Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Waar slaat Ubuntu de updates op?  (gelezen 904 keer)

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Waar slaat Ubuntu de updates op?
« Gepost op: 2008/12/06, 16:20:30 »
Ik ben benieuwd: als je updates binnenhaalt, waar slaat Ubuntu ze dan op (in welke map)? Handig om te weten, als de internetverbinding slecht is en je wilt de updates toepassen op andere computers. Met een USB geheugenstaafje kun je ze dan kopiëren en transporteren naar andere PC's.

Volgende vraag: slaan de meeste andere distro's, zoals Fedora en openSUSE, ze op dezelfde locatie op?

Re: Waar slaat Ubuntu de updates op?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/12/06, 16:33:08 »
Volgens mij hier:

/var/cache/apt/archives

Dan lijkt het mij ook dat andere distro's dit niet doen (tenzij debian gebaeerde dan).

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #3 Gepost op: 2008/12/06, 18:03:38 »
Een tijdje geleden heb ik hier ook over geblogt.
http://siegie.sin.khk.be/wordpress/2007/04/26/beperkte-internet-aansluiting-en-toch-de-laatste-updates-willen/

OK, dank... @Nunslaughter: jij ook bedankt.

Maar siegi, jouw oplossing vind ik nog vrij ingewikkeld. Zijn er niet gewoon ergens .deb-pakketjes, die je zonder meer kunt kopiëren en dubbelklikken op de andere computer? Zonder begeleidende scripts? Bijvoorbeeld te vinden in de map die Nunslaughter aangeeft?

Het lastige is, dat ik het zelf niet kan controleren nu. Ik heb namelijk in de instellingen van Synaptic aangevinkt, dat hij binnengehaalde installatiepakketten automatisch verwijdert na installatie.

Offline siegi

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2008/12/06, 18:17:56 »
@pjotr in die map die Nunslaughter aangeeft staan idd alle pakketjes.
Als je de inhoud van jouw /var/cache/archives kopieert naar een de inhoud van /var/cache/archives op een andere computer. Dan hoeft die andere computer niets meer te downloaden. Het pakketbeheer ziet de pakketjes automatisch en zal ze niet meer downloaden.

Mijn blogpost gaat over nog iets uitgebreider. De bedoeling is programma's te installeren of te updaten op een computer met beperkte internet verbinding.
Dit door het creëren van een script, dat de nodige pakketten kan downloaden op een pc met wel een fatsoenlijke internet connectie. De gedownloade pakketjes kan je dan weer terug nemen naar de computer met wel een fatsoenlijke connectie.
Ik paste dit nogal veel toe toen op mijn studentenkamer een dev versie van ubuntu draaide.

Als het gaat over 2 identieke installaties is het idd gewoon simpeler de inhoud van /var/cache/apt/archives te kopieren.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #5 Gepost op: 2008/12/06, 18:31:46 »
Duidelijk. Bedankt!  :-)