Geen probleem, iedereen moet het leren. Onder ons is er nog nooit eentje met een laptop in zijn handen geboren

Dus wat dat betreft zit je hier wel goed.
Ik ken hier ook niet alles van, maar ben er wel al mee bezig geweest.
VMware en virtualbox is een soort PC simulator. Deze simuleert een vollwaardige PC in een window die je ziet opstarten vanaf de bios. Zelfs bios-settings kun je aanpasen. Dit is enkel softwarematig. Dus je eigelijke bios-settings worden niet beinvloed.
Verder moet je een virtuele HD maken. Eenmaal verschillende instelling ingesteld te hebben kan je die virtuele PC opstarten en kan je zoals op een gewone PC je Windows versie installeren vanaf je CD-rom of een ISO.
Dit heb ik hier draaien onder virtualbox. Alles onder windows draaid mooi of het net een echte PC configuratie is. Let wel op het is een simulatie en werkt dus trager dan als je PC gewoon opstart onder Windows.
Alles wat op die virtuele HD staat is ook efectief gescheiden met je eigen HD, tenminste als je geen mappen gaat delen. Want je kunt via een netwerk van uit je Windows wel aan de mappen van Ubuntu. Zelf heb ik dit niet gedaan.
Wine is een programma en zorgt ervoor dat je windowprogramma's kunt draaien onder Ubuntu. Dus niet met een virtuele Windowsversie. Veel weet ik er ook nog niet zo van, maar het is een soort vertaler zodat je Ubuntu versie weet wat het moet doen met windows commando's en apps.
Ik hoop dat je hier al iets aan hebt. Op dit forum ga je beslist meer vinden hierover.