Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: firewalling  (gelezen 1711 keer)

scooke

• Gast
firewalling
« Gepost op: 2008/12/02, 15:34:31 »
Welke firewall gebruikt ubuntu eigenlijk, ik ben reeds aan het uitkijken geweest en heb zitten testen met gufw. Is dit een degelijke firewall? Of is er een betere aan te raden? Voorlopig is deze bestemd voor thuisgebruik, na testperiode zou ik deze in productie willen laten gaan om via het internet backup's naar de server te laten toekomen.

Re: firewalling
« Reactie #1 Gepost op: 2008/12/02, 16:36:40 »
Hallo scooke,

Ubuntu bevat standaard de iptables firewall. Dit is een uitstekende firewall.
Zowat alle 'firewalls' die je kan installeren (ook gufw) zijn eigenlijk frontend programma's voor iptables.
De kwaliteit van deze frontend programma's hangt eigenlijk enkel af van het gebruiksgemak en hoe je ze instelt.

Voor een firewall geld altijd, stop alles dicht en open enkel hetgeen je nodig hebt.
www.sinax.be
Open Source Integrators, consulting and custom development

scooke

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2008/12/03, 18:25:45 »
Deze lijkt me wel ok om niet dadelijk met de hardcore van start te moeten gaan  :D
Bij versie 0.20.6 van gufw heb je een optie Autostart with session, als ik deze optie aanzet moet ik dadelijk
na het inloggen in gnome, een paswoord invoeren. Als ik niet snel genoeg ben verdwijnt het paswoord schermpje onder gnome. Hoe kan ik gufw zonder paswoord (en snel genoeg te zijn) laten opstarten tijdens het opstarten/aanmelden?
Tnx
« Laatst bewerkt op: 2008/12/03, 18:28:28 door scooke »

« Reactie #3 Gepost op: 2008/12/03, 21:02:24 »
Welke firewall gebruikt ubuntu eigenlijk, ik ben reeds aan het uitkijken geweest en heb zitten testen met gufw. Is dit een degelijke firewall? Of is er een betere aan te raden? Voorlopig is deze bestemd voor thuisgebruik, na testperiode zou ik deze in productie willen laten gaan om via het internet backup's naar de server te laten toekomen.

Zelf gebruik ik Firestarter, lekker overzichtelijk en eenvoudig.

Offline Lexaldo

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2008/12/04, 06:34:15 »
In mijn modem (KPNPlanet) zit er eentje die mij bevalt.

Ubuntu Firewall heb ik ook naar tevredenheid gebruikt:

sudo ufw enable
sudo ufw disable
sudo ufw status

Hier kun je firewalls testen: https://www.grc.com/x/ne.dll?bh0bkyd2
« Laatst bewerkt op: 2008/12/04, 06:43:33 door Lexaldo »

Offline Ploffie

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2009/01/20, 21:04:12 »
Daar heb ik ook een test gedaan, zonder dat de firewall ingeschakeld is.
Alles stond op stealth, dus de firewall mag uit blijven neem ik aan.

Wat wordt er bedoeld onder Uitzondering 1, trouwens?

Standaard staat de firewall niet aan, want achter de poorten die vanaf het internet toegankelijk zijn, liggen standaard geen services te luisteren. Een aanvaller kan niks beginnen zonder een luisterende service.

Kortom: de firewall aanzetten is in de meeste gevallen niet nodig. Maar er zijn twee belangrijke uitzonderingen.

Uitzondering 1:  het is verstandig om de firewall aan te zetten, wanneer u zelf services hebt geactiveerd achter poorten die toegankelijk zijn via het internet.

Uitzondering 2: hebt u een computer (laptop?), die gebruik maakt van een draadloos netwerk dat tegelijkertijd ook door anderen wordt gebruikt? Dan raad ik u aan om de firewall aan te zetten. Want anders zouden die gelijktijdige medegebruikers via de gedeelde verbinding toch in uw computer kunnen komen.
Desktop en Kleptop voorzien van 10.04.1...dusss...

˙doʞ uɾız do ʇɐɐʇs pʃǝɹǝʍ ǝʃǝɥ ǝ◖

« Reactie #7 Gepost op: 2009/01/20, 21:08:22 »
Ik heb geen firewall, ik zie het nut er niet van in. Mijn router houdt het wel tegen.

Offline Ploffie

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2009/01/20, 21:27:19 »
Gebruikte je die ook niet toen je nog Windows gebruikte of nog gebruikt?
Desktop en Kleptop voorzien van 10.04.1...dusss...

˙doʞ uɾız do ʇɐɐʇs pʃǝɹǝʍ ǝʃǝɥ ǝ◖

Offline ivo

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2009/01/20, 21:36:04 »
Gebruikte je die ook niet toen je nog Windows gebruikte of nog gebruikt?

Wat heeft het voor nut om op apparaten achter een goed getunede firewall ook nog een firewall te draaien? Ik neem aan dat je je interne netwerk vertrouwt?
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

« Reactie #10 Gepost op: 2009/01/20, 21:55:20 »
Wat wordt er bedoeld onder Uitzondering 1, trouwens?

(...(
Uitzondering 1:  het is verstandig om de firewall aan te zetten, wanneer u zelf services hebt geactiveerd achter poorten die toegankelijk zijn via het internet.

Ik snap de argumentatie ook niet helemaal. Als je een applicatie gebruikt die via internet toegankelijk is, maar je wil niet dat deze via internet toegankelijk is, dan kan je dit blokkeren met de firewall. Maar een betere oplossing is om zo'n applicatie helemaal niet naar een poort te laten luisteren. Het is sowieso pas bereikbaar als je de router de poort laat forwarden, upnp gebruikt, of wanneer je geen apparaat met routerfunctie (NAT) tussen je computer en het internet hebt.