Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Linux  (gelezen 1649 keer)

Linux
« Gepost op: 2008/12/04, 18:13:15 »
Beste mensen
Ik heb een laptop Acer aspire one
Mooi apparaat allen zit er lunix op een ramp?
Nu wil ik een foto als walpaper op mijn scherm is dat mogelijk volgens de viever wel maar er verschijn niets Alleen de 4 instelblokken?

Ik zie door de bomen het bos niet meer excuus als ik in het verkeerde forum zit Ik heb gehoort dat ik er ook windows xp op kan zetten wat raad u aan? Hartelijk dank Willem

Offline mp

• Lid
Re: Linux
« Reactie #1 Gepost op: 2008/12/04, 18:18:11 »
Beste mensen
Ik heb een laptop Acer aspire one
Mooi apparaat allen zit er lunix op een ramp?
Nu wil ik een foto als walpaper op mijn scherm is dat mogelijk volgens de viever wel maar er verschijn niets Alleen de 4 instelblokken?

Ik zie door de bomen het bos niet meer excuus als ik in het verkeerde forum zit Ik heb gehoort dat ik er ook windows xp op kan zetten wat raad u aan? Hartelijk dank Willem
Welke distributie van Linux zit er op? Weet je dat?
En voor een goeie inleiding op Linux (Ubuntu): http://sites.google.com/site/computertip/

Offline Dave

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2008/12/04, 18:25:31 »
Citaat
Ik heb gehoort dat ik er ook windows xp op kan zetten wat raad u aan?

Dat kan vast wel maar of dat slim is zijn de meningen over verdeeld Willem.
Alleen zijn er nogal wat verschillende smaken van Linux.
Dus eerstens de vraag welke smaak heb je. Dan is er vast wel iemand die het je precies kan vertellen

DarkEra

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 2008/12/04, 18:27:44 »
Dave, de Acer Aspire One komt met Linpus Linux.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #4 Gepost op: 2008/12/04, 18:32:33 »
Wij van Linux raden.... Linux aan!   :-)

Als je 'm met Linux hebt gekocht en je wil die er gelijk afgooien en vervangen door Windows, dan zit je hier verkeerd. Zoek elders, er is genoeg over te vinden.

Ik wil best iemand helpen die gekozen heeft voor Linux, dat op z'n computer heeft gezet en er uiteindelijk toch weer van af wil. Maar jouw verzoek gaat te ver. Daar is dit forum niet voor.

We zijn hier geen club om mensen te helpen die alleen voor de goedkoopte een Linux-netboekje aanschaffen, en er vervolgens gelijk een (meestal illegale) Windows op willen knallen.

« Reactie #5 Gepost op: 2008/12/04, 18:47:53 »
Er zit dus Linpus Linux. lite op
Gelijk er af halen voor windows is de bedoeling niet.
Ik schok alleen van de totaal andere manier kan er niet veel van begrijpen

Het is echt zoeken totaal geen gebruiksaanwijzing erbij
Alvast hartelijk dank voor de reactie Gr Willem

« Reactie #6 Gepost op: 2008/12/04, 18:50:09 »
Linpus is ook niet echt goed gemaakt. Je kan er beter Ubuntu of Kubuntu opzetten, die zijn veel makkelijker te begrijpen.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #7 Gepost op: 2008/12/04, 18:54:58 »
Er zit dus Linpus Linux. lite op
Gelijk er af halen voor windows is de bedoeling niet.
Ik schok alleen van de totaal andere manier kan er niet veel van begrijpen

Het is echt zoeken totaal geen gebruiksaanwijzing erbij
Alvast hartelijk dank voor de reactie Gr Willem

Ok....  :-)

Ik heb precies dezelfde Acer Aspire One 110. Met Linpus Linux inderdaad. Zo'n netboekje moet je eigenlijk niet zien als een gewone computer, waar je van alles op gaat zitten instellen en afstellen. Dat heeft de fabriek (Acer) namelijk al voor je gedaan.

De bedoeling van die machientjes is, dat je ze gewoon alleen maar gebruikt. Voor webbladeren met Firefox, e-mailen, tekstverwerken met Open Office, webcam gebruiken etc. Het bureaublad is niet bedoeld voor foto's, maar voor makkelijke toegang tot de functies.

Afstellen en instellen, daar zijn andere soorten computers voor. De netboekjes zijn compleet. Net als een mobiele telefoon, die gebruik je ook gewoon.

Natuurlijk kun je toch gaan knutselen, maar dat kun je beter pas doen wanneer je wat meer verstand hebt van Linux.

Offline Conny

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2008/12/04, 23:12:26 »
Ik heb er ook zo eentje, kijk er films mee (in bed, als ik mijn man niet wakker wil maken) mailen en internetten gaat prima, ben er spinnend tevreden mee.
Op mijn desktop staat Ubuntu, maar voor dit ding is Linpus prima voor mij.
Heb je al gekeken op
http://www.aspireoneuser.com/forum/viewforum.php?f=5  ?
Daar staat een hoop. En idd, mij is het ook niet gelukt om een foto als achtergrond te doen, maar kan goed zonder foto op mijn buroblad leven.

Succes!

« Reactie #9 Gepost op: 2008/12/05, 10:46:43 »
Acer heeft een speciale (en zeer beperkte Linux-versie) op de laptop gezet, waarmee je niet veel kunt. Ik raad je aan er Kubuntu op te zetten, of Ubuntu, maar dat lijkt minder op Windows.

je moet trouwens wel begrijpen dat Linux een basis is, waarop verschillende werkomgevingen gebouwd kunnen worden. Een werkomgeving is een verzameling programma's en een interface, vensters, een muisaanwijzer etc. Bekende werkomgevingen zijn Gnome en KDE. Google er maar eens op ;) Een Linux-basis+een werkomgeving noemt men een distributie, ook wel distro. Ubuntu is een distro met Gnome, en speciaal gericht op gebruiksgemak. Kubuntu is hetzelfde als Ubuntu, maar dan met KDE. Linpus is een Linux-basis met een hevig aangepaste versie van KDE.
« Laatst bewerkt op: 2008/12/05, 10:52:29 door Cumulus007 »

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #10 Gepost op: 2008/12/05, 10:51:03 »
Acer heeft een speciale (en zeer beperkte Linux-versie) op de laptop gezet, waarmee je niet veel kunt. Ik raad je aan er Kubuntu op te zetten, of Ubuntu, maar dat lijkt minder op Windows.

Dat is geen goed advies, Cumulus007.... Alleen in Linpus (die Acer er zelf heeft opgezet) werkt echt alles op het machientje. Hooguit kun je desgewenst Xubuntu *ernaast* zetten, als je een gevorderde bent (dat heb ik zelf ook zo gedaan, op mijn eigen Acer Aspire One 110):
http://sites.google.com/site/computertip/aa1

Maar voor een beginner met Linux raad ik dat beslist af. Gewoon houden zo dat netboekje, niks aan doen, alleen maar lekker gebruiken. Knutselen met Linux kun je beter op een ander soort computer doen.
« Laatst bewerkt op: 2008/12/05, 10:52:35 door Pjotr »

« Reactie #11 Gepost op: 2008/12/05, 10:54:31 »

Dat is geen goed advies, Cumulus007.... Alleen in Linpus (die Acer er zelf heeft opgezet) werkt echt alles op het machientje. Hooguit kun je desgewenst Xubuntu *ernaast* zetten, als je een gevorderde bent (dat heb ik zelf ook zo gedaan, op mijn eigen Acer Aspire One 110):
http://sites.google.com/site/computertip/aa1

Maar voor een beginner met Linux raad ik dat beslist af. Gewoon houden zo dat netboekje, niks aan doen, alleen maar lekker gebruiken. Knutselen met Linux kun je beter op een ander soort computer doen.

Oke, ik wist dat niet. Ik trek dat advies dan ook weer in. Maar als ik zelf zo'n laptop zou hebben zou ik er in ieder geval wel proberen Ubuntu op te zetten :) Je kunt immers kernelmodules van Linpus proberen in te laden op Ubuntu.
« Laatst bewerkt op: 2008/12/05, 10:56:30 door Cumulus007 »