Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: installeren via synaptics pakketbeheer  (gelezen 1121 keer)

Offline dirk1965

• Lid
installeren via synaptics pakketbeheer
« Gepost op: 2008/11/27, 11:14:38 »
Hallo,
na een halve nacht zitten prutsen in terminal om mijn id-kaartlezer en powertop geinstalleerd te krijgen, kreeg ik ineens synaptics in de gaten. En wonder boven wonder, allebei die dingen staan daar gewoon in, dus gelijk geïnstalleerd... Maar wat nu? Ik kan nergens vinden waar die dingen geïnstgalleerd zijn laat staan dat ik mijn id-kaart kan lezen of mijn stroomverbruik kan nakijken/tweaken.  Ik gebruik Ubuntu Netbook Remix 1.01 op een Acer Aspire One met 8Gb SSD

Alvast bedankt

Offline Soul-Sing

• Lid
Re: installeren via synaptics pakketbeheer
« Reactie #1 Gepost op: 2008/11/27, 11:26:33 »
Hallo,
na een halve nacht zitten prutsen in terminal om mijn id-kaartlezer en powertop geinstalleerd te krijgen, kreeg ik ineens synaptics in de gaten. En wonder boven wonder, allebei die dingen staan daar gewoon in, dus gelijk geïnstalleerd... Maar wat nu? Ik kan nergens vinden waar die dingen geïnstgalleerd zijn laat staan dat ik mijn id-kaart kan lezen of mijn stroomverbruik kan nakijken/tweaken.  Ik gebruik Ubuntu Netbook Remix 1.01 op een Acer Aspire One met 8Gb SSD

Alvast bedankt
PowerTOP in de terminal?

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #2 Gepost op: 2008/11/27, 11:27:46 »
Ik heb precies dezelfde Acer Aspire One 110. Daar heb ik trouwens Xubuntu 8.10 op gezet, *naast* Linpus die al was voorgeïnstalleerd. Het dingetje is nu dus tweevoudig opstartbaar.

Heb je wel gelet op de volgende zaken bij installatie van de Remix:
https://help.ubuntu.com/community/AspireOne

Vooral dingen als EXT2 i.p.v. EXT3, noatime i.p.v. relatime en swappiness -1 zijn natuurlijk erg belangrijk, om de slijtage van de SSD te beperken.

« Reactie #3 Gepost op: 2008/11/27, 11:28:39 »
Als je wil weten waar iets geinstalleerd is voer je het volgende commando uit in een terminal:

which powertop
Dan zie je waar dat staat.
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

« Reactie #4 Gepost op: 2008/11/27, 11:29:05 »
Dit kan betekenen dat de proggies geen gui hebben ??
In dat geval kan je het tevoorschijn toveren door de naam in Terminal te typen.

Mochten ze wel een gui hebben en dit is niet in het menu gezet, kan je ervoor een starter maken.
Of
met rechtermuis toets op het menu klikken en kijken of ze daar tussen staan en vervolgens met een vinkje actief maken.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline dirk1965

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2008/11/27, 11:48:49 »
Aha, die powertop heb ik al gevonden, nu nog die ACR38 identiteitskaartlezer vinden, die zal iets lastiger zijn vrees ik.
@pjotr: Ik heb idd mijn partitie naar ext2 gezet, gewoon met gedit de 3 in een 2 veranderd.  Als ik nu mijn filesysteem bekijk, staat daar ext2, dus ik veronderstel dat het goed is. De andere aanpassingen heb ik gewoon gedaan zoals op die site vermeld staan.

Jullie zijn allemaal ongelooflijk bedankt voor de supersnelle reactie. Hopelijk kan ik ooit hetzelfde voor anderen betekenen.