Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Leve de Belastingdienst: huur- en zorgtoeslagprogjes ontwikkeld op Ubuntu 8.04!  (gelezen 5379 keer)

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Een hoeraatje voor de Nederlandse Belastingdienst:
http://www.toeslagen.nl/download/147.html

Onder het kopje systeemeisen:
"Het programma is ontwikkeld en getest op Ubuntu 8.04. Daarnaast is het getest op openSUSE 10.3. Naar verwachting werkt het programma ook op alle nieuwere versies van deze Linux-distributies."

Het moet gezegd: ze hebben het niet alleen makkelijker gemaakt, maar nu ook nog eens leuker! Een welverdiende pluim.  :-)

Gebruik progjes:
http://sites.google.com/site/computertip/tipsentrucs
(punt 16)

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
Ziet het er ook mooier uit dan die oudere programma's? Die zagen er echt niet uit, maar werkten wel.
Verder natuurlijk een welverdiende pluim voor het werk dat ze in linuxondersteuning steken.

Op onze wiki hebben we ook al een pagina over de programma's van de belastingdienst:
http://wiki.ubuntu-nl.org/BelastingDienst

Waarom eigenlijk niet kiezen voor de ´autopackage´-variant? Downloaden, met de rechter muisknop de rechten wijzigen en daarna gewoon er op dubbelklikken en de installatie verloopt min of meer vanzelf.
De aangifte is daarna onder ´Toepassingen´ -> ´Kantoor´ terug te vinden.
« Laatst bewerkt op: 2008/12/24, 09:00:46 door Ronaldus »

Offline Partynoud

• Lid
Een hoeraatje voor de Nederlandse Belastingdienst:
http://www.toeslagen.nl/download/147.html

Onder het kopje systeemeisen:
"Het programma is ontwikkeld en getest op Ubuntu 8.04. Daarnaast is het getest op openSUSE 10.3. Naar verwachting werkt het programma ook op alle nieuwere versies van deze Linux-distributies."

Het moet gezegd: ze hebben het niet alleen makkelijker gemaakt, maar nu ook nog eens leuker! Een welverdiende pluim.  :-)

Gebruik progjes:
http://sites.google.com/site/computertip/tipsentrucs

Hallo Pjotr,

Het lukt mij met jouw aanwijzingen voor teoslagen bel. dienst niet om het progje te starten.

Als ik het tar-bestandje heb gedownload en ik klik erop om het te openen (met archiefbeheer) krijg ik map "hz2009". Als ik die uitpak staat er geen bin mapje maar wel het (uitvoerbare) bestand "hz2009ux". Klik ik daarop dan gebeurt er niks.....(er staat ook eenuitvoerbaar bestandje "hz2009d" maar ik weet niet wat dat is....

Kun je me hiermee helpen?

Grtz, Partynoud
(punt 16)

Is dat bestand wel uitvoerbaar gemaakt? Rechtsklikken > Eigenschappen > Rechten.

Offline Partynoud

• Lid
ja, is wel uitvoerbaar

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
hz2009ux dubbelklikken en het progje start. Bij mij althans.

Aargh, ze hebben het gemaakt in GTK 1. Die techniek is al jaren geleden overgeschakeld op GTK 2 :|

Vandaag de voorlopige aanslag gedownload, ingevuld en verstuurd. No problemo  ;)
Ziet er wel beter uit dan 2 jaar geleden trouwens!

gr. Marcel
Ubuntu-user 12429
Nexus Psile White | Jetway J9F2-Extreme Mini-ITX - i945GM - DVI – HDMI | Intel Core 2 Duo Mobile T7200 2.00GHz 667MHz 4MB | OCZ DDR2 PC2-5400 Gold GX XTC Dual Channel 1GB | Western digital Caviar GP 500 GB | Samsung SyncMaster 710v | HP Photosmart 2575 | QNAP - TS110 (NAS)

Offline Partynoud

• Lid
Vandaag de voorlopige aanslag gedownload, ingevuld en verstuurd. No problemo  ;)
Ziet er wel beter uit dan 2 jaar geleden trouwens!

gr. Marcel

Leuk voor jou Marcel, alleen heb ik daar totaal niks aan. Even op ander forum posten of een serieus antwoord geven.

Offline Partynoud

• Lid
hz2009ux dubbelklikken en het progje start. Bij mij althans.

Bij mij niet Pjotr,

Ik heb wel even gekeken op Toeslagen.nl bij het downloaden van het bestand.  Daar staat o.a. dit:

Systeemeisen
Het programma is ontwikkeld en getest op Ubuntu 8.04. Daarnaast is het getest op openSUSE 10.3. Naar verwachting werkt het programma ook op alle nieuwere versies van deze Linux-distributies. Daarnaast is het programma waarschijnlijk ook te gebruiken op andere Linux-distributies voor het Intel-32-bits-platform en mogelijk ook op oudere distributies. Maar dit wordt niet door ons getest en daarom ook niet gegarandeerd.

Om te kunnen werken heeft het programma de volgende systeemcomponenten nodig:

* libdl.so.2
    * libpthread.so.0
    * libXext.so.6
    * libX11.so.6
    * libSM.so.6
    * libm.so.6
    * libc.so.6
    * libICE.so.6

Waarschijnlijk zijn deze systeemcomponenten al aanwezig. Zo niet, dan moet u deze zelf installeren.

Om Linux-Autopackage te kunnen gebruiken, moet u beschikken over een Gnome- of KDE-desktopmanager. Beschikt u daar niet over, gebruik dan Linux-Tarball.

De harde schijf van uw computer moet minimaal 10 Mb vrije ruimte hebben.  "

Ik weet niet of ik die componenten heb, Pjotr, ik hb wel even gekeken bij de software maar kan ze daar totaal niet vinden....

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Weet je wel zeker dat je het eerst hebt uitgepakt? Vanuit archiefbeheer kun je het namelijk niet starten, je moet alles eerst uitpakken. Daarna archiefbeheer sluiten. En vervolgens het ux-bestand dubbelklikken in de uitgepakte map.

Ik heb het huur- en zorgtoeslagprogramma voor 2009, een paar weken geleden zelf nog gebruikt. Werkt prima zo.
« Laatst bewerkt op: 2009/01/21, 23:13:10 door Pjotr »

Offline Partynoud

• Lid
Ja, ik heb alles eerst uitgepakt.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Gooi het binnengehaalde bestand dan eens weg en haal het opnieuw binnen van de webstek van de Belastingdienst. Misschien was het eerste bestand corrupt.

Offline Partynoud

• Lid
Gooi het binnengehaalde bestand dan eens weg en haal het opnieuw binnen van de webstek van de Belastingdienst. Misschien was het eerste bestand corrupt.

Heb ik gedaan, maar hielp niks. Ik heb gekozen voor het bestand "Linux autopackage" ipv het tar-bestand en nu heb ik het programma geinstalleerd gekregen. Héél vreemd dat het bij jou wel werkt maar bij mij niet. Maar probleem nu ook opgelost.

Johan van Dijk, eerder in deze posting had gelijk (tenmiste voor mij). Dankje Johan.

Grtz, Partynoud

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Nou, fijn dat de autopackage voor je werkt.... Maar ik blijf het heel vreemd vinden.

Ik heb het programma (de tarball dus, niet de autopackage) daarnet voor de grap ook eens binnengehaald op m'n netboekje (waar ik  nu achter zit). En het programma startte weer prima op.

Offline Partynoud

• Lid
Idd heel vreemd, maar goed, ik ben er nu voorlopig uit. Bedankt voor je hulp in ieder geval.

Groeten, Partynoud

Offline Partynoud

• Lid
Overigens, idd een hoeraatje voor de belastingdienst dat ze dit gedaan hebben. Helemaal mee eens!

Offline Partynoud

• Lid
Nou, fijn dat de autopackage voor je werkt.... Maar ik blijf het heel vreemd vinden.

Ik heb het programma (de tarball dus, niet de autopackage) daarnet voor de grap ook eens binnengehaald op m'n netboekje (waar ik  nu achter zit). En het programma startte weer prima op.

Ik denk dat mijn systeem moeite heeft met tar.gz bestanden te openen. Met welk progje gebeurt dat normaliter?

Offline martijnfc

• Lid
Jongens,
Ik heb vorig jaar nog het belastingsformulier ingevuld op een xp machine. Is het mogelijk die data te importeren nu ik het voortaan invul op de Linux versie? Scheelt mij wat typwerk.
Alvast dank,
Martijn.

Even een oud draadje weder tot leven roepen :-)

Ik heb een serieus probleem hier. Ik heb de tarball voor Huur- en Zorgtoeslag 2008 uitgepakt. Het progje start wel op, maar bij elke willekeurige klik crasht het programma.
Dit gebeurt in 8.04 en in 8.10
De tarball voor toeslag 2009 werkt wel feilloos.

Dank voor het meedenken.

EDIT
Ik ben er al uit.
Het bleek dat de rechten voor de uitgepakte map "/home/gebruiker/hz2008/share" niet goed stonden. Heel vreemd. Bij de map van 2009 stond het allemaal wel goed.
Foutje in de ingepakte mappen, denk ik.

Probleem minder.
Ik kan weer linuxen  :-)

EDIT 2
Hmmmzzz,
Met de juiste rechten blijft hij toch crashen.
Jammer.
Ik snap er niets van.
« Laatst bewerkt op: 2009/09/09, 10:33:31 door Steven Klein Haneveld »