Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Pc valt zomaar uit tijdens werken en krijg hem bijna nooit meer opgestart .  (gelezen 8542 keer)

nicobase

• Gast
Heel raar ,

Heb dit nog nooit meegemaakt .
Mss iets met xorg maar zou het echt niet weten .

Iemand hier een idee mee het op te lossen of te kunnen checken ?

Heb zelfs al met cd nieuwe install geprobeerd maar daar komt ook niets van .
Eventueel hier ook meer info over hoe dit te doen ???
Steek cd in , start op , kies dan installeer ubuntu en loopt dan telkens vast . Pfffff .

Ik gebruik ubuntu 8.04 .

Alvast veel dank ,

Misschien hardware-falen? Wellicht is de harde schijf niet 100% meer, raakt misschien iets oververhit (als het goed werkt vanaf de CD is deze optie wellicht niet de meest logische), etc.
Op de chat te vinden als debiantux

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
In je titel staat dat de pc zomaar uitvalt, maar in je post zeg je dat hij vastloopt. Dat zijn nogal verschillende dingen.
Wat gebeurt er precies?

nicobase

• Gast
In je titel staat dat de pc zomaar uitvalt, maar in je post zeg je dat hij vastloopt. Dat zijn nogal verschillende dingen.
Wat gebeurt er precies?

Dat is het hem nu juist . Dat ik niet echt snap . Valt hij nu uit of loopt hij nu vast .

Enkel zwart scherm en krijg hem dan niet meer in gang .
De pc staat dan nog wel op .

En na 10 tal keer opstarten werkt hij terug . Momenteel
Gisteravond ging hij nog en deze morgend zat hij weer vast .

Hoe kan ik dit eventueel checken ?
Ik kan nog wel in het esc menu gaan in het begin om daar recovery enz te kiezen . Maar die lopen dan ook vast . Regelmatig komen er ook witte stippen op het scherm en komen er 3 opstartbalken op het scherm als er UBUNTU opstaat tijdens opstarten . Heel raar .

Wel heb ik mijn Xorg veranderd naar degene die ik vroeger had ( Die dus meer dan een jaar goed gewerkt heeft ) omdat deze afgelopen week inneens verdwenen was en terug op de originele fglrx , ... stond . Ook wel heel eigenaardig . Mss zit hier dan de fout of zo dan .

Heb hem even terug opgekregen na 6x terug opstarten en beeld zit momenteel weer vast na 5 min mee gewerkt te hebben . En een 2tal min. later is het een zwart scherm dat ik niet weg krijg .
De processor gaf een 15% in gebruik aan .

Alvast veel dank .
« Laatst bewerkt op: 2008/12/03, 10:24:58 door nicobase »

Offline DarkStar

• Lid
    • Mijn persoonlijke website
Nogal een vaag probleem eigenlijk. Dit zou ook best wel eens een probleem met de voeding van je PC kunnen zijn. In ieder geval zal je toch met een hardwarematig probleem zitten volgens mij.

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °

nicobase

• Gast
Ja is echt wel heel vaag probleem .

Kan ik deze dan ergens laten testen op een hardware probleem desnoods ?
Of mss een andere idee voor op te lossen ?

Nu werkt hij weer terug , maar weer , wie weet voor hoe lang . Is denk ik niet echt een voeding probleem dan wss hee .
Aiaiai . Hij is terug uitgevallen na 5min werken . Pfff . Very strange .

Thanks ,
« Laatst bewerkt op: 2008/12/03, 12:49:09 door nicobase »

nicobase

• Gast
Raar is ook dat als hij uitvalt na paar minuten terug opnieuw opstart als ik op de muis druk .

Pffff . Very strange hee .

Koop een nieuwe PC, hij is gewoon kapot.

Offline DarkStar

• Lid

Wat is dat nu voor een antwoord? Als je voeding zou kapot zijn zou jij dus een volledig nieuw systeem kopen. 50€ voor een voeding of 1000€ voor een systeem, toch een vrij groot verschil lijkt me...

ontopic: misschien een heel domme vraag, maar gaat je systeem niet in hibernate of in stand-by? Want als je op de muis drukt en de PC werkt dan terug lijkt het me toch héél erg bizar als het dan effectief aan je hardware zou liggen. Als je een hardwareprobleem hebt krijg je ofwel een 'freeze' (dan zit er niks anders op dan de power er af te halen en opnieuw op te starten) of je systeem valt volledig uit en moet met de powerbutton terug opgestart worden. Als je muis nog reageert is er geen sprake van een 'crash' en reageert je OS en je hardware nog op invoer (in dit geval van de muis)

Wat is dat nu voor een antwoord? Als je voeding zou kapot zijn zou jij dus een volledig nieuw systeem kopen. 50€ voor een voeding of 1000€ voor een systeem, toch een vrij groot verschil lijkt me...

ontopic: misschien een heel domme vraag, maar gaat je systeem niet in hibernate of in stand-by? Want als je op de muis drukt en de PC werkt dan terug lijkt het me toch héél erg bizar als het dan effectief aan je hardware zou liggen. Als je een hardwareprobleem hebt krijg je ofwel een 'freeze' (dan zit er niks anders op dan de power er af te halen en opnieuw op te starten) of je systeem valt volledig uit en moet met de powerbutton terug opgestart worden. Als je muis nog reageert is er geen sprake van een 'crash' en reageert je OS en je hardware nog op invoer (in dit geval van de muis)
Een nieuw component kan ook natuurlijk.

Offline jan11000

• Lid
In de bios kun je instellen dat hij opstart via toetsenbord en blijkbaar ook de muis, dus dit is normaal.

Ik zou met spoed uittesten, een andere voeding.
                                      een ander harde schijf.

Indien je te lang wacht dan gaat er dadelijk iets kapot.

Start je pc op met de ubuntu cd, of weigerd hij hier ook.

Een goede site voor hardware problemen http://gathering.tweakers.net

nicobase

• Gast
Denk dat ik met een freeze zit . Waardoor systeem uitvalt en als ik dan op muisknop druk start hij gewoon terug op . Maar dan lukt de herstart niet meteen helemaal .

Waar vind ik dan een andere voeding om dit te testen indien ?
En eventueel een andere harde schijf ?
Probleem is dat deze dan leeg gaat zijn dus veel ga ik hier niet aan kunnen testen vrees ik .

Heb hem 1 X met de ubuntu cd opgestart gekregen in de prbeer modus . Maar hier liep hij ook vast !!!
Denk niet dat hij in standby gaat omdat hij nu telkens opnieuw helemaal heropstart .
En hij valt uit terwijl ik aan het typen ben . En dat doet hij normaal gezien niet .

Haha . Nice try om me een nieuwe pc te willen laten kopen dude .
Gij geld te veel zekers . 950 euro mischien ( stuur maar naar me door ) .
Eikenstraat 66
2840 Reet
Belgie

Denk dat ik met een freeze zit . Waardoor systeem uitvalt en als ik dan op muisknop druk start hij gewoon terug op . Maar dan lukt de herstart niet meteen helemaal .

Probleem is dat deze dan leeg gaat zijn dus veel ga ik hier niet aan kunnen testen vrees ik .

Heb hem 1 X met de ubuntu cd opgestart gekregen in de prbeer modus . Maar hier liep hij ook vast !!!
Denk niet dat hij in standby gaat omdat hij nu telkens opnieuw helemaal heropstart .
En hij valt uit terwijl ik aan het typen ben . En dat doet hij normaal gezien niet .

Eikenstraat 66
2840 Reet
Belgie
Beter plaats je je adres niet zomaar op een openbaar forum. Mooi zwembad heb je trouwens ;)
« Laatst bewerkt op: 2008/12/03, 17:16:55 door Cumulus007 »

nicobase

• Gast

Eikenstraat 66
2840 Reet
Belgie
Beter plaats je je adres niet zomaar op een openbaar forum. Mooi zwembad heb je trouwens ;)
Is mijn werk amigo , ben namelijk bijna nooit thuis . Toch bedankt .
Welk zwembad btw ?? denk dat je er een paar huisnummers naast zit . Hehehe .
« Laatst bewerkt op: 2008/12/03, 17:19:44 door nicobase »

nicobase

• Gast
Pc staat dus volledig uit voor ik op muis druk en dan start hij volledig terug op .
Brand dus geen power lichtje nu .

Als hij vroeger in standby stond brandde mijn power lichtje nog .

Heeeeel raar vind ik dit .

Of testen met die cd's of een nieuwe voeding of een nieuwe install proberen ???
Maar hoe dan een nieuwe install uitvoeren ?

Thx ,

Ik denk dat er echt iets in de PC kaduuk is. Controleer de bekabeling of probeer een andere voeding?

Offline DarkStar

• Lid
Even over het hoofd gezien dat je in je eerste post vermeld dat je PC bij de herinstallatie ook steeds blijft hangen. Het is eigenlijk nu een kwestie van 'trial & error'. Ik zou beginnen met je PC al eens open te doen en alle stof er (voorzichtig!) proberen uit te halen. Stof kan namelijk zorgen voor een slechte werking van ventilators en dergelijke met oververhitting en een onstabiel systeem als gevolg.
Als dit het probleem niet oplost kan je best beginnen met alle randappartuur af te koppelen van je PC en dus enkel toetsenbord, muis en keyboard aangekoppeld te laten.
Je zou het vervolgens kunnen proberen met een andere schijf als dat kan, nadien met een andere voeding, etc. tot je het probleem gevonden hebt. Je kan bv. ook eens proberen om het RAM geheugen te testen (kan volgens mij ook vanaf het opstartmenu van de Live-CD).
Hopelijk kan je op deze manier je probleem vinden!

nicobase

• Gast
Okidoki , openen die handel dan maar en een deftig uitblazen . Wie weet hee .

En olie aan vetilatorke doen . Want dze maakt soms ook al een raar geluidje .
Beetje trillend zoemend geluid . Dus wie weet is het dit dan toch wel hee .

Hopelijk is er dan nog niet echt al te veel stuk indien dit het probleem zou zijn .

Waarom dan alle randapparatuur los koppelen en enkel toetsenbord , keyboard en muis aangekoppeld laten ?
Is dit ook een test en welke + hoe dan juist ?

En hoe het RAM geheugen testen met live cd en wat moet hij dan aangeven ?

Hier kan ik dan al eventjes mee verder denk ik .

Thx ,
« Laatst bewerkt op: 2008/12/03, 21:24:56 door nicobase »

nicobase

• Gast
Aiaiai .

Nu start hij telkens al vanzelf op ook .
Hopelijk niet te veel stuk nu hee .
Ga sewwes beginnen met uitkuisen en alle contacten checken .

Maar dat van alles loskoppelen en enkel toetsenbord , muis en keyboard aangekoppeld laten snap ik niet echt goed waarom ??

Veel dank ,

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
Als het wel goed werkt met zo min mogelijk apparatuur aan je computer, dan weet je dat het in een randapparaat zit.
Sluit daarna één voor één nieuwe dingen aan, totdat het fout gaat. Dan weet je dus wat het probleem geeft.

nicobase

• Gast
Ok , laatste update denk ik .

Na hem dus eens goed uitgekuist te hebben en er kwam redelijk wat stof uit , dat wel . En de ventilatoren geolied te hebben .
+ wat met de memtest van live cd en live cd zelf gespeeld te hebben in terminal . Deze bleef dus wel werken .
Dus wist toen al dat het geen hardware fale was .

Is het blijkbaar terug in orde met mijn baksken .

Wel een heel raar fenomeen als je het mij vraagt .

Gister hele avond zonder uitvallen en nu ook al 4 tal uur perfect draaiende .

Maar moest er iemand nog een idee hebben om mijn systeem te testen of het draaiende gaat blijven , mag je het altijd laten weten ??

Alvast veel dank ,
« Laatst bewerkt op: 2008/12/06, 13:54:19 door nicobase »

Zo te lezen vrees ik idd dat warmte je probleem was.

Of in de voeding of in het koelrib van je cpu.
Wanneer hij te warm word schakelt hij automatisch uit in een soort save mode om schade te voorkomen.
1x per jaar je pc goed stofvrij maken is hard nodig.

wanneer je huisdieren hebt ( honden - katten ) moet je aan 2x per jaar denken.
Wanneer haren en stof in de pc komen heb je helemaal veel last van storingen, die haren geleiden spanningen wat voor vreemde toestanden zorgt.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

nicobase

• Gast
Ja daar lijkt het wel op hee .

Goed om te weten dat je hem regelmatig moet uitkuisen .
Heb ik nooit aan gedacht dit eens te doen .
En heb hem grondig uitgeblazen zelle . Zelfs de ventilator er afgehaald en dergelijke . :-)

Thx amigo's ,

Offline BMF

• Lid
    • The Rock Temple
Het hoeft niet perse een warmte of vuil probleem te zijn.
Ik heb toevallig van de week een nieuwe pc voor mijn werkgever gekocht.
Daar moest ie dus Windows op hebben. Heb ik met SP 3 geinstalleerd en hij herstarte altijd vaak.
Blijkt dat er een .sys bestand is in SP3 dat voor Intel is bedoeld en onbedoeld een AMD laat herstarten.
Toen SP2 genomen, herstarte minder, maar toch.
Toen maar eens de live-cd van Ubuntu erin gedouwd, en alles gaat zover goed, totdat hij de harde schijf aansprak in de pc, om bestanden te copieëren, toen sloeg ie ook weer uit.

Ik denk persoonlijk dat het op een of andere manier aan de HDD lag. Ik heb hem gisteren terug gebracht ter controlle, want ik kan er zelf ook maar heen gissen. Maar omdat hij uitviel als de HDD aangesproken werd, neem ik redelijker wijs aan dat het een HDD probleempje zal zijn. Zo gauw ie volgende week terug is, zal ik jullie vertellen wat het probleempje was.
Ubuntu user#: 24352

Offline BMF

• Lid
    • The Rock Temple
LOL en FOEI @ mezelf  =D

Kreeg net telefoontje dat ie gefixed was, maar het blijkt dus duidelijk NIET te zijn wat ik dacht.
Was een constructiefout. De koeler van de cpu was nogal groot en drukt op een van de geheugenmodules.
Voor zover mijn expertise  :D
Ubuntu user#: 24352