Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: USB-stick  (gelezen 1242 keer)

itol

• Gast
USB-stick
« Gepost op: 2009/01/16, 21:10:10 »
Dag allemaal.
Wanneer ik een nieuwe usb-stick  voor het eerst aansluit op mijn laptop met Ubuntu 8.04 kan deze niet worden aangekoppeld. Pas wanneer deze usb-stick een keer is opgestart met windows, wordt hij ook aangekoppeld  door Ubuntu.
Wie weet hiervoor een oplossing?

Mvg Ies

Offline Sir_Patrick

• Lid
  • Steunpunt: Nee
Re: USB-stick
« Reactie #1 Gepost op: 2009/01/16, 21:18:09 »
Je kan de usb-stick nu toch blijven gebruiken daar je hem eenmalig hebt aangekoppeld hebt met windows?

Als je de stick in windows gebruikt dan moet je hem afkoppelen d.m.v. de optie rechtsonderin de system tray, doe je dit niet en je trekt hem er direct uit dan heeft ubuntu problemen met aankoppelen.

itol

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2009/01/16, 21:33:26 »
Om in de toekomst te vermijden dat ik elke nieuw aangeschafte usb-stick eerst moet opstarten met windows, zou ik graag willen weten hoe dit moet bij Ubuntu.

Ies

Offline Sir_Patrick

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2009/01/16, 21:43:50 »
Hallo Itol,

Als je een nieuwe usb-stick aanschaft en deze is niet geformatteerd dan 'ziet' ubuntu hem ook niet direct als een bruikbaar station.
Ik ben zelf ook nog maar korte tijd bezig met ubuntu maar volgens mij kan je via gparted de usb stick wel zien en formatteren.
Wees je er wel van bewust dat als je gparted gebruikt je alle aansgesloten harddisk drives ook ziet en dat je deze niet per ongeluk formatteerd.
Het is zowiezo handig om de stick te formatteren in FAT of NTSC formaat, als je hem als EXT2 of EXT3 formatteerd dan ziet een Windows pc hem niet meer.

itol

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 2009/01/16, 23:34:18 »
Volgens mij hoort een usb-stick "plug and play" te werken en dient niet apart geformateerd te worden.
Ies

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2009/01/17, 00:04:33 »
Ik heb hier 2 usb sticks, eentje van Sandisk 4GB (mediamarkt) en eentje van integral 2 GB (Colruyt). Deze worden onmiddelijk herkend. Normaal gezien zoals hierboven vermeld moeten die dus direkt zichtbaar zijn. Maar ook dus unmount worden als je ze zowel in ubuntu als in windows gebruikt hebt.

Offline Sir_Patrick

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2009/01/17, 08:53:49 »
Een USB stick zou plug en play moeten werken, dat is zo.
Ik heb echter ook meegemaakt met een externe harde schijf dat deze niet direct herkend werd zowel in windows als in linux.
Het bleek toen ook dat de schijf niet geformatteerd was, nadat dit gebeurt was herkende zowel windows als linux de schijf.
Hier wil ik maar mee zeggen dat het zo zou moeten zijn dat een extern opslagapparaat gebruiksklaar zou moeten zijn maar dit niet altijd zo is.
Waarom in jouw geval de usb stick niet direct in ubuntu herkend werd en wel in windows dat kan ik echter niet een twee drie verklaren.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2009/01/17, 09:57:50 »
Citaat
Waarom in jouw geval de usb stick niet direct in ubuntu herkend werd en wel in windows dat kan ik echter niet een twee drie verklaren.
De enige verklaring volgens mij is dat de USB in ntfs geformatteerd werd, maar niet goed werd afgesloten (door de fabrikant!). Een fat bestandssysteem mount altijd, behalve als het echt niet meer leesbaar is.

ntfs hou je er best alleen op na als je zelf Windows hebt. Dat om die ntfs specifieke problemen correct en volledig te kunnen oplossen. Als enkel-ubuntu gebruiker hou ik het bij fat32 voor mijn USB sticks en ext3 voor USB harde schijven.

Offline Pjotr

• Lid
    • http://sites.google.com/site/computertip
« Reactie #8 Gepost op: 2009/01/17, 11:08:49 »
Als enkel-ubuntu gebruiker hou ik het bij fat32 voor mijn USB sticks

Is EXT2 dan niet handiger voor die geheugenstaafjes? Zo doe ik het althans...

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2009/01/17, 11:47:05 »
Mijn geheugenstaafje moet ook op willekeurige Windows systemen, fotokopieermachines, tv's uitgelezen kunnen worden, vandaar. De reden dat ik hiervoor fat gebruik, is compatibiliteit.