Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Video flikkert bij hoge resolutie  (gelezen 6385 keer)

Fuwisu

• Gast
Video flikkert bij hoge resolutie
« Gepost op: 2009/01/13, 09:03:48 »
Hallo,

Ik heb een 24 inch scherm, nu als ik video's probeer af te spelen (met eender welke videospeler) en ik zit op 1920*1080 dan flikkert het beeld verschrikkelijk. Net of het op een hele lage refresh rate staat. Nu had ik ergens gelezen dat het opgelost zou zijn als je je resolutie laag zet (in mijn geval begint het pas vanaf 1024*768 er goed uit te zien). Nu vroeg ik mij af of dit wel normaal was. Als ik de resolutie verlaag hoeft dit toch enkel effect te hebben op mijn GUI en niet op het videobeeld? Ik heb al een tijd last met mijn video drivers (nvidia geforce 8600M), heb al alles geprobeerd en ben nog altijd niet zeker of het nu juist is geinstalleerd. Kan dit er iets mee te maken hebben?

Dank bij voorbaat

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
Re: Video flikkert bij hoge resolutie
« Reactie #1 Gepost op: 2009/01/13, 11:47:53 »
Werken de desktop effecten wel? En 3d programma's als Google Earth of spellen?
Gaat het afspelen soepeler als je de effecten uitzet?

Fuwisu

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2009/01/13, 12:05:58 »
Failed to activate desktop effects using the given configuration options. Settings will be reverted to their previous values.

Check your X configuration. You may also consider changing advanced options, especially changing the compositing type.

Als ik desktop effecten wil aanzetten.

En als ik NVIDIA X Server Settings wil openen krijg ik:

You do not appear to be using the NVIDIA X driver. Please edit your X configuration file (just run `nvidia-xconfig` as root), and restart the X server.

En als ik in EnvyNG kijk staat 173.14.12-1-0ubuntu4 als enige aangeduid als compatible en recommended. En verder zie ik nergens iets onder installed version staan.

Ik vind die drivers installeren altijd zo'n hele klus. Meestal werkt er 1 of andere installatie file niet, je moet het allemaal in de terminal doen met Xorg uitgeschakeld, dan werkt op 1 of andere manier mijn extern beeldscherm niet meer,... Daarom heb ik het opgegeven die driver nog proberen te installeren.

« Reactie #3 Gepost op: 2009/01/13, 12:07:32 »
Failed to activate desktop effects using the given configuration options. Settings will be reverted to their previous values.

Check your X configuration. You may also consider changing advanced options, especially changing the compositing type.

Als ik desktop effecten wil aanzetten.

En als ik NVIDIA X Server Settings wil openen krijg ik:

You do not appear to be using the NVIDIA X driver. Please edit your X configuration file (just run `nvidia-xconfig` as root), and restart the X server.

En als ik in EnvyNG kijk staat 173.14.12-1-0ubuntu4 als enige aangeduid als compatible en recommended. En verder zie ik nergens iets onder installed version staan.

Ik vind die drivers installeren altijd zo'n hele klus. Meestal werkt er 1 of andere installatie file niet, je moet het allemaal in de terminal doen met Xorg uitgeschakeld, dan werkt op 1 of andere manier mijn extern beeldscherm niet meer,... Daarom heb ik het opgegeven die driver nog proberen te installeren.
Het is geen hele klus. Systeem > Beheer > Hardware Drivers. Overigens is je xorg.conf niet juist geconfigureerd. Doe eens

sudo nvidia-xconfig

Fuwisu

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 2009/01/13, 13:51:01 »
Als ik de recommended driver installeer en herstart geeft hij een bugged beeld met de welbekende Xorg kruis-cursor en zegt hij dat er iets mis is met de configuratie, met als opties te herstellen naar de vorige configuratie, de configuratie instellen voor de hardware (dit resulteert in een zwart scherm) en de optie om te troubleshooten (kan je de Xorg logfile lezen enzo). Nu heb ik maar gekozen om terug naar de vorige configuratie te gaan aangezien geen 1 van de 3 een oplossing gaf.

« Reactie #5 Gepost op: 2009/01/13, 14:36:38 »
Als ik de recommended driver installeer en herstart geeft hij een bugged beeld met de welbekende Xorg kruis-cursor en zegt hij dat er iets mis is met de configuratie, met als opties te herstellen naar de vorige configuratie, de configuratie instellen voor de hardware (dit resulteert in een zwart scherm) en de optie om te troubleshooten (kan je de Xorg logfile lezen enzo). Nu heb ik maar gekozen om terug naar de vorige configuratie te gaan aangezien geen 1 van de 3 een oplossing gaf.
Doe nu eens sudo nvidia-xconfig.

Fuwisu

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 2009/01/13, 14:46:27 »
Dan geeft hij dit:

Using X configuration file: "/etc/X11/xorg.conf".

VALIDATION ERROR: Data incomplete in file /etc/X11/xorg.conf.
                  Device section "Configured Video Device" must have a Driver
                  line.

Backed up file '/etc/X11/xorg.conf' as '/etc/X11/xorg.conf.backup'
New X configuration file written to '/etc/X11/xorg.conf'

« Reactie #7 Gepost op: 2009/01/13, 14:51:38 »
Dan geeft hij dit:

Using X configuration file: "/etc/X11/xorg.conf".

VALIDATION ERROR: Data incomplete in file /etc/X11/xorg.conf.
                  Device section "Configured Video Device" must have a Driver
                  line.

Backed up file '/etc/X11/xorg.conf' as '/etc/X11/xorg.conf.backup'
New X configuration file written to '/etc/X11/xorg.conf'

Herstart de computer. Wanneer je geen beeld krijgt, start dan op in de Recovery Mode en kies voor 'Try to fix X server'.

Fuwisu

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 2009/01/13, 15:22:09 »
Eerst was de recommended driver enabled bij Hardware Drivers. Ik heb gereboot, zag een paar keer het Nvidia logo, dan gaf het de foutmelding "Failed to load module "type 1": Not found". Dan heb ik gereboot en de x-server gefixt. En nu zit ik terug in ubuntu en onder hardware drivers staat de recommended terug uitgeschakeld...

Fuwisu

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 2009/01/13, 15:52:41 »
Ok ik kan nu video's fluently afspelen. Enige probleem is: mijn
extern scherm (vastgekoppeld aan laptop) geeft geen beeld meer,
en op mijn laptopscherm heb ik maar half beeld (de bovenste
helft is heel bugged). Nu kan ik mijn menubalk niet zien en vraag
ik mij af hoe ik dit terug in orde krijg? Heb al dpkg-reconfigure
enzo geprobeerd maar dit werkt niet. Ook staat er in mijn xorg
file niets van resolution ofzo dus dat kan ik ook niet veranderen.

« Reactie #10 Gepost op: 2009/01/13, 15:59:24 »
Heb je een CRT-scherm?

Fuwisu

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 2009/01/13, 16:01:50 »
Nee een lcd (24 inch crt 0.0)
Ik heb dit probleem al vaker gehad, maar toen kon ik dit verhelpen door
control-alt-backspace, en dan sudo reconfigure xserver-org
Voor 1 of andere reden vraagt hij alleen maar dingen over het
keyboard en niet over het scherm. Anyway, als ik dat nu doe restart
hij alleen maar de grafische display en gaat hij niet naar prompt.

Fuwisu

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 2009/01/13, 16:21:46 »
Als iemand mij kan vertellen hoe ik vanuit de console het resolution
scherm tevoorschijn krijg zou dat al een hele hulp zijn :)

Fuwisu

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 2009/01/13, 16:45:33 »
Urgh nu heb ik eindelijk via sudo dpkg-reconfigure xorg terug beeld op
mijn extern scherm, maar nu is mijn nvidia driver weer disabled.
Getting slightly annoyed...

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2009/01/13, 16:49:57 »
Ten eerste: welke versie van ubuntu gebruik je? Als je 8.04 gebruikt kan je het volgende commando gebruiken (opgelet: werkt niet in 8.10):
 sudo gksudo displayconfig-gtkTen tweede: het beste is de drivers te installeren die door ubuntu aangeboden worden en nooit via 'envy' of via de nvidia website.
Ten derde: welke driver word als 'recommend' gegeven.
Ten vierde: welke driver zie je geinstalleerd in 'Synaptic'
Ten vijfde: In synaptic, Ga naar Settings>Repositories Daar moeten in het eerste tabblad alle vier de opties aangevinkt staan (niet de broncode)
Ten zesde: voor jouw kaart kan je zowel de 173 als 177 gebruiken, als het wel degelijk de 8600M GT is.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

« Reactie #15 Gepost op: 2009/01/13, 16:54:14 »
Ten eerste: welke versie van ubuntu gebruik je? Als je 8.04 gebruikt kan je het volgende commando gebruiken (opgelet: werkt niet in 8.10):
 sudo gksudo displayconfig-gtkTen tweede: het beste is de drivers te installeren die door ubuntu aangeboden worden en nooit via 'envy' of via de nvidia website.
Ten vijfde: In synaptic, Ga naar Settings>Repositories Daar moeten in het eerste tabblad alle vier de opties aangevinkt staan (niet de broncode)
Ten zesde: voor jouw kaart kan je zowel de 173 als 177 gebruiken, als het wel degelijk de 8600M GT is.

kdesudo displayconfig-gtk

« Reactie #16 Gepost op: 2009/01/13, 16:55:19 »
Ik denk trouwens aan de nvidia-glx-180, probeer die eens?

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #17 Gepost op: 2009/01/13, 16:59:40 »
Heeft hij kde?

En 180 zit die al in 8.04 en 8.10 zit momenteel in 9.04alpha
« Laatst bewerkt op: 2009/01/13, 17:01:12 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/

Fuwisu

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 2009/01/13, 17:18:33 »

Ja ik gebruik kde

1.  Kubuntu 8.10 Intrepid Ibex
2. Ik heb ze geinstalleerd via de Hardware drivers
3. 177 recommended, 173 staat er ook nog.
4. Synaptic is package manager?
5. Allemaal ingeschakeld.
6. Nog niet geprobeerd met de 173 maar neem aan dat het niet veel goeds doet aangezien het niet recommended is.

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #19 Gepost op: 2009/01/13, 17:23:21 »
Dat kan wel, probeer de 173 eens, de beide kaarten ondersteunen de kaart maar 't Is niet om dat die 'recommend' staat dat dat met jouw hardware goed werkt of beter gezegd volledig ondersteund word, de 'recommend' is naar mijn mening dat deze de beste resultaten geeft bij de meeste testen die men gedaan heeft.
Dus schakel de 177 uit en schakel de 173 in. Proberen kost niets toch?

« Reactie #20 Gepost op: 2009/01/13, 17:24:00 »
Heeft hij kde?

En 180 zit die al in 8.04 en 8.10 zit momenteel in 9.04alpha
Zit in Intrepid.

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #21 Gepost op: 2009/01/13, 17:25:54 »
Zit in Intrepid.
Dan kan hij die ook uittesten.

Fuwisu

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: 2009/01/13, 18:09:00 »
Nog altijd geen beeld op mijn ander beeldscherm bij 173. Enkel het lastige
half-bugged laptopscherm dat beeld krijgt. Hij detecteert zelfs
het ander beeld niet. Even terug reconfiguren zodat ik terug
deftig beeld hem.

Fuwisu

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: 2009/01/13, 18:18:10 »
Ok om de hele thread even samen te vatten:

ik heb het zover gekregen dat ik een half bugged scherm krijg, nu moet ik het voor mekeer zien te krijgen dat hij mijn extern beeldscherm detecteert. Ik krijg enkel beeld als ik in mijn originele configuratie zit.

Fuwisu

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: 2009/01/13, 21:35:38 »
Weten jullie zeker dat het vlot zou moeten spelen op mijn groot scherm? Op mijn laptop scherm speelt het namelijk vlot. Ergens denk ik dat ik de nvidia drivers nooit echt ga kunnen installeren, heb reeds alles geprobeerd.