Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: plaatsen grafische kaart Nvidea Geforce FX5200  (gelezen 954 keer)

henkp

  • Gast
plaatsen grafische kaart Nvidea Geforce FX5200
« Gepost op: 2009/01/08, 14:36:26 »
Ik heb een tweede hands Nvidea Geforce FX5200 op de kop kunnen tikken en wil deze in een Dell optiplex GX260
met Gutsy Gibbon  plaatsen die nu onboard video heeft. Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Re: plaatsen grafische kaart Nvidea Geforce FX5200
« Reactie #1 Gepost op: 2009/01/08, 15:08:55 »
Ik heb nog nooit van onboard naar los overgestapt, dus onderstaande berust niet voor 100% op kennis en ervaring (maar 85-90%). Maar het zou zo iets moeten zijn (haal er zowieso iemand met ervaring bij).

  • controleren of het type insteeksleuf  van de kaart op je moederbord aanwezig is.
  • geactiveerde driver deinstalleren (via beheer --> hardware drivers als dit een "normale" driver is, i.g.v. een open source driver via "installeren/verwijderen).
  • kast openen en kaart insteken in de juiste sleuf. Let op: neem anti-statische maatregelen.
  • zorg ervoor dat de kaart goed vast zit (schroefje niet vergeten) en indien nodig de voedingskabel van de kaart aansluiten
  • de nog openstaande kast rechtop zetten en aansluiten (i.i.g. stroom, monitor en toetsenbord)
  • aanzetten en meteen het BIOS openen
  • controleer of de koeling van de kaart aan het werk is
  • onboard graphics uit
  • wijzigingen opslaan en herstarten (doorgaans via de optie "exit saving changes")
  • Gewoon Ubuntu laten starten
  • Als het goed is wordt de kaart nu herkend en vraagt het systeem of hij naar drivers mag gaan zoeken
  • Als dit is gelukt, Ubuntu afsluiten en de pc uitschakelen. kabels los, kast dicht en definitief alle kabels erin.
« Laatst bewerkt op: 2009/01/08, 15:12:45 door Peter »

henkp

  • Gast
Re: plaatsen grafische kaart Nvidea Geforce FX5200
« Reactie #2 Gepost op: 2009/01/08, 15:18:47 »
bedankt, gaan we gewoon proberen. :)

Offline mcgyver

  • Lid
Re: plaatsen grafische kaart Nvidea Geforce FX5200
« Reactie #3 Gepost op: 2009/01/08, 17:23:57 »
Op sommige moederborden gaat de onboard "kaart"automatisch uit, op andere moet je het in de bios uitzetten. gewoon doen, er kan weinig misgaan. Na opstarten wel de restricted driver voor die kaart downloaden en activeren.

Offline thieuke

  • Lid
Re: plaatsen grafische kaart Nvidea Geforce FX5200
« Reactie #4 Gepost op: 2009/01/08, 18:05:38 »
Ik heb de GeForce FX 5500, en zo z'n eigen problemen, maar in mijn BIOS stond het gewoon nog op onboard.

Echter had ik al de restricted driver geinstalleerd.

Wat dus betekende dat Ubuntu wel begreep dat er een andere kaart in zit, en dat we dat niet voor niets doen.

Ik heb hem nu handmatig in de BIOS veranderd, maar merk geen veranderingen verder. (Helaas is mijn Bios een Bios die niet veel uitgekleder kan (helaas, want zo kan ik dus ook al niet mijn processor overklokken  >:())

Moet ook zeggen dat ik niet echt kan zien of het nu beter is met de grafische kaart, omdat een onderdeel van mijn probleem met de transparantie te maken heeft. Weet wel dat de GeForce twee keer zoveel geheugen heeft, het moederbord (met NForce2) had er 128 MB voor over.

Hoe dan ook, ik vermoed dat hij gewoon de kaart gaat gebruiken zonder te mokken, natuurlijk na installatie van de juiste driver. Viel me trouwens ook op dat Nvidia niet heel veel moeite doet om het de Linux-klanten naar hun zin te maken, want vanaf hun site kan je bijna enkel maat van de nieuwere kaarten drivers krijgen voor Linux. Wel jammer vind ik.

Dit was dan mijn ervaring, ik kan er niet garant voor staan. Bovendien is de mijne een AGP-kaart, wellicht is dat al niet ideaal)
Compaq Presario S5190NL, AMD Athlon XP 2.3 Ghz, 1x 320 Gb Seagate Barracuda, 1x 250 Gb Seagate Barracuda, Nvidia GeForce4 chipset, 2x 1Gb DDR 333 MHz,  Nvidia GeForce FX 5500 256 MB DDR, Kubuntu 9.04, KDE 4.2.4.