Geluid in ubuntu is een beetje een chaos op dit moment.
Begin inderdaad met te controleren of het geluid wel aanstaat. Klik op de volume controller. Dat is het luidsprekertje rechts boven. Klik er op met de linkermuisknop en let erop dat mute niet staat aangevinkt! Kies dan voor 'open volume control' (ik gebruik de engelse versie en weet niet precies wat er in het nederlands staat.)
Klik daar op preferences en selecteer alle tracks. Zet alle tracks open en let er op dat er niets uit staat. Er moet geen rood verkeersbord door de luidspreker staan. Let er ook op dat bij device 'HDA intel' (alsa mixer) geselecteerd is.
Misschien was dit al de oplossing, zo niet. Open synaptic package installer en installeer: padevchooser
Open onder Applications -> Sound & video -> PulseAudio Device chooser. Er verschijnt nu een nieuw icoontje naast de luidspreker. Klik daarop met de linkermuisknop. Ga daar naar "volume control" Klik op de tab output devices. Selecteer beneden 'show all output devices'
Zorg dat alle schuiven die nu verschijnen op open staan.
Zet ook eens een muziekje op met rhytmbox. Selecteer de tab onder playback en zet show op all applications. Zie je nu wel grafische output die zegt rhytmbox. Staan de schuiven hier ook open?
Klik nog een keer op het Pulse Audio icoontje. Klik op Volume meter Playback. Als Rhythmbox muziek speelt zou je grafische output moeten zien. Als je dat ziet dan moet er echt een manier zijn om geluid aan de praat te krijgen. Heb je echt alle tracks open gezet en is er niks meer muted.
Om er zeker van te zijn dat het hele geluidssysteem (pulse audio) uit intrepid correct is geinstalleerd zou je de volgende handleiding kunnen volgen:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=789578Ook
https://help.ubuntu.com/community/SoundTroubleshooting bevat handige tips.
Ik heb ook een aspire (5610) en bij mij werkte mijn microfoon niet meer intrepid. Na veel gepruts kwam ik erachter dat ik in sound control 'front MIC' moest veranderen in MIC. Het pulse audio menu was handig om te testen of ubuntu wel het geluid signaleerde van de microfoon
veel succes en hopelijk heb je hier wat aan.