Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: linux-restricted-modules service start niet meer automatisch  (gelezen 1037 keer)

bertrik

• Gast
linux-restricted-modules service start niet meer automatisch
« Gepost op: 2006/09/18, 00:08:01 »
Na het verwijderen van files van een aantal oude packages, start linux-restricted-modules-common niet meer automatisch op. Deze service zorgt er normaalgesproken voor dat er een aantal modules klaarstaan in /lib/modules/$(kernel-versie)/volatile, waaronder de fglrx module. Hierdoor werkt compiz in eerste instantie ook helemaal niet.

In mijn /etc/rc0.d en /etc/rc6.d staat wel een link S01linux-restricted-modules-common link wijzend naar het /etc/init.d/linux-restricted-modules-common script. Zowel de links als het script zijn leesbaar en uitvoerbaar voor iedereen.

Als ik handmatig het script in /etc/init.d opstart (met sudo), dan wordt de modules netjes gecompileerd en gemount over /lib/modules/$(kernel-versie)/volatile. Nu kan ik de fglrx module wel laden en na een herstart van X lijkt alles weer OK.

Iemand een idee waarom linux-restricted-modules-common bij mij niet automatisch start?

socratux

• Gast
« Reactie #1 Gepost op: 2006/09/18, 12:46:12 »
Het standaard runlevel van Ubuntu is 2 (multi-user en X), dit verschilt met andere distro's. Runlevel 0 = shutdown, 6 = reboot, deze moet je dan ook niet standaard zetten :P

Als jij runlevel 2 gebruikt, dan moet je in /etc/rc2.d de link zetten:

sudo ln -s /etc/init.d/linux-restricted-modules-common /etc/rc2.d/S01linux-restricted-modules-common

Als jij niet grafisch inlogt of iig met een ander runlevel opstart, dan moet je die bijbehorende rc gebruiken.

bertrik

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2006/09/18, 20:47:36 »
Ok, ik heb het nu werkend.

Ik heb geprobeerd om het op een nette manier te doen:
sudo update-rc.d -f linux-restricted-modules-common remove
sudo dpkg-reconfigure linux-restricted-modules-common

Blijkbaar stonden er foute links naar het linux-restricted-modules-common script in /etc/rcX.d. Herconfiguratie van l-r-m-c probeert de links te creeren, maar dit gaat alleen wanneer er nog geen l-r-m-c links staan. Vandaar dat ik eerst de links heb verwijderd met update-rc.d. Nu heb ik in rcS.d een S07linux-restricted-modules-common link staan.

socratux

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 2006/09/18, 21:07:17 »
heel mooi :)

dat is een andere weg naar Rome :lol: Wel een betere, want ik had maar uit mijn hoofd gefilosifeerd wat je moest doen en natuurlijk moest deze in je sysinit komen en niet alleen in je rc2.d...