Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: OS volledig via usb stick draaien  (gelezen 1576 keer)

Offline putor

• Lid
    • barbellphysics
OS volledig via usb stick draaien
« Gepost op: 2008/12/23, 12:16:41 »
Dat zal op een laptop wel een pak energiezuiniger zijn, maar zijn daar nog andere voor- en nadelen aan verbonden.

"Schrijf niet aan kwade wil toe wat voldoende verklaard wordt door domheid" (Hanlon)

Roeter

• Gast
Re: OS volledig via usb stick draaien
« Reactie #1 Gepost op: 2008/12/23, 12:58:16 »
dat is niet echt slim voor te doen dat is super slecht voor u Pc of laptop !
je gaat er alleen maar problemen Mee hebben !!

Offline putor

• Lid
    • barbellphysics
« Reactie #2 Gepost op: 2008/12/23, 13:07:30 »
verklaar je nader aub.
"Schrijf niet aan kwade wil toe wat voldoende verklaard wordt door domheid" (Hanlon)

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #3 Gepost op: 2008/12/23, 13:18:09 »
Ik heb het voor de grap ook wel eens gedaan. Je moet dan wel letten op de volgende zaken:

- Je hebt een USB-staaf nodig met minimaal 4 GB.

- formatteer de USB-staaf in EXT2, niet EXT3: flitsgeheugen slijt snel door schrijfacties, dus die wil je zoveel mogelijk beperken.

- let goed op dat je Grub alleen installeert in de MBR van de staaf, niet in de MBR van de interne harde schijf dus. Dat bereik je, door in het BIOS van de computer in de opstartvolgorde de USB-harde schijven als eerste te zetten, boven de SATA of IDE interne harde schijf dus.

- hier staan nog wat meer tips voor beperking van de slijtage van de staaf:
http://sites.google.com/site/computertip/ssd
Weliswaar voor een SSD, maar die is ook flitsgeheugen. Vandaar.

- bedenk, dat het niet echt praktisch is. Het is praktischer om een Live-USB te maken met Unetbootin, met daarop je favoriete distro. Dan heb je maar 800 MB nodig i.p.v. 4 GB. Plus je hebt geen omkijken naar Grub. En het ding is bruikbaar op elke PC.

Je kunt dan vooraf met de Gparted LiveCD, twee partities aanmaken op een goedkoop USB-staafje van 1 GB: eentje van 800 MB in EXT2 en eentje van 200 MB (eveneens EXT2). Die tweede kun je dan gebruiken om bestanden die je aanmaakt in de Live-sessie, permanent op te slaan. Wel erop letten dat je die tweede partitie in de Livesessie eerst softwarematig moet ontkoppelen (unmount).
« Laatst bewerkt op: 2008/12/23, 13:27:56 door Pjotr »

Offline putor

• Lid
    • barbellphysics
« Reactie #4 Gepost op: 2008/12/23, 13:33:54 »
Bedankt voor de uitleg.

als ik h het goed begrijp is het dus eerder slecht voor mijn stickie dan voor mijn pc.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #5 Gepost op: 2008/12/23, 13:38:06 »
Bedankt voor de uitleg.

als ik h het goed begrijp is het dus eerder slecht voor mijn stickie dan voor mijn pc.

Als je het goed doet: inderdaad.