Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: automatisch mounten ntfs partitie  (gelezen 4254 keer)

Offline estree

• Lid
automatisch mounten ntfs partitie
« Gepost op: 2009/01/07, 18:22:44 »
Hallo,

Na lang zoeken op vele ubuntu forums toch even deze vraag (ik ben nog maar een beginner in ubuntu):

Ik zou graag mijn ntfs partitie automatisch laten mounten bij opstart.
hiervoor voeg ik volgende regel toe in fstab nadat ik root rechten had:

#/dev/sda2
UUID=6F1E85AE1BD907E4 /media/sda2  ntfs defaults,nls=utf8,umask=007,gid=46 0       1

daarna voeg ik in het terminalvenster volgend in (waarom weet ik niet, maar ik las dat dit moest): sudo mount -a

Jammer genoeg krijg ik dan volgende:
fuse: failed to access mountpoint /media/sda2: Bestand of map bestaat niet

Wat doe ik mis? Is de regel in fstab mis?

Alvast bedankt
« Laatst bewerkt op: 2009/01/12, 17:44:46 door estree »

Offline mp

• Lid
Re: automatisch mounten ntfs partitie
« Reactie #1 Gepost op: 2009/01/07, 19:46:00 »
Maak in media eens een map aan die sda2 heet. Dit zul je ook met rootrechten moeten doen. Dus in terminalvenster:
cd /media
sudo mkdir sda2
Probeer dan nog eens, nu bestaat je mountpoint wel.

[edit: sudo vergeten :)]
« Laatst bewerkt op: 2009/01/07, 20:16:59 door mp »

Offline ivo

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/01/07, 22:15:22 »

#/dev/sda2
UUID=6F1E85AE1BD907E4 /media/sda2  ntfs defaults,nls=utf8,umask=007,gid=46 0       1

Omdat je schrijft dat je nog beginner bent vraag ik me het volgende af:
Heb je bovenstaande regel letterlijk ergens vandaan overgenomen?
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Eider

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 2009/01/07, 22:16:16 »
Je kunt ook proberen het programma ntfs-3g te installeren. Dan kun je via Toepassingen -- Systeemgereedschap -- NTFS configuratie Tool de schijf bij het opstarten laten mounten. Dit werkt bij mij prima in Intrepid  :)

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/01/08, 10:29:53 »
estree mag dan wel beginner zijn, maar is alleszins perfect op de goede manier bezig en zeer goed geïnformeerd.

"sudo mount -a" zorgt ervoor dat de regels van je /etc/fstab opnieuw uitgevoerd worden. Dank zij dat commando hoef je niet te herstarten om veranderingen in je /etc/fstab te activeren. Bijkomend voordeel is dat je eventuele fouten in je /etc/fstab kunt opmerken. Normaal mag dat commando namelijk geen output geven.

Jou foutmelding gaf aan dat je koppelpunt niet bestond. mp gaf je dan het correcte advies om dat koppelpunt vooralsnog aan te maken. Als je daarna nog eens "sudo mount -a" doet, zal de foutmelding verdwenen zijn.

Je kan inderdaad nog eens nadenken over de regel in /etc/fstab. De allerlaatste "1" zou zeker moeten gewijzigd worden, ofwel in "2" (checken, maar pas na het root systeem - "1" behoud je voor het root systeem), ofwel in "0" (geen checken = snellere opstart, en wellicht beter voor ntfs: zorg ervoor dat je zelf nu en dan  checkt vanuit Windows). gid=46 mag eruit want is enkel nuttig voor externe USB schijven. In welke mate nls=utf8 nodig is, weet ik niet: de karakterset na nls moet overeenkomen met die van je Windows systeem omdat anders vreemde tekens verkeerd weergegeven worden.

Offline mp

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2009/01/08, 11:02:39 »
Als je de UUID ergens van op het net hebt gekopieerd, zal die verkeerd zijn. De UUID van partitie sda2 vind je door volgend commando:
sudo vol_id -u /dev/sda2

Offline spawn

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2009/01/08, 11:51:45 »
Als je de UUID ergens van op het net hebt gekopieerd, zal die verkeerd zijn. De UUID van partitie sda2 vind je door volgend commando:
sudo vol_id -u /dev/sda2

dat zou kunnen dat hij in fstab de regel van een forum hebt gekopieerd, zelf ooit gehad ;)
met: sudo blkid
krijgt hij ook een lijst en daar moet hij idd die regel (UUID) kopieeren en in fstab zetten.
goed mogelijk dus
''the quieter you become, the more you are able to hear''

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2009/01/08, 14:50:47 »
Citaat
goed mogelijk dus
Als ik mij op de feiten baseer, dan lijkt dit hier niet het geval. De foutmelding van "sudo mount -a" wijst op het niet bestaan van het koppelpunt, niet op een ongeldige uuid. Laten we het dus eerst daarop houden.

Offline estree

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2009/01/08, 17:16:50 »
Hallo,

Wow, zoveel antwoorden. Leuk om te lezen.
Even reageren:
Heb inderdaad heel wat opzoekingswerk gedaan. Heb delen gekopieerd, maar ook heel wat moeten aanpassen zoals de UUID.
Ik probeer nu even een map aan te maken, en pas de 0 en de 1 aan en laat jullie dan iets weten.

Wat bedoel je hier juist mee?
zorg ervoor dat je zelf nu en dan  checkt vanuit Windows).

Offline mp

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2009/01/08, 17:20:29 »
Wat bedoel je hier juist mee?
zorg ervoor dat je zelf nu en dan  checkt vanuit Windows).
Als je die cijfertjes verandert zal Linux je ntfs partitie niet automatisch controleren (wat niet erg is). Vanadium geeft de raad om die partitie wel af en toe handmatig te controleren, en dat zul je dan vanuit windows moeten doen.

Offline estree

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2009/01/08, 17:33:05 »
Gelukt!!!
Ubuntu wordt steeds leuker.
Ik probeer voortaan meer dingen uit te zoeken om via commando's te werken

Alvast bedankt aan iedereen voor de vele reacties

Offline mp

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2009/01/08, 18:27:28 »
Prachtig, als je nu nog "[Opgelost]" voor je topictitel zet is het helemaal goed ;).

Offline ivo

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2009/01/08, 21:17:14 »
Gelukt!!!
Ubuntu wordt steeds leuker.
Ik probeer voortaan meer dingen uit te zoeken om via commando's te werken

Alvast bedankt aan iedereen voor de vele reacties

Heel goed van je! En ook goed dat je meer via de command line gaat doen.
Daar leer je heel veel van.
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline estree

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2009/01/12, 17:46:20 »
Hallo,

Jammer genoeg het label "opgelost" terug weg moeten halen van voor deze titel.

Het probleem is dat bij opstart de partitie wel automatisch wordt gemount, maar ik kan de data niet zien doordat ik niet over de nodige rechten beschik.
Bij het handmatig mounten voordien was dit geen probleem.

Kent iemand dit probleem en weet iemand een oplossing?

Alvast bedankt

Offline mp

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2009/01/12, 18:32:49 »
Kun je in fstab niet ergens een optie veranderen waardoor je wel rechten krijgt?

Offline estree

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2009/01/12, 18:48:14 »
het lijkt misschien raar, maar wanneer ik dat probeer (vb root veranderen in mijn naam) dan springt hij automatisch terug op root...

Offline heir4c

• Lid
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #17 Gepost op: 2009/01/12, 20:03:40 »
zet in fstab umask op 000. Alternatief ("veiliger"): uid=<jou uid>,gid=<jou gid>

(hoi, da's dat draadje waar ik een vingertje opstak naar Femke! :rolleyes: Ik zie daar echter geen oplossing op dit probleem, behalve dan komaf maken met ntfs)

Offline estree

• Lid
« Reactie #18 Gepost op: 2009/01/12, 20:55:43 »
Umask op 000 gezet.
Uid was mijn uid
en Gid moest ik niet gebruiken liet men mij weten....

Wat is het gevaar dat umask op 000 staat ipv 007?
Moet ik Gids wel gebruiken?

Op deze manier lukt het dus : DANK U WEL!

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #19 Gepost op: 2009/01/12, 23:13:20 »
Citaat
Wat is het gevaar dat umask op 000 staat ipv 007?
Het is niet iets wat je op een server doet, want alle permissies staan open. Met uid en eventueel gid kan je een specifieke eigenaar en/of groep toekennen. uid (user id) is niet hetzelfde als uuid ;)

Offline estree

• Lid
« Reactie #20 Gepost op: 2009/01/13, 08:17:22 »
aha ok dan zoek ik dat nog even uit.
alvast bedankt

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #21 Gepost op: 2009/01/13, 11:44:19 »
Als je meerdere gebruikers op die computer hebt en ze moeten allemaal bij die data kunnen, dan is het het makkelijkst om een nieuwe groep aan te maken, met bijvoorbeeld de naam ntfs-users. Alle gebruikers die toegang moeten hebben zet je dan in die groep.
Als je het groeps-id (gid) van die groep gebruikt in de instellingen van fstab, dan hebben ze allemaal de goede rechten :)

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #22 Gepost op: 2009/01/13, 16:47:37 »
Jij had het over een externe schijf, hier gaat het over een (ik onderstel) interne schijf die via /etc/fstab gemount wordt. Voor zover ik weet heb je voor een externe ntfs niet veel opties omtrent rechten, voor een via /etc/fstab gemounte schijf kan je nog één en ander regelen via fstab.

Citaat
Overigens is het niet-probleem bij mij opgelost.
Leuk dat het bij jou oplost is. In het ander draadje zie ik daar geen melding van. Zolang niemand anders jou niet-probleem heeft, is dat natuurlijk geen probleem.

Offline estree

• Lid
« Reactie #23 Gepost op: 2009/01/13, 17:21:00 »
het is inderdaad een interne schijf

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #24 Gepost op: 2009/01/13, 18:08:59 »
Mocht je nog moelijkheden hebben om het te vinden:

UUID=6F1E85AE1BD907E4 /media/sda2  ntfs defaults,nls=utf8,umask=000 0       2

geeft aan iedereen lees en schrijfrechten. Rechten zet je dicht door umask.De resulterende rechten vind je door: 777 - umask. Bijvoorbeeld: umask 000 komt overeen met 777 - 000 = 777. Een umask 002 zal de standaardpermissies brengen op 777 - 002 = 775 (alles voor eigenaar en groep, lezen en uitvoeren voor anderen).

Met uid en gid bepaal je de eigenaar (gebruiker en groep). Je moet de user id of group id opgeven, maar misschien werkt het ook met de login zelf. Je vindt je ids (en die van andere gebruikers) met het commando "id".

Enkele voorbeelden:

"umask=007,uid=1000,gid=1000" geeft aan gebruiker en group 1000 alle rechten, geen rechten aan de buitenwereld.
"umask=002,uid=1000,gid=1000" zelfde, maar buitenwereld kan wel lezen en uitvoeren
"umask=077,uid=1000" geeft enkel aan gebruiker 1000 alle rechten. Groepen en anderen kunnen niets.

Opgelet: dit is enkel van toepassing voor bepaalde bestandssystemen waaronder ntfs en vfat. Voor gewone linux bestandssystemen regel je dit via permissies van koppelpunt en directories. Voor vfat kun je de permissies van de ganse schijf via het koppelpunt regelen, voor ntfs (dat via een ander mechanisme mount) niet.