Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Garantie en partitioneren  (gelezen 4348 keer)

Garantie en partitioneren
« Gepost op: 2008/12/13, 18:34:36 »
Beste,

Ik heb laatst een probleem gehad met mijn Acer laptop. Ik installeerde the Gimp in Windows en...opeens waren er blauwe schermen. Ik dacht zo slim te zijn om dan maar op eigen houtje te gaan proberen het te fixen, wat dus niet lukte.
Ik had toen mijn HD al gepartitioneerd, 60 GB totaal voor Windows 100 GB totaal voor Ubuntu. Het gene waar ik toen zeer bang voor was is dat mijn garantie door dat partitioneren vervallen was...Uiteindelijk heb ik het toch voor mekaar gekregen om een haperende, blauwe-schermen-veroorzakende Windows Vista Basic erop te zetten, en dan maar hopen dat het niet opviel...

Gelukkig liep alles goed af, en de laptop was binnen 10 dagen opgehaald en weer volledig OK terug gebracht...Yearight!

Gevolg is nu dat ik ontzettend bang ben om Ubuntu op die laptop te zetten, want toen had ik geluk, maar dat houdt niet altijd stand...

Nu zijn mijn vragen(jep, het zijn er meerdere):

*Weet iemand misschien iets over garantie en HD's partitioneren?
*Zijn er tips om toch 100% safe te zijn en Ubuntu er toch opzetten?
*Iemand een gelijkaardig probleem gehad, dat slecht afliep?

Anyway, ik hoop dat jullie mij iets meer kunnen vertellen, en ik kan niet wachten om Ubuntu weer te gaan gebruiken...Windows is (vind ik persoonlijk) maar een rot-programma.

Met vriendelijke groeten,

Anton Willemse





---
Ik weet niet of het nodig is, maar ik zet de specs van die laptop hier maar ff neer. En wat Acer aan het probleem heeft gedaan.

Acer Aspire 5520G
3GB Memory
160GB HD
nVidia Geforce 8600 GS Mobile

Volgens Acer hebben ze een 1GB ram module vervangen, een BIOS reset uitgevoerd, en daarna Windows Vista home Premium er op gezet

Re: Garantie en partitioneren
« Reactie #1 Gepost op: 2008/12/13, 18:37:28 »
Hallo Anton, je garantie vervalt niet als je er een ander OS op zet.

Re: Garantie en partitioneren
« Reactie #2 Gepost op: 2008/12/13, 18:40:16 »
OK, thanks, dus ik kan gewoon Ubuntu erop zetten...

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Garantie en partitioneren
« Reactie #3 Gepost op: 2008/12/14, 11:25:01 »
OK, thanks, dus ik kan gewoon Ubuntu erop zetten...

wanneer er een recovery partitie aanwezig is op je schijf zou ik die er niet afhalen!
anders moet men bij herstel, een compleet image van de ¨fabriekstoestand¨op je computer terugzetten,
en dat is duur/kostbaar. (zelf een keer meegemaakt. 4/5 jaar terug bij een medioncomputer)

Re: Garantie en partitioneren
« Reactie #4 Gepost op: 2008/12/14, 11:26:59 »
Ik ga daar wel in mee, de recovery partitie heb ik er bij mij ook niet afgehaald. Het neemt niet veel plek in beslag dus het zit me niet in de weg.

Re: Garantie en partitioneren
« Reactie #5 Gepost op: 2008/12/14, 11:38:20 »
Die recovery is het eerste wat ik eraf haal, of ik nu Ubuntu erop zet of niet.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Garantie en partitioneren
« Reactie #6 Gepost op: 2008/12/14, 11:41:04 »
Die recovery is het eerste wat ik eraf haal, of ik nu Ubuntu erop zet of niet.

das mooi, maar geldt dat ook als een generaal advies richting de vragensteller?

Re: Garantie en partitioneren
« Reactie #7 Gepost op: 2008/12/14, 13:03:03 »
Indien de volgende keer je PC weer de geest geeft en je dus nix meer zou kunnen herstellen, kan je altijd nog de harddisk eruit halen en deze in een andere pc dusdanig veranderen dat die gasten niet zouden kunnen zeuren wbt de garantie.

Wil er wel bij zeggen als ik al dit soort berichtjes lees,
Ik een behoorlijk kwaad cq agressief gevoel voel opkomen en me bloed aardig gaat koken.

Ik blijf erbij dat garantie op de hardware zit en niet op de software.
En ik voel me absoluut niet verantwoordelijk en weiger dit ook te zijn voor hun incompetentie dat zij mijn hardware niet kunnen repareren indien niet de software van hun keuze erop staat, eg windows.

Indien ik ooit in die situatie kom hebben ze toch ineens een zwaar probleem van 90 kilo in de winkel staan of aan hun broek hangen.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Drummies

  • Lid
Re: Garantie en partitioneren
« Reactie #8 Gepost op: 2008/12/14, 13:07:42 »
Citaat van: Gandyman

Indien ik ooit in die situatie kom hebben ze toch ineens een zwaar probleem van 90 kilo in de winkel staan of aan hun broek hangen.

is dat met of zonder straatkeien in je broekzak  XD XD
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Garantie en partitioneren
« Reactie #9 Gepost op: 2008/12/14, 13:59:33 »
@gandy lol. :D
@femke idd, zonder OS. zo´n desktop heb ik. maar dan wel 1 waar de hardware het best aansluit bij ubuntu uiteraard.

Re: Garantie en partitioneren
« Reactie #10 Gepost op: 2008/12/14, 14:02:09 »
Citaat van: Gandyman

Indien ik ooit in die situatie kom hebben ze toch ineens een zwaar probleem van 90 kilo in de winkel staan of aan hun broek hangen.

is dat met of zonder straatkeien in je broekzak  XD XD

Dat weeg ik in me onderbroek  O0

en sja waarom ik me zo druk maak erover,
is dat het toch niet meer van deze tijd is ?
We leven in een vrije democratie dacht ik ?
Met plichten maar zeker ook met rechten.......
« Laatst bewerkt op: 2008/12/14, 14:04:04 door Gandyman »
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Garantie en partitioneren
« Reactie #11 Gepost op: 2008/12/14, 22:31:52 »
is dat het toch niet meer van deze tijd is ?
We leven in een vrije democratie dacht ik ?
Met plichten maar zeker ook met rechten.......
De enigen die hiertegen protesteren zijn diegenen die Windows niet (willen) gebruiken, en dat is in verhouding nog steeds een kleine groep. De overgrote meerderheid is allang blij als ze een pc kopen waarop Windows is voorgeïnstalleerd. :'(

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Garantie en partitioneren
« Reactie #12 Gepost op: 2008/12/14, 22:55:03 »
Ik heb altijd nog ergens een image liggen van de herstelpartitie van m'n Sony flaptop. Gebrand op een DVD. Met behulp van de Rescue CD van Acronis True Image.

Inmiddels is de garantieperiode allang verstreken, dus die DVD kan weg....  :-)

Maar ik had hem gemaakt juist met het oog op de garantie. Zo kon ik de situatie van aankoop precies herstellen. Misschien een tip? Ik kon dus de herstelpartitie eraf gooien en de harde schijf indelen zoals ik het zelf wilde. Maar in geval van een beroep op de garantie, kon ik de zaak zo weer terugbrengen in de aankoopstaat.

Bazzer

  • Gast
Re: Garantie en partitioneren
« Reactie #13 Gepost op: 2008/12/14, 22:55:13 »
Bij de aankoop van een PC of laptop krijg je heel duidelijk garantie op "hardware en NIET op de software" en er
staat volgens mij nergens in de garantievoorwaarden dat je geen ander OS mag installeren.

Bij moeilijk doen van de leverancier voet bij stuk houden!
« Laatst bewerkt op: 2008/12/14, 22:57:15 door Ben Looijen »

Re: Garantie en partitioneren
« Reactie #14 Gepost op: 2008/12/15, 02:56:07 »
Hoe zwaar weeg jij ?
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Bazzer

  • Gast
Re: Garantie en partitioneren
« Reactie #15 Gepost op: 2008/12/15, 05:20:19 »
Hoe zwaar weeg jij ?


Wie,  Ik?

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Garantie en partitioneren
« Reactie #16 Gepost op: 2008/12/15, 06:54:01 »
Hoe zwaar weeg jij ?


Wie,  Ik?

gandy bedoelt hoeveel jij "inbrengt" bij een eventuele confrontatie met de verkoper en winkelpersoneel. :D :)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Garantie en partitioneren
« Reactie #17 Gepost op: 2008/12/15, 11:26:30 »
Zo kon ik de situatie van aankoop precies herstellen. Misschien een tip?

Als iemand een pc koopt en een paar maanden later is er iets aan de hand, dan weet de verkoper toch ook dat de pc niet meer zo is als bij aankoop?
Je gaat toch iets doen met je pc?

Ik blijf het raar vinden, je reinste kolder en onzin.
Garantie is voor hardware.

Helemaal mee eens natuurlijk, maar als ik een beroep doe op garantie, dan wil ik geen gezeur hebben met de winkel.... Vandaar.

Re: Garantie en partitioneren
« Reactie #18 Gepost op: 2008/12/15, 16:39:01 »
Ik had destijds met mijn laptop dus dat probleem als volgt opgelost: Ik wist dat ik nog ergens een dvdtje met Vista Home Basic had liggen, die heb ik de HD terug naar ntfs laten formateren, en vervolgens heb ik de Vista installatie laten doorlopen tot dat ik weer een blauw scherm kreeg...dvdtje eruit, terug in de doos, en nu maar hopen dat ze niks doorhebben...
Gevolg is dus dat ik een HD met de meeste vista bestanden compleet, maar niet geïnstalleerd...en ik kreeg dus een boot error.
Gelukkig hadden ze niets door ;) Binnen 10 dagen terug, alles werkte perfect.

Alleen had Acer er weer 1000 en 1 verschillende trial versies van programma's erop gezet, die ik er niet af durfde te halen, want die laptop leek voor mij als een bom met 600 euries erom...maar zoals nu blijkt kan ik gewoon aan de slag met mn HD, als ik maar een image heb.

Nu nog ff een vraag, die image programma's, draaien die onder Windows? of zijn dat bootable CD's? of is dat onder Ubuntu?

Greatzzz

A.

Bazzer

  • Gast
Re: Garantie en partitioneren
« Reactie #19 Gepost op: 2008/12/15, 23:37:08 »
Hoe zwaar weeg jij ?


Wie,  Ik?

gandy bedoelt hoeveel jij "inbrengt" bij een eventuele confrontatie met de verkoper en winkelpersoneel. :D :)

Oke, ik denk dat ik dan genoeg weeg want een winkelier vind een langdurige discussie in zijn
winkel waar de wachtende rij mensen achter ons al groter wordt nooit leuk!

Heb ik ooit meegemaakt bij de KPN-primafoon, duurde iets meer dan een uur maar het probleem was opgelost!
Je moet er natuurlijk geen spel van maken maar als je ergens recht op hebt mag je er ook voor opkomen toch?

Re: Garantie en partitioneren
« Reactie #20 Gepost op: 2008/12/16, 12:13:20 »
idd,
en een klein beetje harder praten dan normaal kan ook goed helpen,
zodat iedereen mee kan genieten van de problemen en de service die je dan heb met deze winkel.!
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

kirdaiht

  • Gast
Re: Garantie en partitioneren
« Reactie #21 Gepost op: 2008/12/19, 10:06:35 »
Ik had destijds met mijn laptop dus dat probleem als volgt opgelost: Ik wist dat ik nog ergens een dvdtje met Vista Home Basic had liggen, die heb ik de HD terug naar ntfs laten formateren, en vervolgens heb ik de Vista installatie laten doorlopen tot dat ik weer een blauw scherm kreeg...dvdtje eruit, terug in de doos, en nu maar hopen dat ze niks doorhebben...
Gevolg is dus dat ik een HD met de meeste vista bestanden compleet, maar niet geïnstalleerd...en ik kreeg dus een boot error.
Gelukkig hadden ze niets door ;) Binnen 10 dagen terug, alles werkte perfect.

Alleen had Acer er weer 1000 en 1 verschillende trial versies van programma's erop gezet, die ik er niet af durfde te halen, want die laptop leek voor mij als een bom met 600 euries erom...maar zoals nu blijkt kan ik gewoon aan de slag met mn HD, als ik maar een image heb.

Nu nog ff een vraag, die image programma's, draaien die onder Windows? of zijn dat bootable CD's? of is dat onder Ubuntu?

Greatzzz

A.

het zijn bootable CD's

Offline icehawk

  • Lid
Re: Garantie en partitioneren
« Reactie #22 Gepost op: 2008/12/21, 00:53:39 »
Alleen had Acer er weer 1000 en 1 verschillende trial versies van programma's erop gezet, die ik er niet af durfde te halen, want die laptop leek voor mij als een bom met 600 euries erom...maar zoals nu blijkt kan ik gewoon aan de slag met mn HD, als ik maar een image heb.
A.

Erg he... 1001 proggies... Bloatware! En dan nog niet te vergeten... de reclame die je zo weer op je scherm te zien krijgt! Ook al weer één van de vele redenen dat mijn voorkeur uit gaat naar een lappie ZONDER os!!!
Ubuntu verbrijzelde de kop van Windows. Windows beet slechts de hiel van Ubuntu.

el_andalus

  • Gast
Re: Garantie en partitioneren
« Reactie #23 Gepost op: 2009/01/03, 20:43:48 »
1. Volgens mij kan het iemand naderhand niet ten kwade geduid worden dat hij de harde schijf anders gepartitioneerd heeft en naast een windows partitie ook een linux partitie heeft aangemaakt.

Enkel als in de garantievoorwaarden staat dat als je windows "verwijdert" de garantie vervalt, zit je met een probleem.

Maar als ergens op een godvergeten partitie pakweg windows vista staat, dan heb je technisch gezien nog altijd een pc mét windows. Het is niet "verwijderd".

2. Ik heb een hp pavilion en naast een windows xp partitie staat er ook een hp recovery partitie op.

Misschien is dat de reden waarom in de keuzelijst van GRUB er op de laatste regel win xp home edition staat en op de voorlaatste windows 2000/NT?

Hoe dan ook, in de begindagen van mijn meervoudig opstartbaar systeem (eigenlijk de pc van mijn vriendin  :)) werd eens per ongeluk gekozen voor windows 2000/NT.

Er werd toen een versie ingeladen die m.i. windows xp origineel was, van vóór eender welke service pack.

Ik ben toen een dag bezig geweest met het toen opnieuw binnen halen van win xp service pack 2 en proberen herinstalleren van de programma's.

Vreemd genoeg stond/staat in mijn program files bij windows het ganse office pakket, met ook b.v. het bestand winword.exe. Maar bij dubbelklikken volgde/volgt er een foutmelding. Ik heb nooit kunnen uitpluizen wat de oorzaak daarvan was, geen zin gewoon en het gevolg is dat ook op win xp openoffice draait met daarnaast een wordviewer mét compatibiliteitsproggie om die nieuwe dockx-bestanden te kunnen lezen.

Om een lang verhaal kort te maken:

Ik heb een recovery-partitie maar eigenlijk voel ik me veiliger met mijn gparted live cd en een installatie-cd van gutsy én hardy in mijn toolbox naast mijn pc-tafel.

3. Als ik ooit zelf nog een nieuwe pc koop is dat gewoon met een lege harde schijf. Ik kijk dan eerst welke harde waren perfect compatibel zijn, een hp printer ipv kletsmark om te beginnen, stel alles zelf samen van randapparatuur, installeer de laatste lts van ubuntu en het zal rap gebakken zijn...

Als je bij de plaatselijke pc-boer een pc mét os, waarschijnlijk windows, laat samenstellen, valt het soms nog mee.

Maar als je b.v. in de hypermarkt een kant-en-klaar windows-machine koopt, dan staat daar zoveel bloatware op zoals bepaalden hier stellen. Niet te doen. Mijn schoonmoeder heeft een ***** (merk vermeld ik niet omdat ik niet wil bashen) die draait onder vista. Je kan je niet inbeelden wat voor junkware daar eigenlijk opstaat...

Neen, een schone pc zonder iets op. En als de harde waren het af laten weten, weg argument, "ja, maar ne linux pc daar beginnen wij nie aan zunne...".

Re: Garantie en partitioneren
« Reactie #24 Gepost op: 2009/01/03, 21:27:25 »
In principe kan je een computer die kapot is gewoon terug geven zonder harddisk.
Indien zij vragen waar die is, zeg je dat er persoonlijke en geheimen informatie op staat,
en dus mogen zij de harddisk niet bekijken.

Lijkt me niet dat dan je garantie vervalt huh?
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D