1. Volgens mij kan het iemand naderhand niet ten kwade geduid worden dat hij de harde schijf anders gepartitioneerd heeft en naast een windows partitie ook een linux partitie heeft aangemaakt.
Enkel als in de garantievoorwaarden staat dat als je windows "verwijdert" de garantie vervalt, zit je met een probleem.
Maar als ergens op een godvergeten partitie pakweg windows vista staat, dan heb je technisch gezien nog altijd een pc mét windows. Het is niet "verwijderd".
2. Ik heb een hp pavilion en naast een windows xp partitie staat er ook een hp recovery partitie op.
Misschien is dat de reden waarom in de keuzelijst van GRUB er op de laatste regel win xp home edition staat en op de voorlaatste windows 2000/NT?
Hoe dan ook, in de begindagen van mijn meervoudig opstartbaar systeem (eigenlijk de pc van mijn vriendin

) werd eens per ongeluk gekozen voor windows 2000/NT.
Er werd toen een versie ingeladen die m.i. windows xp origineel was, van vóór eender welke service pack.
Ik ben toen een dag bezig geweest met het toen opnieuw binnen halen van win xp service pack 2 en proberen herinstalleren van de programma's.
Vreemd genoeg stond/staat in mijn program files bij windows het ganse office pakket, met ook b.v. het bestand winword.exe. Maar bij dubbelklikken volgde/volgt er een foutmelding. Ik heb nooit kunnen uitpluizen wat de oorzaak daarvan was, geen zin gewoon en het gevolg is dat ook op win xp openoffice draait met daarnaast een wordviewer mét compatibiliteitsproggie om die nieuwe dockx-bestanden te kunnen lezen.
Om een lang verhaal kort te maken:
Ik heb een recovery-partitie maar eigenlijk voel ik me veiliger met mijn gparted live cd en een installatie-cd van gutsy én hardy in mijn toolbox naast mijn pc-tafel.
3. Als ik ooit zelf nog een nieuwe pc koop is dat gewoon met een lege harde schijf. Ik kijk dan eerst welke harde waren perfect compatibel zijn, een hp printer ipv kletsmark om te beginnen, stel alles zelf samen van randapparatuur, installeer de laatste lts van ubuntu en het zal rap gebakken zijn...
Als je bij de plaatselijke pc-boer een pc mét os, waarschijnlijk windows, laat samenstellen, valt het soms nog mee.
Maar als je b.v. in de hypermarkt een kant-en-klaar windows-machine koopt, dan staat daar zoveel bloatware op zoals bepaalden hier stellen. Niet te doen. Mijn schoonmoeder heeft een ***** (merk vermeld ik niet omdat ik niet wil bashen) die draait onder vista. Je kan je niet inbeelden wat voor junkware daar eigenlijk opstaat...
Neen, een schone pc zonder iets op. En als de harde waren het af laten weten, weg argument, "ja, maar ne linux pc daar beginnen wij nie aan zunne...".