij niet horen zeggen dat het in Windows allemaal veel makkelijker gaat, want daar kan het instellen net zo frustrerend gaan, maar om nou te zeggen dat 8.04 het een mens makkelijk maakt.......... nee.

Maar goed, de Bladwijzer staat en blijft staan, zonder gedoe in fstab. Geen probleem.
Nu alleen de vraag waarom het moeten invullen van een wachtwoord zo makkelijk te omzeilen is.

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2009/02/09, 13:51:20 »
Net de pc opnieuw opgestart, om het nog eens te testen.
Op Bladwijzer in menu Locaties geklikt.
In twee achtereenvolgende vensters 'Openen sleutelring' géén wachtwoord ingevuld maar op 'Niet toestaan' geklikt.
In het derde venster géén wachtwoord ingevuld maar op 'Annuleren' geklikt.
De gedeelde map op de andere pc opent.

Is dit normaal (lijkt me niet) of is dit een bug?

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2009/02/09, 14:21:20 »
Overigens, is het niet een beetje vreemd dat er een knop 'Niet toestaan' op die vensters staat? ??? Als ik geen toegang tot die gedeelde map zou mogen hebben, dan moet ik zelf op die knop drukken om dat Ubuntu te vertellen? ???

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2009/02/10, 17:35:40 »
Dit nog maar even omhooghalen want het is volgens mij toch wel belangrijk.

De wachtwoordbeveiliging om toegang te krijgen tot een gedeelde map op een andere pc is een wassen neus! Klik op de knop 'Niet toestaan' en je mag zo doorlopen!
Dit lijkt mij toch de bedoeling niet. ??? ??? ???  Dát zo'n knop er staat is al merkwaardig.