Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost]Kubuntu 8.10  (gelezen 4940 keer)

Offline ivotb

• Lid
[opgelost]Kubuntu 8.10
« Gepost op: 2008/12/02, 10:58:35 »
Hallo medeforumgebruikers.

Ik ben sinds gisteren overgestapt van Ubuntu 8.04 naar Kubuntu 8.10.  Dit omdat ik steeds hoorde dat Kubuntu wat minder zwaar was voor je systeem (ik heb een oude computer met 2gHz processor en slechts 265 mbram).
En ik moet zeggen dat het me eigenlijk wel heel goed bevalt, hij is wel merkbaar iets sneller en de meeste dingen gaan redelijk instinctief. Na een paar uur gebruik had ik mijn instellingen wel zo'n beetje gevonden.

Ik heb alleen wel veel gelezen over slechte onderdelen in de nieuwe kubuntu. Ik heb er nu zelf ook een paar gevonden waar ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

1. Firefox slaat om de een of andere reden mijn favorieten niet op. Na een reboot is Firefox weer alsof ik er voor het eerst mee werk. (hij slaat wel wachtwoorden op)
2. mijn numpaddingesje op het toetsenbord gaat steeds uit na een reboot. Is niet zo heel erg, maar ik kom er altijd pas achter als ik zo ongeveer alles wat ik ermee moest doen al heb gedaan en dan staat er dus niks op het scherm...
3. Geen echt groot probleem, maar ik vind het "hoogcontrast achtige" uiterlijk van Kubuntu niet echt geweldig, slechts een kwestie van smaak, maar ik kon nog niet echt een bevredigend alternatief voor de zwarte taakbalk vinden.

Verder ben ik erg tevreden over Kubuntu (maar even tegengas geven aan de mensen die het niks vinden:P)
Ubuntu beviel me ook al heel erg goed, maar was gewoon iets te zwaar voor mijn pc. Ik denk dat ik tegen de tijd dat ik misschien een keer een betere computer heb wel weer terug zou gaan naar Gnome, gezien dat wel wat ruimtelijker oogt, en voor beginnelingen (ik ben een eeuwige beginneling) makkelijker schijnt te werken.

BVD, Ivo.

[edit]
Ik was nog even vergeten te zeggen dat ik bij opstarten een foutmelding krijg (nog in dos) Ik weet zo uit mijn hoofd natuurlijk niet precies meer wat hij me vertelde, maar de hoofdzaak was dat een van de partieties niet goed was geïntialiseerd. Na CTRL+D gaat ie gewoon door en draait Kubuntu vlekkeloos. Het is echter wel heel vervelend als je je pc aandoet en na een halfuurtje terugkomt om er achter te komen dat ie nog steeds in DOS hangt.
Ik heb twee partieties in EXT3 gemaakt waarvan er kennelijk één zit te muiten. Of het is de Swappartitie.
Ik kan als iemand denkt daar iets mee op te schieten wel even een fototje schieten van het opstartscherm.
[/edit].
« Laatst bewerkt op: 2009/05/11, 11:35:36 door ivotb »

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Kubuntu 8.10
« Reactie #1 Gepost op: 2008/12/02, 14:44:10 »
Zoek eens op "numlock", er is een programma, dat na het booten je numlock aan zet.
Verder zou ik eens investeren in wat extra RAM, om echt comfortable te werken lijkt 512MB mij toch wel te wensen (St. Niklaas cadeau ?)
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

« Reactie #2 Gepost op: 2008/12/02, 14:55:31 »
huh? DOS? Waarom zou je DOS draaien op je computer :S

Offline ivotb

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2008/12/02, 14:59:22 »
Haha, ja dat wordt echt wel een keer tijd. Ik zit er al langer tegenaan te hikken om meer te gaan kopen.
Ik heb alleen eigenlijk niet echt zin om nog in deze computer te gaan investeren. Binnenkort wordt het tijd voor een goede nieuwe laptop (studie). En daarnaast hebben we ook nog wel een andere goede desktop staan, maar die heeft mijn broer gekaapt...

maargoed, even op zoek naar het numlock programmatje.
Iemand nog tips voor het opstarten? en voor het favorietenverlies in firefox??

Over DOS, geen flauw idee. Ik weet ook niet of het DOS is eigenlijk, het lijkt er gewoon op. Gewoon een tekstbased zooitje dat in beeld komt bij het opstarten.

groeten, Ivo.

Edit: De numlock instelling veranderen was kinderlijk en beschamend eenvoudig, maar kennelijk heb ik er overheen gekeken voorheen (deels omdat ik er gewoon vanuit ga dat numlock gewoon aan gaat als je het op je toetsenbord hebt zitten). Om numlock bij starten aan te zetten ga je eenvoudig naar het startmenu (als ik dat zo mag noemen bij kubuntu) vervolgens naar systeem-->systeeminstellingen-->toetsenbord en muis. Daar staat domweg een vinkje of je het aan of uit wil zetten.

groeten, Ivo.
« Laatst bewerkt op: 2008/12/02, 15:08:34 door ivotb »

Offline Lars

• Lid
    • Tuxplace.nl
« Reactie #4 Gepost op: 2008/12/02, 16:56:23 »
Haha, ja dat wordt echt wel een keer tijd. Ik zit er al langer tegenaan te hikken om meer te gaan kopen.
Ik heb alleen eigenlijk niet echt zin om nog in deze computer te gaan investeren. Binnenkort wordt het tijd voor een goede nieuwe laptop (studie). En daarnaast hebben we ook nog wel een andere goede desktop staan, maar die heeft mijn broer gekaapt...

Over DOS, geen flauw idee. Ik weet ook niet of het DOS is eigenlijk, het lijkt er gewoon op. Gewoon een tekstbased zooitje dat in beeld komt bij het opstarten.

groeten, Ivo.

Edit: De numlock instelling veranderen was kinderlijk en beschamend eenvoudig, maar kennelijk heb ik er overheen gekeken voorheen (deels omdat ik er gewoon vanuit ga dat numlock gewoon aan gaat als je het op je toetsenbord hebt zitten). Om numlock bij starten aan te zetten ga je eenvoudig naar het startmenu (als ik dat zo mag noemen bij kubuntu) vervolgens naar systeem-->systeeminstellingen-->toetsenbord en muis. Daar staat domweg een vinkje of je het aan of uit wil zetten.

groeten, Ivo.
Dat textbased zooitje is bash. Je bedoelt dat hij nog steeds in de terminal hangt, en dat de xserver nog niet is opgestart.

Ik heb Kubuntu 8.10 ook geprobeerd, maar ik ben nu weer terug bij Ubuntu. Bij mij was Kubuntu merkbaar trager, en werkte alles niet helemaal. Mijn mening: Kubuntu is wat minder "af". In gnome heb je alle programma's die je nodig bent enzo, maar in KDE is dat wat minder. Voor sommige dingen zijn helemaal geen gui's of configuratie utility's, of ze werken niet of niet helemaal. Zo kon ik oa de sneltoetsen helemaal niet aan de praat krijgen, terwijl dat in gnome heel makkelijk gaat. Kubuntu ziet er wel een stuk mooier uit, zelfs zonder compiz. Je hebt meer effecten en het K menu en Plasma is ook wel gaaf, dat heeft Gnome niet.

« Reactie #5 Gepost op: 2008/12/02, 17:12:08 »

groeten, Ivo.

groeten, Ivo.
Dat textbased zooitje is bash. Je bedoelt dat hij nog steeds in de terminal hangt, en dat de xserver nog niet is opgestart.

Ik heb Kubuntu 8.10 ook geprobeerd, maar ik ben nu weer terug bij Ubuntu. Bij mij was Kubuntu merkbaar trager, en werkte alles niet helemaal. Mijn mening: Kubuntu is wat minder "af". In gnome heb je alle programma's die je nodig bent enzo, maar in KDE is dat wat minder. Voor sommige dingen zijn helemaal geen gui's of configuratie utility's, of ze werken niet of niet helemaal. Zo kon ik oa de sneltoetsen helemaal niet aan de praat krijgen, terwijl dat in gnome heel makkelijk gaat. Kubuntu ziet er wel een stuk mooier uit, zelfs zonder compiz. Je hebt meer effecten en het K menu en Plasma is ook wel gaaf, dat heeft Gnome niet.
Het is trouwens geen bash, maar een output van de kernel.

Ik snap niet wat je bedoelt. KDE heeft juist veel meer GUI's dan Gnome, zoals een GRUB gui, een GUI om fonts te installeren, een GUI voor de joystick, audio-cd's, camera's, systeemservices etc.

Ooit onder Gnome een optie gezien om sneltoetsen in programma's te bewerken, sneltoetsenschema's te exporteren, importeren of zelfs een alternatieve sneltoets in te stellen wanneer de eerste sneltoets conflicteert met een andere?

Minder programma's? Ik draai hier Konversation, Amarok, Dolphin, Firefox (Konqueror zuigt), Kontact, Adept etc. Ik merk wel op dat KDE 4.0 nogal kaal was, dat was dan ook een soort van overgangsfase naar de nieuwe KDE-generatie.

En KDE ziet er natuurlijk mooi uit, met Kwin in plaats van Compiz natuurlijk.

Maar al met al gaat de volgende versie 4.2 nóg beter worden. het geheel zal gepolished worden tot een nieuwe generatie desktop, die Vista en Windows 7 voorbij scheurt. Voor wat eyecandy: http://introducingkde4.blogspot.com/2008/11/plasma.html (plasma in kde 4.2)
« Laatst bewerkt op: 2008/12/02, 17:16:48 door Cumulus007 »

Offline ivotb

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2009/01/21, 16:38:45 »
Zo schop mijn oude draadje nog eens even omhoog. de eerder genoemde problemen zijn allemaal wel opgelost op het opstartprobleem na. (Dat de computer in Bash vertelt dat er een fout is.)

in het foutlogje staat dit:

Log of fsck -C3 -R -A -a
Wed Jan 21 14:28:15 2009

fsck 1.41.3 (12-Oct-2008)
/dev/sda6: The filesystem size (according to the superblock) is 5454059 blocks
The physical size of the device is 5375742 blocks
Either the superblock or the partition table is likely to be corrupt!

/dev/sda6: UNEXPECTED INCONSISTENCY; RUN fsck MANUALLY.
   (i.e., without -a or -p options)
fsck died with exit status 4

Wed Jan 21 14:28:15 2009
----------------

Ik weet nu dus wel om en nabij wat nou het probleem is, maar ik heb echt geen flauw idee hoe ik het moet oplossen.
(In bash, of output van de kernel, of hoe het ook heet, staat dat ik het handmatig moet oplossen.)

BVD, Ivo.

« Reactie #7 Gepost op: 2009/01/21, 16:53:33 »
@Ivo: ik heb zo ongeveer hetzelfde opstartprobleem op mijn server. Geen idee wat ik eraan kan doen, helaas.

« Reactie #8 Gepost op: 2009/01/21, 16:57:23 »
Wat voor partitie is het? Wat zegt fdisk -l in een terminal?

Offline ivotb

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2009/01/21, 17:03:36 »
dan geeft hij dit:
ivo@Ivo:~$ fdisk -l
kan /dev/sda niet openen
ivo@Ivo:~$ fdisk -l

dus daar schiet ik ook niet heel veel me op.
Ik weet overigens eigenlijk niet zo goed welke partitie het is. Volgens mij de swapdisk... Ik kijk zo nog wel even wat beter...

wat houden blocks trouwens in? is dat vergelijkbaar met bites of hoe moet ik dat zien? kan iemand me een indicatie geven hoeveel mb's dan wel gb's het zijn?

« Reactie #10 Gepost op: 2009/01/21, 17:13:15 »
Sorry, sudo fdisk -l ;)

Offline ivotb

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2009/01/21, 17:31:42 »
Oh haha, had ik ook zelf in kunnen vullen:P
De andere Fdisk varianten werkten allemaal wel gewoon, dus ging er vanuit dat dit zo ook wel zou werken...
resultaat:
ivo@Ivo:~$ sudo fdisk -l
[sudo] password for ivo:

Schijf /dev/sda: 80.0 GB, 80026361856 bytes
255 koppen, 63 sectoren/spoor, 9729 cilinders
Eenheid = cilinders van 16065 * 512 = 8225280 bytes
Schijf-ID: 0x90cda371

Apparaat Opstart   Begin       Einde     Blokken   ID  Systeem
/dev/sda1   *           1        2550    20482843+   7  HPFS/NTFS
/dev/sda2            2551        9728    57657285    f  W95 Uitgeb. (LBA)
/dev/sda5            2551        7012    35840983+  83  Linux
/dev/sda6            7013        9689    21502971    e  W95 FAT16 (LBA)
/dev/sda7            9690        9728      313236   82  Linux wisselgeheugen
ivo@Ivo:~$

« Reactie #12 Gepost op: 2009/01/21, 17:49:58 »
Is dus een Windows partitie. Waarschijnlijk ook door Windows aangemaakt. Daar kunnen fouten inzitten. Je zou met gparted (System - Administration - Partition manager) kunnen proberen de partitie eerst iets te verkleinen en vervolgens weer te vergroten.

Offline ivotb

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2009/01/21, 21:52:31 »
waar vind ik die partition manager dan in kubuntu? Moet ik die eerst nog met adept binnentrekken of staat ie wel ergens verstopt? Ik kon hem nog niet vinden.

sorry dat ik zo'n ontzettende noob ben, iig al wel bedankt dat je me helpt:)

« Reactie #14 Gepost op: 2009/01/22, 11:24:41 »
Oja, je gebruikt Kubuntu, dat is waar ook. Dan zou ik in Adept zoeken op parted of libparted, weet zo snel niet wat het grafische schilletje is voor libparted in KDE. Qtparted waarschijnlijk.

« Reactie #15 Gepost op: 2009/01/22, 11:43:45 »
Inderdaad QtParted.

« Reactie #16 Gepost op: 2009/01/22, 11:45:55 »
gParted werkt gewoon goed hoor. Installeer hem maar eens. Er is ook een KDE Partition Manager, te vinden op kde-apps.org.

« Reactie #17 Gepost op: 2009/01/22, 11:54:04 »
gParted werkt inderdaad ook erg goed op Kubuntu, dat is waar. Die gebruik ik egenlijk ook.

Offline ivotb

• Lid
« Reactie #18 Gepost op: 2009/01/22, 15:31:38 »
ik krijg het niet voor elkaar.
Waneer ik aangeef dat ik de partitie kleiner wil maken vertelt ie eerst dat het wel verstandig is om eerst de bestanden te kopieren, dat vind ik wel symphatiek, maar ik zou niet weten hoe ik die bestanden moet aanspreken en er staat toch blijkbaar wel 200 mb aan "spul" op. Maargoed ik kon er niet bij komen en de partitie was niet gemount enzo, dus ik dacht, ach laat die bestanden dan maar hangen. Maar ook dan krijg ik een error. Hij wil het niet doen.

Ik gebruik overigens Gparted (die ik in het system menu niet kon vinden want daar heet hij partition manager maargoed)

Iemand nog meer tips? misschien gewoon de partitie verwijderen?

« Reactie #19 Gepost op: 2009/01/22, 15:42:58 »
Installeer ook ntfs-progs

Dan kun je NTFS schijven lezen, hernoem en verwijderen ;)

« Reactie #20 Gepost op: 2009/01/22, 15:45:13 »
Installeer ook ntfs-progs

Dan kun je NTFS schijven lezen, hernoem en verwijderen ;)
NTFS-schijven lezen kan ik out-of-the-box, hoor ;)

« Reactie #21 Gepost op: 2009/01/22, 15:46:03 »
O ja, op 8.10 wordt dat automatisch mee geinstalleerd, op 8.04 niet. Ik moet nog even wennen aan hoe dat op 8.10 is ;)

Offline ivotb

• Lid
« Reactie #22 Gepost op: 2009/01/22, 17:29:01 »
het is alleen geen ntfs partitie, het is ext3.
Iig dat is /dev/sda6.
de windows ntfs partitie is /dev/sda1

« Reactie #23 Gepost op: 2009/01/23, 09:30:09 »
Citaat
/dev/sda6            7013        9689    21502971    e  W95 FAT16 (LBA)
Dat is geen ext3 partitie. Of bedoel je nu een andere partitie die dwars ligt?

« Reactie #24 Gepost op: 2009/01/23, 09:32:11 »
FAT16, dat is wel erg oud. DOS ofzo?