Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 8.04.1 Brasero DVD's integrity test  (gelezen 3344 keer)

Offline jolo

• Lid
Ubuntu 8.04.1 Brasero DVD's integrity test
« Gepost op: 2008/12/19, 13:53:45 »
Ik gebruik in Ubuntu 8.04.1 tegenwoordig default applicatie Brasero om CD/DVD+/-R(W)'s te branden. Maar wat opvalt bij een Verbatim CD-R komt deze goed door de integrity test heen. Maar bij een Philips CD-RW staat Brasero om de één of andere reden de integrity test over. Als ik een Philips DVD+R of een Verbatim DVD+R dan faalt de integrity test. Session error : some files may be corrupted on the disc (brasero_burn_record burn.c:2270) Het gaat dan om openSuSE ISO's waarvan de md5sum OK is. OpenSuSE heeft net zoals Ubuntu de mogelijkheid voordat de installatie wordt gestart, deze gecontroleerd kan worden op fouten. Die test gaat wel goed. No errors found. Als ik daarentegen zo een openSuSE image op een Verbatim DVD-RW brand met Brasero, dan komt deze weer wel goed door de integrity test. En dit alles heb ik gebrand met een ASUS    DRW-1814BLT in de hoofd PC uit mijn onderschrift. Zou dit aan applicatie Brasero kunnen liggen? Ik vond via google nog wel een oude bugmelding over Brasero on Ubuntu 7.10 Gutsy Gibbon -- Giving invalid CD Integrity Check Failure? Die bug zou toch al opgelost moeten zijn.

Hebben anderen ook dit soort ervaringen? Of kan ik wellicht beter een andere brand applicatie gebruiken? Alleen welke? Want Gnomebaker heeft bij mijn weten geen integrity test.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline Tom

• Lid
Re: Ubuntu 8.04.1 Brasero DVD's integrity test
« Reactie #1 Gepost op: 2008/12/19, 14:35:04 »
Weet niet of U hier iets aan heeft , maar ik gebruik geen K3b en Brasero meer .
Doe nu alles met Nautilus en dat gaat perfect.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline jolo

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2008/12/20, 14:07:14 »
Citaat van: wandarooze
Doe nu alles met Nautilus en dat gaat perfect.
Ik heb die applicatie inmiddels geprobeerd. Ik heb er Alpha 2 CD-RW van Ubuntu ermee gebrand. Ze waren allebei gelukt volgens Nautilus. Die zover ik kon zien geen integrity test heeft uit gevoerd. En die test vind ik wel belangrijk. Want de gebrande CD-RW van Verbatim kwam ook goed heen door het CD testen van de Ubuntu CD. De andere gebrande CD-RW van Philips kwam niet door het CD testen van de Ubuntu CD heen. Ik zal dus toch nog even verder moeten zoeken. In ieder geval bedankt voor je suggestie.

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #3 Gepost op: 2008/12/20, 14:54:53 »
Je kan in de instellingen van Ubuntu aangeven dat cd's en dvd's automatisch gemount moeten worden.
Dat staat standaard aan en zorgt ervoor dat de cd/dvd die je net gebrand hebt gemount wordt op het moment dat brasero gaat controleren. Dat levert bij mij ook bijna altijd een melding op.

Als je die "automatisch mounten" optie uitzet, dan werkt het als het goed is wel normaal. Maar dan worden je cd's niet meer automatisch gemount...

Ik ben nu even te lui om het bugrapport te zoeken, maar als ik het me goed herinner is het al een bekende bug.

Offline jolo

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2008/12/20, 19:20:36 »
Citaat van: Johan van Dijk
Dat staat standaard aan en zorgt ervoor dat de cd/dvd die je net gebrand hebt gemount wordt op het moment dat brasero gaat controleren. Dat levert bij mij ook bijna altijd een melding op.
Bijna altijd? Ligt het dan niet meer voor de hand, dat de integrity test consequent mislukt?
Als je die "automatisch mounten" optie uitzet, dan werkt het als het goed is wel normaal.
Dat is één van de dingen waarvan ik nog niet weet hoe. Ik zocht zojuist wel even via google. Ik kwam terecht in deze thread over onderwerp Disable autorun
Citaat van: Awalton
In Nautilus:

Edit->Preferences, Media tab, _Software combo box. Select "Do Nothing". Enjoy.
Ik heb het geprobeerd uit te zetten in Nautilus via Bewerken > Voorkeuren. Tabblad Media  > Software > Niets doen. Ofschoon dit voor de TS uit dat Engelstalige Ubuntu forum hielp, wordt een geplaatste CD/DVD bij mij nog steeds gemount. Onder Windows heb je heb je de mogelijkheid om te drukken op de Shift toets, om het automatisch starten van een CD/DVD te verhinderen. Onder Ubuntu werkt dat niet.

bugrapport
Bedoel je wellicht één van deze twee bugs
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/brasero/+bug/272985
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/brasero/+bug/224126

Offline jolo

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2008/12/23, 13:55:13 »
Intussen ben ik verder gaan zoeken, hoe het automatisch mounten uit te schakelen. Ik kwam uit op deze link https://answers.launchpad.net/ubuntu/+question/30501 waarvan de eerste reactie niet het automatisch mounten uit schakelde. Daarna werden nog twee andere mogelijkheden genoemd. Één waarvoor steeds een wachtwoord nodig zou zijn om te mounten.

En de andere van "Michael Spencer said on 2008-04-28"
Citaat
Editing the authorization settings seems a bit extreme ;)

Instead, turn off Nautilus' auto-mounting of external media:
$ gconf-editor
apps > nautilus > preferences
Uncheck the "media_automount" option
Die heb ik met succes uitgeprobeerd. Nu worden alle verwisselbare media niet meer automatisch gemount. Ik heb dit gecontroleerd in het Terminaalvenster via commando df

Alleen heb ik het Brasero probleem er niet mee kunnen oplossen. Ik heb weer 2 DVD+R's gebrand. Dus weer één Philips DVD+R en één Verbatim DVD+R. Ook deze twee kwamen niet goed door de integrity test. En ook deze keer heb ik ook weer een Verbatim DVD-RW brand met Brasero. Deze kwam net zoals in mijn topic start, goed door de integrity test.

Ik zocht weer verder. Ik vond een site waarop staat met welk commando je de md5sum van een CD/DVD/HD kunt checken http://txt.binnyva.com/2008/10/do-md5-check-on-cddvdhdd/ Wat bleek. Dat commando
  dd if=/dev/scd0 | md5sum [Enter] toonde dat de md5sums van alle gebrande DVD+R's niet goed waren. Dit ondanks dat deze wel goed waren volgens het check programma op de gebrande DVD-R's zelf. Die twee DVD+R's die vandaag fout gingen in die integrity test van Brasero, zijn Fedora 10 i386 images. Die heeft tijdens de installatie een media check, die de beide DVD+R's goedkeurde. De md5sum van die Verbatim DVD-RW die wel goed door de integrity test van Brasero kwam, had volgens dat commando de goede md5sum.

Hier heb ik nog een stukje uit die foutmelding van Brasero na het branden van die DVD+R uit mijn topic start
<knipo>
BraseroGrowisofs got varg:

growisofs

-use-the-force-luke=notray

-use-the-force-luke=dao

-dvd-compat

-speed=3

-use-the-force-luke=tracksize:2225529

-use-the-force-luke=tty

-Z

/dev/scd1=/media/Linux-Data/openSuSE11.1-dvd/openSUSE-11.1-DVD-i586.iso

BraseroGrowisofs launching command

BraseroGrowisofs called brasero_job_get_fd_out

BraseroGrowisofs stdout: Executing 'builtin_dd if=/media/Linux-Data/openSuSE11.1-dvd/openSUSE-11.1-DVD-i586.iso of=/dev/scd1 obs=32k seek=0'

BraseroGrowisofs called brasero_job_set_dangerous

BraseroGrowisofs stderr: /dev/scd1: "Current Write Speed" is 4.1x1352KBps.
<knip>
BraseroMd5sum setting new checksum (type = 1) 2a5b67f536bfa0bc03f1d27fca20158a (8f51b278c0415be28c5699e465444bd3 before)
BraseroMd5sum called brasero_job_error

BraseroMd5sum finished with an error

BraseroMd5sum asked to stop because of an error

error = 22

message = "some files may be corrupted on the disc"

BraseroMd5sum stopping

BraseroMd5sum closing connection for BraseroMd5sum

Session error : some files may be corrupted on the disc (brasero_burn_record burn.c:2270)
Ik vraag me af waarom juist de DVD+R's met Brasero de fout in lijken te gaan. Als ik google de zoekwoorden brasero dvd+r typ, dan zie ik onder andere problemen verschijnen met dual-layer. Ikzelf gebruik op dit moment met Brasero uitsluitend singe-layer DVD's.

De vraag is wat kan ik nu nog doen, zonder al te veel DVD+R's te verspillen?

Offline jolo

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2009/01/07, 21:39:38 »
We zijn intussen een week of twee verder. Ik heb intussen nog wel wat kunnen proberen. Onder andere een DVD+R branden onder Windows XP SP3 met Nero 9. Daarin had ik de optie "Verify written data" gevinkt. Zowel het branden als de Verify optie zijn met succes afgerond. Echter als ik die DVD+R weer in Ubuntu 8.04.1 controleer met die commando   dd if=/dev/scd0 | md5sum [Enter] bleek ook niet hetzelfde te zijn als de originele ISO. Echter bleek die md5sum wel exact hetzelfde te zijn als die van DVD+R gebrand met Brasero. Dat kan toch geen toeval zijn?

Verder vroeg mijn broer het volgende te proberen met die probleem DVD+R's
cat /dev/scd0 > out.iso
md5sum out.iso
En daarbij te letten op de grootte van die out.iso en de md5sum. Die bleek 14336 bytes groter, dan het origineel. En de md5sum was niet gelijk aan het origineel. Heeft iemand een verklaring voor het groter worden van de gebrande DVD+R's?

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #7 Gepost op: 2009/01/08, 00:52:23 »
Even voor de duidelijkheid: die dvd's waren niet gemount op het moment dat je de md5sum deed?

Hier werkt het over het algemeen wel goed, al doe ik het met het commando md5sum /dev/scd0
Als de cd/dvd gemount is krijg ik ook een andere md5sum dan wanneer hij niet gemount is.
Edit: dat blijkt bij een net gebrande cd niet zo te zijn. In eerdere versies van Ubuntu had ik dat wel. De md5sums zijn nu hetzelfde.

Ik kan hier ook wel even testen met meerdere programma's. Ik weet alleen niet of ik wel de verschillende dvd's heb.
Heb je het probleem toevallig ook met cd's?

Toevoeging: het branden van iso's op DVD+R en DVD-R media gaat hier wel goed. Ook geen problemen meer met gemounte media.

Brander: LG GSA-4120B
DVD-R: Samsung Pleomax DVD-R 16x
DVD+R: Acro Circle (oid) 8x
« Laatst bewerkt op: 2009/01/08, 01:49:13 door Johan van Dijk »

Offline barth

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2009/01/08, 02:20:37 »
 :rolleyes: Hmmmz, ik zit dit zo door te lezen en herken het zelfde probleem...Ook hier integrety problemen met gebrande iso's. Heb me daar verder niet druk over gemaakt want het deed wat het moest doen (live cd's/instaleren).
 ;)

Offline jolo

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2009/01/08, 11:37:57 »
die dvd's waren niet gemount op het moment dat je de md5sum deed?
Dat had ik al geregeld via gconf-editor in Antwoord #5 van dit topic. De dvd's waren dus inderdaad niet gemount.
Ik kan hier ook wel even testen met meerdere programma's. Ik weet alleen niet of ik wel de verschillende dvd's heb. Heb je het probleem toevallig ook met cd's?
Tot nu toe alleen met DVD+R's van Verbatim en Philips. Bij CD-R(W)'s gaat de md5sum check wel goed. Maar omdat de md5sum check wel goed ging met een Verbatim DVD-RW, vraag ik me af of dit een DVD+R(W) issue kan zijn. Ik heb ditzelfde probleem ook met Gnomebaker, K3b en Nautilus.
het branden van iso's op DVD+R en DVD-R media gaat hier wel goed. Ook geen problemen meer met gemounte media.
Dus Brasero integrity test gaat bij jouw dan goed.
Citaat van: barth
Heb me daar verder niet druk over gemaakt want het deed wat het moest doen (live cd's/instaleren).
Omdat bij mij alle 'fout' gebrande DVD+R's met Ubuntu, Fedora of openSuSE wel goed door de media test heenkomen, denk ik ook dat ze wel goed zijn. Ook al omdat alle 'fout' gebrande DVD+R's dezelfde md5sum hebben. Dat kan toch geen toeval zijn. Het enige probleem is dat ik in Linux dan niet meer kan controleren, of de van de gebrande DVD+R's OK zijn. Tenslotte niet alles wat je op een DVD+R brand kan zichzelf controleren.