Ik had een gelijkaardig probleem. Ik heb een apparte schijf in de computer zitten waar alle foto's op staan. Die schijf staat nog in fat32 (een bestandsysteem, voorloper van ntfs). Iedereen bij ons thuis moet aan die schijf kunnen, gemakkelijk foto's er op zetten, bewerken, branden, etc... Omdat die schijf vast in de pc zit (het is geen externe usb schijf bv) wil ik ook dat die schijf steeds aangekoppeld is. Ubuntu heeft die tijdens het installeren als volgt in '/etc/fstab' geplaatst:
# /dev/sda8
UUID=48D4-B604 /fat32 vfat utf8,umask=007,gid=46 0 1
Dit vorige kun je natuurlijk niet letterlijk overnemen, maar stel dat je schijf op '/dev/sdb1' zit (dit zal je zelf moeten uitzoeken, gebruik bv gparted) en dat je die steeds gemount wil hebben op /mnt/ntfs. Maak dan eerst de map /mnt/ntfs aan (start de terminal met 'ALT+F2 gnome-terminal'):
sudo mkdir /mnt/ntfs
Voeg dan aan je '/etc/fstab' het volgende toe (gebruik bv 'sudo nano /etc/fstab'):
/dev/sdb1 /mnt/ntfs ntfs rw,user,exec,utf8 0 0
Test nu of alles werkt en voer als gebruiker het comando 'mount /mnt/ntfs' uit. Geen fouten? Test eens of je kan schrijven als gebruiker: 'touch /mnt/ntfs/test && rm /mnt/ntfs/test'. Alles nog steeds goed. Ok, dan zal vanaf nu telkens je bestandssysteem aangekoppeld worden op /mnt/ntfs.
Nu wil je het nog iets gemakkelijker maken voor je gebruikers, voeg de nodige symbolische linken toe met het comando 'ln -s /mnt/ntfs/Downloads /home/rpoppel/Downloads'.
Waarschijnlijk kan alles wel op de één of andere manier via de gui (zonder terminal te gebruiken), maar dit uitleggen zou een stuk moeilijker zijn! Komt daarbij dat de console gebruiken vaak veel sneller werkt in deze gevallen.. Ik raad je wel aan om voordat je een bepaald commando uitvoert er eerst de man pagina van leest: commando 'man man'.