Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tijdbeperking en programma's afschermen voor bepaalde gebruikers  (gelezen 1388 keer)

Een van mijn dochters weet geen tijd te houden met computers en MSN. Onder Windows waren daar bepaalde programma's voor om dat te beheren.

Is zoiets ook mogelijk onder linux, dat ze bijvoorbeeld maar een bepaalde tijd op internet kan? En is het ook mogelijk om haar voor bepaalde programma's uit te sluiten zodat ze geen toegang heeft tot deze programma's.

Alle hulp is welkom, alvast bedankt.
Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
Re: Tijdbeperking en programma's afschermen voor bepaalde gebruikers
« Reactie #1 Gepost op: 2008/12/09, 11:59:26 »
In veel modems/routers kan je instellen dat bepaalde pc's enkel tussen bepaalde tijden online mogen.
In Ubuntu kan je het pakket timeoutd gebruiken om de totale tijd dat iemand ingelogd is te beperken.

Verder kan je kijken naar pakketten als pessulus of sabayon om Ubuntu dicht te timmeren voor sommige gebruikers.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #2 Gepost op: 2008/12/09, 12:06:07 »
Bij mijn eigen kinderen heb ik ook een tijdbeperking ingesteld voor hun computers. Niet in hun Ubuntu, want dat is te makkelijk te omzeilen (recovery mode, LiveCD, noem maar op...). Maar in de router. In de configuratie van mijn Linksys WRT54GL kun je dat prima instellen. Gedifferentieerd naar het MAC-adres van de netwerkkaarten.

Hun computers hebben slechts internet van 9:00 tot 21:00. Om 21:00 knalt internet er bij hen onverbiddelijk uit. Mijn eigen computers hebben uiteraard geen beperking. :-)

Af en toe hebben ze wat langer internet nodig, voor school of zo. Dan verleng ik het tijdelijk, met een uur of een half uur.

Zie onderstaande schermafdruk. De Linksys WRT54GL heeft erg veel instelmogelijkheden; niet iedere router biedt die mogelijkheid. Het zou kunnen dat het bij jouw router niet kan.

[verwijderd door de beheerder]
« Laatst bewerkt op: 2008/12/09, 12:13:00 door Pjotr »

« Reactie #3 Gepost op: 2008/12/09, 19:53:20 »
Mijn Router kan dat allemaal wel, het is zo dat de vrouw en de kinderen allemaal de zelfde computer gebruiken.

Sabayon werkt helaas niet geeft een xserver fout.
« Laatst bewerkt op: 2008/12/10, 18:30:55 door flyerman »
Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04