Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geen audio voor tweede gebruiker  (gelezen 4001 keer)

Geen audio voor tweede gebruiker
« Gepost op: 2008/12/09, 00:20:51 »
Hallo,

Allereerst mijn complimenten voor de programma's, uitleg, tips en vriendelijkheid op het forum.
Ik ben drie weken geleden begonnen met Linux en heb nu al 2 pc's omgezet. :D

Na wat gesnuffel op internet uiteindelijk bij Ubuntu terecht gekomen. Ik heb de tweede pc geïnstalleerd en de meeste problemen heb ik via forums e.d. opgelost.

Nu mijn eerste probleem waar ik geen antwoord op gevonden heb:
Ik heb op deze pc een tweede gebruiker aangemaakt om mijn sceptische vechtgenoot ook mee te laten genieten.
Helaas.... Als hij inlogt kan hij niet bij Rhythmbox. Elisa Media Center werkt ook niet. Hij kan wel bij de office suit. Als hij Rhythmbox opstart lijkt hij te laden en in de balk onderin verschijnt een knop Rhytmbox, maar na een minuutje stopt ie en is de knop ook verdwenen.
Op mijn eigen omgeving werkt alles als een zonnetje.
Uiteindelijk heb ik de gebruiker weggegooid en als admin aangemaakt, maar het mocht niet baten.
Heeft iemand een tip voor mij?

Als je meer gegevens nodig hebt graag even vermelden hoe ik die kan achterhalen. Ik ben tenslotte nieuw in deze omgeving.

Alvast bedankt voor het meedenken,
Groetjes,
Rita
« Laatst bewerkt op: 2008/12/12, 18:45:47 door femke98 »

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
Re: Geen audio voor tweede gebruiker
« Reactie #1 Gepost op: 2008/12/09, 00:47:27 »
of het is een pulseaudio probleem, of een of andere bug :P, of de 2e gebruiker heeft geen toegang tot de audio groep,
wat zegt het commando "grep audio /etc/group" ? staat de naam van de 2e gebruiker daarbij of niet?

edit: commando's voer je in via systeem - hulpmiddelen - terminalvenster
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

« Reactie #2 Gepost op: 2008/12/09, 09:36:55 »
Hallo Rita, waarschijnlijk moet de tweede gebruiker nog toegevoegd worden aan de groep audio. Dit kun je doen via System - Administration - Users and Groups (sorry, heb Engels systeem).

« Reactie #3 Gepost op: 2008/12/09, 19:48:38 »

Bij grep audio /etc/group staat audio:x:29:pulse,rita,gerard
de beide namen staan erbij.

Voor de tweede tip:
Ik heb geen groep audio. Dan maar grof geweld en beide gebruikers aan alle groepen toegevoegd.
Geen verschil.

« Reactie #4 Gepost op: 2008/12/09, 22:39:28 »
Heb je bij Systeem>Beheer>Gebruikers en Groepen>Ontgrendelen, hierna je wachtwoord ingeven>Gebruiker Gerard selecteren>Eigenschappen klikken>Tabblad gebruikers rechten> Alle vakjes aanvinken, behalve "mag het systeem beheren" tenzij hij dat van jou wel mag. :) Ok drukken>Sluiten drukken. Helpt dit?

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

« Reactie #5 Gepost op: 2008/12/10, 00:09:43 »
 :'( Nee Helaas,

De groepen waren al ontgrendeld en hij mocht zelfs het systeem beheren. Doe ik anders nooit!  ;) :D
Voor de zekerheid maar uitgezet. Maar ook dit helpt niet.

Ik zoek verder.
De aanhouder wint tenslotte.
Hij kan ook bij Beheer en Voorkeuren, maar dan weer niet bij Voorkeuren>Geluid.

Groetjes,
Rita
« Laatst bewerkt op: 2008/12/10, 00:46:57 door rietpetiet »

« Reactie #6 Gepost op: 2008/12/10, 08:42:51 »
Zo te zien heb je pulse audio in gebruik, probeer dit eens http://sites.google.com/site/computertip/geengeluid punt 9

Met vriendelijke groet,

Gijs

« Reactie #7 Gepost op: 2008/12/10, 13:57:53 »
Hallo Gijs,

Op mijn omgeving gebruik ik ALSA, of automatische detectie, maar...
De omgeving van gerard kan Systeem - Voorkeuren - Geluid niet openen.

Moet ik daar nog eens apart alsa-oss installeren?

Groetjes,
Rita

« Reactie #8 Gepost op: 2008/12/10, 15:25:34 »
Hallo Gijs,

Op mijn omgeving gebruik ik ALSA, of automatische detectie, maar...
De omgeving van gerard kan Systeem - Voorkeuren - Geluid niet openen.

Moet ik daar nog eens apart alsa-oss installeren?

Groetjes,
Rita
Eigenlijk niet, alleen stap b en c herhalen zou voldoende moeten zijn. Bij jou werkt dat niet.
Klik eens rechts op de balk boven of onder, klik op Toevoegen, nu opent een scherm, scroll naar beneden en klik op Volumeregeling, klik op Toevoegen, klik op sluiten, nu staat er een pictogram van een luidsprekertje. Klik hier rechts op, klik op Volumeregeling openen, staat bij apparaat(mixer) de juiste aangegeven?Zoniet de juiste selecteren, staat onder de volume regelaars een speaker met een rood rondje met een wit streepje? Klik er op zodat het alleen een speakertje is, een rood rondje met een wit streepje betekend dempen, dus geen geluid.
Je kan bij jou controleren welke mixer je moet hebben.

Met vriendelijke groet,

Gijs

« Reactie #9 Gepost op: 2008/12/10, 19:32:56 »
Klik eens rechts op de balk boven of onder, klik op Toevoegen, nu opent een scherm, scroll naar beneden en klik op Volumeregeling,

Hierbij krijg ik een foutmelding.
"Volumeregeling is onverwachts afgesloten, bij herladen wordt het automatisch in de werkbalk geplaatst. niet herladen/herladen"
Of woorden van gelijke strekking. Helaas lukt het herladen ook niet.

Als ik de omgeving van gerard open krijg ik wel een welkomstdeuntje, dus het geluid zelf doet het.
Het lijkt of alle applicaties en instellingen die te maken hebben met geluid gewoon niet opgestart kunnen worden.

Groetjes,
Rita

« Reactie #10 Gepost op: 2008/12/10, 20:30:36 »
Ga nog eens naar Gebruikers en Groepen zoek bij Groepen naar admin klik op eigenschappen en zet een vinkje bij gerard. Probeer het nu nog eens opnieuw met het geluid. Ben benieuwd.

Met vriendelijke groet,

Gijs

« Reactie #11 Gepost op: 2008/12/10, 21:05:54 »
Hallo Gijs,

Dat heb ik gedaan.
Geen verandering. Ik snap het echt niet meer.
Ik kan nog even een totaal andere gebruiker aanmaken, na alle wijzigingen die ik nu gemaakt heb.
Kijken of daar wel alles automatisch goed gaat.
Het lijkt namelijk of er een dubbel menu gestart wordt bij gerard. (Een milimeter verschuiving als ik voor het eerst het menu Toepassingen open.) Misschien komt dat omdat ik twee keer een account voor gerard heb aangemaakt.
Het zou niet uit moeten maken omdat het meteen al fout ging. Maar je weet niet hoe een koe een haas vangt tenslotte....

Ik laat wel weten wat het resultaat is.

Groetjes,
Rita

« Reactie #12 Gepost op: 2008/12/10, 22:04:51 »
Hallo Gijs,

Nieuwe gebruiker aangemaakt.
Bij het opstarten meteen al de melding dat de volumeregeling onverwacht is afgesloten.

De edu-software weggehgaald omdat daar nog wel eens restricties op kunnen zitten.
Ook meteen maar even gecheckt in de root of mijn on-board audio uit stond. Dat was zo. (overigens geen SSE gevonden zoals in mijn andere topic). Alles loopt dus via de soundblaster.

Nog steeds de volumeregeling of een audio applicatie niet te starten.

Nu kom ik er ook achter dat ik mijn muziek aan kan zetten, heen en weer switchen tussen alle gebruikers, maar de muziek blijft rustig doorspelen. Alsof mijn account deze optie vasthoud. Kan dat?

Groetjes,
Rita

PS je leert het programma wel goed kennen zo :D.
« Laatst bewerkt op: 2008/12/10, 22:20:23 door rietpetiet »

« Reactie #13 Gepost op: 2008/12/10, 22:21:16 »
Hallo Gijs,

Ook meteen maar even gecheckt in de root of mijn on-board audio uit stond. Dat was zo. (overigens geen SSE gevonden zoals in mijn andere topic). Alles loopt dus via de soundblaster.

Dacht ik. In de staat bij de audio controller: . Kan dit het conflict zijn?

« Reactie #14 Gepost op: 2008/12/10, 22:24:54 »
Ik heb dat alleen met het geluid van kdetv. Maar probeer het eens om al het geluid af te sluiten bij jou en dan kijken of je bij de andere gebruikers wel geluid hebt.
Had je nog geprobeerd om Gerard toe te voegen aan de groep admin en had deze dan wel geluid?
Wat bedoel je precies hiermee "Dacht ik. In de staat bij de audio controller: . Kan dit het conflict zijn?" of mis ik wat?

Met vriendelijke groet,

Gijs
« Laatst bewerkt op: 2008/12/10, 22:27:06 door Gijsbert »

« Reactie #15 Gepost op: 2008/12/10, 23:32:07 »
Sorrie, IK miste een paar woordjes. (het plakken lukte niet)
Het moet dus zijn: In de hardinfo staat bij PCI devices: multimedia, ensoniq 5880b (audioPCI). Kan dit het conflict zijn?"
Dit is toch niet het on-board device? Ik las ergens dat Ubuntu de bios instellingen niet (altijd) overneemt.

"Had je nog geprobeerd om Gerard toe te voegen aan de groep admin en had deze dan wel geluid?"
Ja,
Ik heb hem al 2 keer op admin gezet.
Ook de nieuwe testgebruiker meteen als admin aangemaakt.
Meestal heb ik zelf geen muziek aan, Ik ontdekte vandaag bij toeval dat hij door bleef spelen tijdens het switchen naar een andere gebruiker.

Groetjes,
Rita

« Reactie #16 Gepost op: 2008/12/11, 15:46:11 »
Sorrie, IK miste een paar woordjes. (het plakken lukte niet)
Het moet dus zijn: In de hardinfo staat bij PCI devices: multimedia, ensoniq 5880b (audioPCI). Kan dit het conflict zijn?"
Dit is toch niet het on-board device? Ik las ergens dat Ubuntu de bios instellingen niet (altijd) overneemt.

"Had je nog geprobeerd om Gerard toe te voegen aan de groep admin en had deze dan wel geluid?"
Ja,
Ik heb hem al 2 keer op admin gezet.
Ook de nieuwe testgebruiker meteen als admin aangemaakt.
Meestal heb ik zelf geen muziek aan, Ik ontdekte vandaag bij toeval dat hij door bleef spelen tijdens het switchen naar een andere gebruiker.

Groetjes,
Rita

Rita, dat kan inderdaad een conflict geven twee geluidskaarten. Schakel in de BIOS de ensoniq 5880b of de Soundblaster uit, ik weet niet welke de onboard kaart is, waarschijnlijk de soundblaster. Na het opstarten open de volume regeling en kijk of het juiste apparaat(geluidskaart) geselecteerd is bij alle gebruikers.

Met vriendelijke groet,

Gijs
« Laatst bewerkt op: 2008/12/11, 15:55:08 door Gijsbert »

« Reactie #17 Gepost op: 2008/12/11, 18:50:35 »
Hallo Gijs,

De geïntegreerde geluidskaart staat uit in de bios.
Helaas kan ik niet bij gerard kijken in de volumeregeling omdat ik die niet kan openen.
Je zou ook verwachten dat bij een conflict met twee geluidskaarten, dat alle gebuikers daar last van hebben.

Het lijkt erop dat de eerste gebruiker, die ook Ubuntu heeft geïnstalleerd, het alleen recht over het geluid heeft.
Googelen met "no dound second user" gaf wel wat hits met alle woorden maar de oplossingen, als die er al waren, geven niet de juiste oplossing voor mijn probleem.

Groetjes,
Rita

JimZ

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 2008/12/12, 00:46:41 »
Het zou eigenlijk geen verschil mogen maken t.o.v. het toevoegen van een gebruiker aan de groep audio via de grafische interface maar probeer eens in een terminal:

sudo adduser gebruikersnaam audio

Gr,
Jim

« Reactie #19 Gepost op: 2008/12/12, 00:53:32 »
Hallo Jim,

Ik krijg als antwoord: de groep audio bestaat niet.
Dat was me al eerder opgevallen en ik heb toen een groep audio aangemaakt en beide users erin gezet.
Maar verder is het natuurlijk nergens aan gekoppeld.
Ik heb wel een hele stapel audio mappen verspreid over Ubuntu.

Groetjes,
Rita

JimZ

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 2008/12/12, 01:04:33 »
Ik leef blijkbaar nog in het verleden, de groep Audio is blijkbaar inderdaad verdwenen maar nog een kans:

sudo adduser gebruikersnaam pulse

sudo adduser gebruikersnaam pulse-access

sudo adduser gebruikersnaam pulse-rt

Gr,
Jim

P.S.: Ga nu te bed dus welterusten.
J.

« Reactie #21 Gepost op: 2008/12/12, 01:14:16 »
Hallo Jim,

Bij het eerste commando krijg ik weer de melding dat de groep pulse  niet bestaat.
Bij de beide andere commando's krijg ik als antwoord dat de gebruiker reeds lid is van de groep.

Welterusten en tot leter hoop ik.

Groetjes,
Rita

JimZ

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: 2008/12/12, 12:08:00 »
Tja, ik schreef al: "Het zou eigenlijk geen verschil mogen maken t.o.v. het toevoegen van een gebruiker aan de groep audio via de grafische interface."

En da's dan blijkbaar inderdaad het geval.

Zit nu even zonder verdere ideëen dus.....

Gr,
Jim