Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wine of Virtual box  (gelezen 1708 keer)

Offline Fonny

• Lid
  • Steunpunt: Nee
Wine of Virtual box
« Gepost op: 2008/12/01, 12:44:06 »
Hallo,

Ik zou willen uitproberen dat windows xp virtueel onde ubuntu 8.04 draait.
Welk programma zou dit het simpelste en het beste zijn. ik heb gehoord van Wine en virtual box (is dit Vmware?)

Moet ervoor een lege partitie beschilbaar zijn waar ik dan windows xp virtueel op installeer, zodat het niet samenkomt met het besturingssysteem van ubuntu.
Ik ben veel topics aan het maken, maar ik ben nog maar een beginner en moet nog veel leren.

Mvg,

Fonny

Offline Bitbuntu

• Lid
Re: Wine of Virtual box
« Reactie #1 Gepost op: 2008/12/01, 13:14:04 »
Geen probleem, iedereen moet het leren. Onder ons is er nog nooit eentje met een laptop in zijn handen geboren :)
Dus wat dat betreft zit je hier wel goed.

Ik ken hier ook niet alles van, maar ben er wel al mee bezig geweest.
VMware en virtualbox is een soort PC simulator. Deze simuleert een vollwaardige PC in een window die je ziet opstarten vanaf de bios. Zelfs bios-settings kun je aanpasen. Dit is enkel softwarematig. Dus je eigelijke bios-settings worden niet beinvloed.
Verder moet je een virtuele HD maken. Eenmaal verschillende instelling ingesteld te hebben kan je die virtuele PC opstarten en kan je zoals op een gewone PC je Windows versie installeren vanaf je CD-rom of een ISO.
Dit heb ik hier draaien onder virtualbox. Alles onder windows draaid mooi of het net een echte PC configuratie is. Let wel op het is een simulatie en werkt dus trager dan als je PC gewoon opstart onder Windows.
Alles wat op die virtuele HD staat is ook efectief gescheiden met je eigen HD, tenminste als je geen mappen gaat delen. Want je kunt via een netwerk van uit je Windows wel aan de mappen van Ubuntu. Zelf heb ik dit niet gedaan.

Wine is een programma en zorgt ervoor dat je windowprogramma's kunt draaien onder Ubuntu. Dus niet met een virtuele Windowsversie. Veel weet ik er ook nog niet zo van, maar het is een soort vertaler zodat je Ubuntu versie weet wat het moet doen met windows commando's en apps.

Ik hoop dat je hier al iets aan hebt. Op dit forum ga je beslist meer vinden hierover.

nearus magnus

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2008/12/01, 13:50:17 »
Wanneer je windows xp wilt gebruiken raad ik je aan virtual box te gebruiken. Hiermee kun je gewoon alles doen in windows xp vanuit Ubuntu. Het enige wat je moet missen is 3d-versnelling. Dat heb je vooral nodig om spellen te spelen.
Wil je spellen spelen dan kun je het best eerst kijken naar Wine. Op de officiele site kun je informatie vinden over heel veel programma's die je zou willen draaien onder ubuntu.

Virtual Box is een vrij gemakkelijk programma, je kunt het installeren door naar toepassingen - installeren/verwijderen te gaan en dan te zoeken naar virtual box, vink Virtual Box OSE aan en klik op toepassen.

Offline Soul-Sing

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2008/12/01, 16:47:11 »
wine of virtiualbox of dualboot. dat laatste is te overwegen.

Offline Fonny

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2008/12/01, 21:20:35 »
Ik ben even aan het proberen met virtual box uit nieuwschierigheid.

Op een gegeven moment vraagt virtual box waar ik de .dvi wil plaatsen. Ik heb juist een nieuws partitie gemaakt fat32
van 60 Gbyte waar ik het bestand zou willen plaatsen, maar dit lukt me niet. Ik moet precies dit bestand als onder mijn bestandmap zetten van Ubuntu. Is het mogelijk om dit wijzigen. Ik had al gehoord dat dit virtueel bestand op een andere partitie draait dan mijn bestandssysteem van Ubuntu.

Op een gegeven moment vraagt vitual box ook:

VirtualBox kernel driver not installed. The vboxdrv kernel module was either not loaded or /dev/vboxdrv was not created for some reason. Please install the virtualbox-ose-modules package for your kernel, e.g. virtualbox-ose-modules-generic..
VBox status code: -1908 (VERR_VM_DRIVER_NOT_INSTALLED).

Result Code:
0x80004005
Component:
Console
Interface:
IConsole {1dea5c4b-0753-4193-b909-22330f64ec45}

Moet ik deze driver installeren bij synaptic bestandsbeheer? Maak dit ubuntu trager?

Mvg,

Fonny

Offline Bitbuntu

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2008/12/01, 21:36:40 »
Virtual Box is een vrij gemakkelijk programma, je kunt het installeren door naar toepassingen - installeren/verwijderen te gaan en dan te zoeken naar virtual box, vink Virtual Box OSE aan en klik op toepassen.
Als je via installeren/verwijderen Virtualbox erop zet, werken dan je USBpoorten ook? Ik heb mijn versie van een site gedownload. (als ik me niet vergis was dat de website van SUN zelf)

wine of virtiualbox of dualboot. dat laatste is te overwegen.

Ik was ook van mening dat een dualboot verweg de beste oplossing zou zijn. Ik heb een bepaald programma dat enkel in windows draaid. Als ik dan iets moet opzoeken, of moet mailen, moet ik telkens rebooten. Dus in mijn geval is het intresanter met virtualbox te werken.

nearus magnus

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 2008/12/01, 22:52:11 »
de OSE versie (open source edition) vind je in de repositories (installeren/verwijderen). Deze versie heeft geen usb-ondersteuning. Op de website van Sun zijn 2 versies te krijgen. Je moet dus niet de OSE versie hebben maar de andere.
Om virtualbox te gebruiken hoef je géén aparte partitie aan te maken. VB maakt zelf een 'virtuele partitie' aan. Het is dus eigenlijk niet nodig een fat32 partitie te maken.
Nog een korte tip. Wanneer je windows eenmaal draaiende hebt in VB kun je het best even naar devices-install guest additions gaan. Wanneer je dan de eenvoudige stappen volgt kun je eenvoudiger bestanden kopiëren en hoef je niet zo lastig meer te doen met de muis.

Voor de foutmelding van Fonny, die heb ik ook gehad. Op internet zijn genoeg handleidingen om dit probleem te fixen. Ik kan me helaas niet meer herinneren hoe ik dat gedaan heb... Als het je niet lukt raad ik je aan een nieuw topic aan te maken.

Offline Fonny

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2008/12/02, 20:58:12 »
Hallo,

Ik heb de andere versie geinstalleerd en dit werkt. De foutmelding is ook weg. Bedankt.

Ik kan nu windows xp draaien, moet ik hierin nu nieuwe drivers installeren ook, of worden deze van ubuntu overgenomen. Ik wil mijn beeld over het hele scherm krijgen.
Maar dit lukt niet dmv het instellen van resolutie.

Downloaden vanuit de virtuele windows is ook niet aan te raden zeker. Hij maak in de virtuele windows een eigen partitie maar de andere zie ik niet.

Fonny

Offline Bitbuntu

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2008/12/02, 23:07:58 »
Als je je XP opstart in virtualbox moet je bij in je window waar XP in staat op "Devices" klikken en dan onderaan "Install Guest Additions" Dan gaat XP de drivers van Ubuntu overnemen en ga je merken dat je schermresolutie zonder XP drivers te installeren gaat aanpassen.