Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Google earth werk alleen met sudo  (gelezen 958 keer)

Google earth werk alleen met sudo
« Gepost op: 2009/01/16, 18:12:14 »
Ik heb net google earth geinstalleerd met instructies vanaf deze site: https://help.ubuntu.com/community/GoogleEarth#Installation
Installatie verliep goed, maar als ik google earth start vanaf toepassingen/internet/google earth dan krijg ik alleen een lege sterrenhemel te zien, zonder foutmelding of iets. Ik ben er net achter gekomen dat wanneer ik ubuntu vanaf terminal met: 'sudo googleearth' open dat het dan wel goed werkt. Is dit probleem bekend en niks aan te doen of kan ik dit oplossen?

Offline Soul-Sing

• Lid
Re: Google earth werk alleen met sudo
« Reactie #1 Gepost op: 2009/01/16, 19:03:15 »
Ik heb net google earth geinstalleerd met instructies vanaf deze site: https://help.ubuntu.com/community/GoogleEarth#Installation
Installatie verliep goed, maar als ik google earth start vanaf toepassingen/internet/google earth dan krijg ik alleen een lege sterrenhemel te zien, zonder foutmelding of iets. Ik ben er net achter gekomen dat wanneer ik ubuntu vanaf terminal met: 'sudo googleearth' open dat het dan wel goed werkt. Is dit probleem bekend en niks aan te doen of kan ik dit oplossen?

mij niet bekend. en opstarten met sudo-rechten is helemaal niet de bedoeling.
voeg de medibuntubron toe, en installeer googleearth met: sudo apt-get install googleearthmaar eerst de oudere googleearth verwijderen.
zie: http://forum.ubuntu-nl.org/index.php/topic,36524.msg354879.html#msg354879
draadje quant en vanadium
« Laatst bewerkt op: 2009/01/16, 19:04:59 door leoquant »

Offline Duckie

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/01/16, 20:14:25 »
Als je GoogleEarth installeerd vanaf de site (dus niet vanaf de medibuntu-repo's) dan wordt er na de installatie gevraagd of je het programma wilt starten. Als je dan sudo hebt gebruikt bij de installatie en je zegt hier ja, dan start je dus GoogleEarth als root. En dat is niet slim. Volgens mij zit hier het probleem.
Als je de raad van leoquant opvolgt, kijk dan even in je persoonlijke map op er een map met de naam .googleearth bestaat (de . geeft aan dat het een verborgen map is. Om die zichtbaar te maken druk je op CTRL en H.). Zo ja, verwijder die dan eerst voor je hem opnieuw opstart.

Edit:
Na zelf toch ook maar eens op die link van leo geklikt te hebben zie ik dat het hele verhaal daar ook staat. :D
Nou ja, beter dubbel dan helemaal niet.
« Laatst bewerkt op: 2009/01/16, 20:16:34 door Duckie »

« Reactie #3 Gepost op: 2009/01/17, 01:47:14 »
Dank voor de instructies. Google earth werkt nu goed via de medibuntu repository, ik heb geen sudo commando meer nodig. Krijg nu wel de melding dat er een nieuwere versie beschikbaar is. Deze maar niet geinstalleerd. Voegt medibuntu niet automatisch nieuwere versies toe aan de repository?

Offline Soul-Sing

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/01/17, 09:14:46 »
Dank voor de instructies. Google earth werkt nu goed via de medibuntu repository, ik heb geen sudo commando meer nodig. Krijg nu wel de melding dat er een nieuwere versie beschikbaar is. Deze maar niet geinstalleerd. Voegt medibuntu niet automatisch nieuwere versies toe aan de repository?

mooi dat het werkt. die melding gewoon negeren.