Hallo allemaal,
Zoals de titel al zegt: ik wil graag beginnen met programeren. Vanaf 0, eigenlijk. Ik heb wel al wat ervaring met microcontrollers in PROTON+ PICBASIC, en in BASCOM, evenals TI-basic op de TI84+, maar verder kan ik niet programeren. Op misschien enkele woorden HTML na spreek ik geen computertaal.
Wat ik graag zou willen leren is communiceren (via seriele poort) met mijn microcontrollerprojectjes. De microcontrollerkant daarvan weet ik al, ik kan ook tekst en variabelen in hyperterminal ontvangen (windows ja, maar ik draai nu al een aardig tijdje ubuntu, er staat nog windows op een andere PC waarop ik mijn AVR's programmeer, en windows in een virtuele machine op deze PC om PROTON PDS te draaien).
(ik vraag me af of er zoiets is als hyperterminal, maar dan voor Ubuntu? Vast wel, ik moet toegeven dat ik er ook nog niet erg naar gezocht heb.)
Ook gewoon een beetje programmatjes maken die iets "nuttigs" doen lijkt me leuk, te beginnen met een programmatje dat "hello word" in een venster op mijn scherm zet.

Verder heb ik wel het een en ander gezocht naar programeertalen, en zit nu met de volgende dingen:
Kdevelop: Heeft pakket build-essentials nodig wat ik niet kan vinden met toevoegen/verwijderen, werkt dus niet
Anjuta: Heeft een hele hoop pakketten nodig gehad die ik via apt-get bijna allemaal te pakken heb gekregen, op glib na. glib heb ik wel kunnen downloaden, maar ik krijg het niet geinstaleerd... Ik probeer
deze tut te volgen, maar alles ziet er ook een beetje anders uit, denk dat ik een nieuwere versie heb oid. Desondanks kan ik het meeste wel vinden, al lukt het me niet om te builden omdat ik glib mis, en ik kan in "view" (beeld, bij mij) glade niet vinden, wel bij bestand>nieuw.
DrScheme: nog niet echt uitgeprobeert, maar zou gebruiksvriendelijk zijn
Basic-256: Een kind kan de was doen, maar dit kan niet met de seriële poort communiceren als ik de lijst met commando's zo doorlees.
verder hád ik de volgende dingen:
Gambas: in het verleden eens geprobeert maar lukte ook niet, weet niet meer precies waarom.
Dus kan misschien een van jullie mij helpen met leren programeren?
Alvast bedankt!