Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [FYI] Segmentation Fault (Wine) vs. NVidia Driver  (gelezen 763 keer)

Offline Plecotus

  • Lid
[FYI] Segmentation Fault (Wine) vs. NVidia Driver
« Gepost op: 2008/11/27, 17:06:54 »
Hey all,

ter info voor de geinteresseerden.
Ik had na mijn re-install van KUbuntu 8.10 wat probleempjes met m'n NVidia kaartje.
(Flikkerend scherm, zwart beeld, etc), de welke opgelost raakte door het manueel installeren van de NVidia drivers, na deze gedownload te hebben van de officiële Nvidia website. (Versie 177.82)

Ik had net iets te vroeg victorie gekraaid, want wat later kreeg ik volgende foutmelding als ik World Of Warcraft wilde starten (Wow.exe) via Wine (Versie 1.1.9):

"Segmentation Fault"

Na wat zoeken de oplossing gelukkig gevonden. De 180.08 Beta versie van NVidia lost dit euvel op. Drivers kunnen gevonden worden, hier --> ftp://download.nvidia.com/XFree86/.
Zit steeds een duidelijke README bij die de installatie mooi uitlegt.

Note: Je moet dit vanaf de CLI installeren, en de KDM Window Manager stoppen:
   - ctrl+alt+f1
   - inloggen
   - sudo /etc/init.d/kdm stop
   - sudo sh <driver package).run
   - sudo /etc/init.d/kdm start

Hoop dat 'k iemand wat kopzorgen vermijd met bovenstaande "Lessons Learned".  XD

Grtz
« Laatst bewerkt op: 2008/11/27, 21:26:40 door Plecotus »

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: [FYI] Segmentation Fault (Wine) vs. NVidia Driver
« Reactie #1 Gepost op: 2008/11/27, 22:04:41 »
Tsja, het zijn wel "beta" drivers die je aanraadt, ik weet niet of dat wel zo verstandig is als algemeen advies...
Je kan beter bij de normale drivers blijven die Ubuntu meelevert.

Wil je het toch proberen, verwijder dan wel eerst de drivers die door Ubuntu meegeleverd worden.

En voor iedereen die Gnome gebruikt in plaats van KDE:
Vervang deze regel:
   - sudo /etc/init.d/kdm stop
door:
   - sudo /etc/init.d/gdm stop

En:
   - sudo /etc/init.d/kdm start
door:
   - sudo /etc/init.d/gdm start

En het kan ook zijn dat ik het puntje mis waarin de nieuwe driver in de kernel geladen wordt en de oude verwijderd. Al kan het ook zijn dat de installer dit voor je doet.

Offline Plecotus

  • Lid
Re: [FYI] Segmentation Fault (Wine) vs. NVidia Driver
« Reactie #2 Gepost op: 2008/11/28, 11:22:33 »
Beta's zijn altijd op eigen risico natuurlijk. Ik ga ervan uit dat de meeste mensen daar geen explicitie waarschuwing voor nodig hebben.
De "stable release" (177.82) werkte ook prima hoor, kon enkel geen World Of Warcraft spelen  :(

En ik raad helemaal niemand niets aan ;). Als je systeem prima draait met de standaard drivers, by all means, gebruik die dan gewoon!
Ik geef gewoon een mogelijke oplossing voor die mensen die met hetzelfde probleem kampen, en bereidt zijn te "experimenteren".

Voor de uninstall van de drivers. Inderdaad, ik heb eerst via "Hardware Drivers" de bestaande NVidia driver op "deactivate" gezet (in de KDE GUI). Vervolgens gezorgd dat zowel de 177.82 als de 180.08 gedownload waren, vóór ik opstarte in Console.

Grtz

[Edit]: Ik lees net op een ander forum dat je de oude drivers net noodzakekelijk hoeft te de-installeren. Je kan hem gewoon laten staan en als je vervolgens naar "Hardware Drivers" gaat, zal je zien dat deze nog als "Active" gemarkeerd staat, wat een rollback makkelijker zou moeten maken in geval van problemen.
« Laatst bewerkt op: 2008/11/28, 11:32:59 door Plecotus »