Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: /etc/environment  (gelezen 836 keer)

filipvds

• Gast
/etc/environment
« Gepost op: 2008/11/23, 22:16:31 »
Specifieke db software (die ik wens te gebruiken) vereist dat er een aantal environment variables worden aangepast/aangemaakt.
ik weet dat het niet altijd ideaal is om deze "system-wide" te maken. Maar toch...
ik heb al gevonden dat ik dit via de environment file kan doen, maar het programma dat ik wens te gebruiken ("Sybase Central" voor SQL Anywhere) geeft nog steeds de melding dat de environments niet gevonden kunnen worden.

Hieronder mijn /etc/environment

Citaat
PATH="/usr/local/sbin:/usr/local/bin:/usr/sbin:/usr/bin:/sbin:/bin:/usr/games:/var/sybase/shared/sybcentral43:/var/sybase/SYBSsa9/bin32:"
LD_LIBRARY_PATH="/var/sybase/SYBSsa9/jre142/lib/i386/client:/var/sybase/SYBSsa9/jre142/lib/i386:/var/sybase/SYBSsa9/jre142/lib/i386/native_threads:/var/sybase/SYBSsa9/lib:/var/sybase/SYBSsa9/lib"
ASANY9="/var/sybase/SYBSsa9"
ASANYSH9="/var/sybase/shared"

zit hier iets fout?

Offline kennywest

• Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
Re: /etc/environment
« Reactie #1 Gepost op: 2008/12/26, 13:31:37 »
System wide variabelen zullen pas zichtbaar worden na herstart van X of gewoon eens rebooten.

Offline ivo

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2008/12/26, 21:14:42 »
Herstart van X heeft hier helemaal niets mee te maken. Waarschijnlijk bedoel je uitloggen en daarna weer inloggen.
Reboot zal het ongetwijfeld wel doen, maar da's wel een zwaar kanon om dit actief te krijgen.

Als je een terminal opent en je tikt in
source /etc/environment

doet ie het ook al.... zie volgend voorbeeld waarbij ik mijn PATH instelling leegmaak.

inaninck@renault:~$ echo $PATH
/usr/local/sbin:/usr/local/bin:/usr/sbin:/usr/bin:/sbin:/bin:/usr/games
inaninck@renault:~$ PATH=""

inaninck@renault:~$ source /etc/environment
/usr/local/sbin:/usr/local/bin:/usr/sbin:/usr/bin:/sbin:/bin:/usr/games
inaninck@renault:~$

Eigenlijk hoef je een UNIX systeem alleen maar te rebooten als je iets aan de kernel
hebt veranderd. Een hangende ("stale") NFS-mount kan ook nogal eens erg hardnekkig zijn.
Al het andere kun je gelukkig on-the-fly regelen.

There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline ivo

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2008/12/26, 21:17:50 »
Specifieke db software (die ik wens te gebruiken) vereist dat er een aantal environment variables worden aangepast/aangemaakt.
ik weet dat het niet altijd ideaal is om deze "system-wide" te maken. Maar toch...
ik heb al gevonden dat ik dit via de environment file kan doen, maar het programma dat ik wens te gebruiken ("Sybase Central" voor SQL Anywhere) geeft nog steeds de melding dat de environments niet gevonden kunnen worden.

Hieronder mijn /etc/environment

Citaat
PATH="/usr/local/sbin:/usr/local/bin:/usr/sbin:/usr/bin:/sbin:/bin:/usr/games:/var/sybase/shared/sybcentral43:/var/sybase/SYBSsa9/bin32:"
LD_LIBRARY_PATH="/var/sybase/SYBSsa9/jre142/lib/i386/client:/var/sybase/SYBSsa9/jre142/lib/i386:/var/sybase/SYBSsa9/jre142/lib/i386/native_threads:/var/sybase/SYBSsa9/lib:/var/sybase/SYBSsa9/lib"
ASANY9="/var/sybase/SYBSsa9"
ASANYSH9="/var/sybase/shared"

zit hier iets fout?

Geef de exacte melding eens die je te zien krijgt.
« Laatst bewerkt op: 2008/12/26, 21:24:57 door ivo »
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.