Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] 2 problemen met ubuntu (hibernaten en energiebeheer)  (gelezen 1928 keer)

Hallo iedereen.

Als eerste wens ik iedereen een gelukkig nieuwjaar!

Mijn laptop gebruik ik regelmatig in de trein. Vaak zit ik dan te werken aan php applicaties, of te gamen etc. Soms (als ik even geen stroom kan jatten) heb ik dan ook niet in de gaten hoe ver de accu leeg is. Nu valt mijn laptop dan gewoon uit. Dit is niet goed voor mijn laptop neem ik aan, en hierdoor krijg ik makkelijk dataverlies. In energie beheer heb ik gekozen om de laptop uit te schakelen wanneer de accu bijna leeg is. Maar hij doet dat dus niet. Wel krijg ik een melding als de accu bijna leeg is.

Dan komen we bij het tweede probleem. Liever wil ik de laptop hibernaten als de accu zover leeg is. Maar als ik gewoon handmatig hibernate, dan blijft hij haken. Ik zag gisteren dat alleen het proces van postfix werd herstart, maar meer deed hij niet. Ik kon nog even de in de terminal geloof ik, maar daarna bleef hij echt helemaal haken, en moest ik hem hardhandig uitschakelen.

Eigenlijk zit ik met dit probleem al sinds een paar ubuntu's terug. Alleen zit ik steeds met de gedachte, "hopelijk wordt hier wat aan gedaan bij een volgende versie", wat tot nu toe nog niet is gebeurd. Eigenlijk weet ik ook niet waar ik moet kijken. Misschien is mijn swap partitie te klein? Maar dat lijkt me sterk:
Swap:  2996080k total,       12k used,  2996068k free,   289996k cached
Heeft iemand een idee?
« Laatst bewerkt op: 2009/01/22, 01:24:11 door Koen Bokern »

Re: 2 problemen met ubuntu (hibernaten en energiebeheer)
« Reactie #1 Gepost op: 2009/01/05, 19:54:37 »
Nu ook uswsusp geprobeerd. Maar daar zie ik ook niks gebeuren... Hij zegt dat hij aan het snapshotten is. Een zwartscherm, geen foutmeldingen iig. Of misschien ben ik niet geduldig genoeg...

Heeft iemand misschien nog een oplossing?

« Reactie #3 Gepost op: 2009/01/05, 20:04:38 »
Hmm er is dus geen goede oplossing voor? Jammer maar helaas :(

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/01/05, 23:40:20 »
Twee linkjes (via google gezocht op: hibernate+laptop+linux)
http://blogs.techrepublic.com.com/opensource/?p=279
http://bbs.archlinux.org/viewtopic.php?id=60278
Misschien ben je er iets mee. Sommigen hebben er last van anderen niet, en op verschillende distro's en laptops.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

« Reactie #5 Gepost op: 2009/01/21, 14:17:40 »
Ik vond hier helaas geen oplossing tussen. Ik heb nog even in synaptic gezocht op 'hibernate' en ik vond het pakket 'lphdisk'. Deze is voor een phoenix bios. Ik heb een bios van phoenix.

Citaat van: lshw
     *-firmware
          description: BIOS
          vendor: Phoenix Technologies LTD

Citaat van: man lphdisk
lphdisk prepares a hard disk for use with  APM  "Suspend-to-disk"  fea‐
       tures,  as  implemented  on  laptop computers running Phoenix NoteBIOS.
       Currently, the utility only formats an already created partition set to
       type  A0  with  a  disk  partitioning utility such as fdisk(8).  device
       should be a full-disk device  (such  as  /dev/hda  or  /dev/sda  )  and
       defaults to /dev/hda .

Dan heb ik het even geprobeerd in de terminal:
Citaat van: terminal
koen@solar:~$ sudo lphdisk /dev/sda
Recommended partition size is 1034 MB (2116994 sectors)
Error: Unable to find partition of type A0.
koen@solar:~$
.

Nu begrijp ik hieruit ( en ook uit de man ) dat ik een partitie moet hebben van het type A0

Maar dan komt het. Ik volg deze howto http://www.thinkwiki.org/wiki/How_to_make_APM_work
Nu moet ik dus /dev/sda2 verwijderen. Maar dit durf ik niet zomaar te doen. Dus nu de vraag, kan ik de veilig doen, of verknoei ik daar (waarschijnlijk) de boel mee? In het tweede geval, zou het ook mogelijk zijn om een /dev/sda3 te maken?

« Reactie #6 Gepost op: 2009/01/21, 14:20:41 »
"Ubuntu is toevallig ook een van mijn specialiteiten. Mijn Miranda zegt altijd: Pa zegt ze, zoals jij Ubuntu kent, ah ja, zo ken jij Ubuntu he."

LOL =D

Dat ligt eraan wat voor data erop /dev/sda2 staat.

« Reactie #7 Gepost op: 2009/01/21, 14:45:30 »
Mwoooaaahhh gertje :P

Zo ziet het eruit:
/dev/sda1          ext-3
/dev/sda2          extended
->    /dev/sda5   linux-swap

In ieder geval heb ik nu even bij voorbaat mijn data gebackupt, dus als het mis gaat, dan hoef ik me geen zorgen te maken :P

« Reactie #8 Gepost op: 2009/01/21, 14:51:33 »
Da's een extended partitie, met een Swap erin. Ik weet niet of het verstandig is je Swap weg te doen...

« Reactie #9 Gepost op: 2009/01/21, 15:01:35 »
Dat is ook de rede dat ik het niet echt durf :P Ik ga gewoon via de gparted live-cd /dev/sda1 verkleinen en een /dev/sda3 aan maken, en het daarmee proberen.

« Reactie #10 Gepost op: 2009/01/21, 16:07:24 »
Oke... Ik heb een partie (/dev/sda3) aangemaakt.  Het type is nu a0. (hij is wel erg groot geworden, had verkeerd gekeken). 2 gb is een beetje overdreven, maar ik had even geen zin om het te verkleinen. Dat kan later altijd nog (neem ik aan).

Heb nu sudo lphdisk sda gedaan, en hij is nu aan het formatten ofzo. Weet niet of het goed is, maar dat zie ik zo wel.

do_format: FF FF FF FF  FF FF FF FF   FF FF FF FF  FF FF FF FF
do_format: End of header...
seeking to sector 223881840...
Formatting sector 4562460 of 4562460. (sectors of 512 bytes)
Format complete.

Edit
Volgens de man moet ik nu apm --suspend gebruiken. Alleen ik krijg nu een fout :(
Citaat
koen@solar:~$ apm --suspend
No APM support in kernel

Ik heb libapm-dev gebrobeerd maar dat wil ook niet werken. Is dit te verhelpen? ( ik zal ook nog even googlen )

edit
Ik heb nu acpi=off toegevoegd als kernel parameter. Maar toch werkt apm nog niet. Even wat toevoegingen:
1) Ik zie als ik Ctrl+F1 doe tijdens de boot dat kinit zoekt naar een resume image op /dev/sda5 (linux-swap).
-> Ik ga ervan uit dat dit van KDE is? (ik heb wel dingen van KDE geinstalleerd)
-> Kan dit in de weg zitten?

2) Bij het hibernaten blijft hij steeds haken op "reloading postfix configuration..."
-> Moet ik postfix verwijderen? Of is dit niet 'het' probleem?

3) Nu de aanpassing (acpi=off) is er wel een kleine verandering gebeurd. Wanneer ik nu (1 korte) klik doe op de power button tijdens het hibernaten (wat dus blijft haken) dan valt mijn laptop direct uit. Voorheen gebeurde er op dit moment helemaal niets, en moest ik de powerbutton een x aantal seconde inhouden waardoor hij direct uitviel.

Edit
Acpi eens verwijderd... Hij wil apm nog niet pakken. Ook ff apm=on toegevoegd aan de kernel.
http://www.linuxquestions.org/questions/debian-26/no-apm-support-in-kernel-266977/

Hehe nog een edit :P
koen@solar:~$ sudo modprobe apm
FATAL: Error inserting apm (/lib/modules/2.6.27-4-generic/kernel/arch/x86/kernel/apm.ko): No such device

Deze er ook even bij posten:
koen@solar:/boot$ grep APM config-2.6.27-4-generic
CONFIG_X86_APM_BOOT=y
CONFIG_APM=m
# CONFIG_APM_IGNORE_USER_SUSPEND is not set
# CONFIG_APM_DO_ENABLE is not set
# CONFIG_APM_CPU_IDLE is not set
# CONFIG_APM_DISPLAY_BLANK is not set
# CONFIG_APM_ALLOW_INTS is not set
# CONFIG_APM_REAL_MODE_POWER_OFF is not set

Pfff lastige zwik is dit :P
« Laatst bewerkt op: 2009/01/21, 17:42:19 door Koen Bokern »

« Reactie #11 Gepost op: 2009/01/21, 18:43:18 »
(Sorry voor deze bump. Even niet opgelet dat ik wel in de edit-textarea zat te werken, es tut mir leit)

Ik kom ook niet verder met:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=2620#2

:( Ik weet dus niet hoe ik het configuratie bestand moet laden en wat ik precies moet doen met makekpkg --initrd

Edit
Oke, het volgende wat ik heb gedaan:
1) ACPI weer geinstalleerd (nog niet bij de kernel veranderd, maar de aanpassing die ik had gedaan had geen effect op acpi)
2) Postfix verwijderd
3) CPU2 uitgeschakeld
4) Hibernate
--> Nu krijg ik een totaal zwart scherm, en er gebeurd wederom niks.
5) Powerbutton geklikt
6) Normale boot

Voor mijn gevoel heb ik ongeveer alles geprobeerd wat mogelijk is (op het recompilen van de kernel na, want dat krijg ik niet voor elkaar).

Heeft iemand nog suggesties?
« Laatst bewerkt op: 2009/01/21, 19:19:35 door Koen Bokern »

« Reactie #12 Gepost op: 2009/01/22, 00:14:10 »
WOEHOEHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH MWOAAAAAH gertje :D:D:D:D

Sorry voor de hoofletters, es tut mir sehr leit. Maar het dansen, knielen, smeken, bidden (en wat kan nog meer?) om een heilige boom heeft geholpen :D Ineens, batterij leeg -> zwart scherm -> s2disk -> Normaal gaat het hier mis, doet hij niks meer. Maar nu? Het hibernate. En tot overmaat van vrolijkheid, het resumen lukt ook perfect.

Dank iedereen voor de hulp.

Ik denk dat het heeft geholpen dat ik de laptop-mode aan heb gezet.

Edit
Oke, ik denk dat ik weet wat de oplossing was.
1) sudo apt-get install ubuntu-laptop-mode
2) open /etc/default/acpi-support en zet ENABLE_LAPTOP_MODE op true
3) open /etc/laptop-mode/laptop-mode.conf en even ENABLE_LAPTOP_MODE_ON_BATTERY de waarde 1 geven. Andere opties eventueel aanpassen.
4) http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=471855
5) herstarten

@ de mensen die dit eventueel zouden proberen, ik weet niet zeker of dit werkt omdat ik nog een hoop andere dingen heb geprobeerd, maar ik denk dat dit het is.

Edit
Wat mij opvalt, is dat de power-manager een ander script gebruikt als hal. Daarom werkte hibernate wel wanneer de accu leeg was, maar niet wanneer ik het het doe via de standaard ubuntu manier (via hal dus).

Om dit op te lossen heb ik gezocht naar het script de pm gebruikt, en het script dat hal gebruikt.

Eerst een back-up maken.
sudo cp /usr/lib/hal/scripts/linux/hal-system-power-hibernate-linux /usr/lib/hal/scripts/linux/hal-system-power-hibernate-linux.bak
Bestandjes openen...
sudo gedit /usr/lib/hal/scripts/linux/hal-system-power-hibernate-linux
gedit /usr/sbin/hibernate

Dan de code van /usr/sbin/hibernate kopieeren en plakken in /usr/lib/hal/scripts/linux/hal-system-power-hibernate-linux.

Eigenlijk moet ik dit eens goed uitzoeken door een verse installatie te doen (dualboot), en deze stappen overnieuw opvolgen. Als dit lukt, dan kan ik een kleine howto maken. Want op deze manier is het niet echt handig om een howto te maken, omdat ik niet weet welke stappen nu wel, en welke nu niet nodig zijn. Het eerste wat ik dan wil testen is, of hibernate direct werkt na het kopieeren van het pm-script naar het hal-script. Ik vermoed dat het dan niet gaat werken, en dat ik eerst http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=471855 moet gaan volgen. Misschien dat laptop-mode ook nodig is, maar dat weet ik niet zeker.

Als ik het getest heb op een verse dual-boot install, zal ik meer laten weten.

Voorlopig markeer ik dit topic nu als opgelost, omdat het probleem verholpen lijkt te zijn.

@Pjotr:
Als het me lukt om die howto te maken, mag jij je documentatie gaan updaten :D Alhoewel, het niet echt iets is voor niekomers.
« Laatst bewerkt op: 2009/01/22, 12:20:09 door Koen Bokern »