Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Qsampler gebroken pakket  (gelezen 1063 keer)

Offline TTS

• Lid
Qsampler gebroken pakket
« Gepost op: 2008/11/20, 22:52:03 »
We hebben een digitale piano via midi op de PC aangesloten, om daar via Qsampler en Linuxsampler een sample van een vleugel mee te spelen.

Dus een aantal ( 6 geloof ik ) DEB pakketten geïnstalleerd, waaronder Linuxsampler als back-end en Qsampler als frontend.

Eén en ander werkt inmiddels wel.

Toch kregen we een melding van een ernstige fout.
Nou blijkt er een gebroken pakket m.b.t. Qsampler.

Qsampler wil libgig6 installeren, maar de andere pakketten die eerst geïnstalleerd dienden te worden installeren libgig en plaatsen `/usr/lib/libgig.so.6.3.0' .

Dit bestand zou overschreven worden met het installeren van libgig6, maar daar gaat het volgens mij fout.

Alsdus de volgende melding uit Synaptic pakketbeheer, nadat ik trachtte om na herladen Qsampler opnieuw te installeren.

E: /var/cache/apt/archives/libgig6_3.2.1-1_i386.deb: poging tot overschrijven van `/usr/lib/libgig.so.6.3.0', wat ook in pakket libgig zit

Hoe kan ik Qsampler met libgig6 nu toch installeren?

( Nogmaals, Qsampler EN Linuxsampler werken ondertussen prima. Althans, met de toepassing zo als ik die bedoeld en boven omschreven heb. )

Alvast dank,

Offline TTS

• Lid
Re: Qsampler gebroken pakket
« Reactie #1 Gepost op: 2008/11/21, 14:09:58 »
Aanvullende info:

Deze info kreeg ik nadat ik via de update manager trachtte Libgig6 te installeren.

Wellicht weet iemand een oplossing voor deze kennelijk ernstige fout.
( Ik ben pas een maand met Ubuntu bezig, maar het is de fijnste Linuxdistro die ik sinds Suse 5.1 heb gebruikt. Nu kan ik eindelijk WERKEN met Linux en software installeren zodat er ook wat met die LinuxPC gedaan kan worden :-) )

« Reactie #2 Gepost op: 2008/11/21, 14:54:01 »
Voor de gebroken pakketten: Open Synaptic>klik op Bewerken(op de werkbalk)> klik op Gebroken pakketten repareren. Wat betreft /usr/lib/libgig.so.6.3.0 betreft, ik zou eerst kijken of dat na reparatie het pakket wel te installeren is. Zo niet je installeert via de terminal, prima, zet je wel sudo voor je commando's, kan ik net niet zien op de afbeelding en zijn Synaptic en de pakket manager niet actief?

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline TTS

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2008/11/21, 16:30:41 »
Dank voor je reactie Gijs.

Synaptic en de pakket manager zijn niet actief.

Wat extra info:

Dit is wat ik in de terminal probeer:

mediacenter@mediacenter:~$ sudo apt-get -f install
Pakketlijsten worden ingelezen... Klaar
Boom van vereisten wordt opgebouwd       
Statusinformatie wordt gelezen... Klaar
Vereisten worden gecorrigeerd... Klaar
De volgende pakketten werden automatisch geïnstalleerd en zijn niet langer nodig:
  python-setuptools python-pkg-resources gstreamer0.10-gnonlin
Gebruik 'apt-get autoremove' om ze te verwijderen.
De volgende extra pakketten zullen geïnstalleerd worden:
  libgig6
De volgende NIEUWE pakketten zullen geïnstalleerd worden:
  libgig6
0 pakketten opgewaardeerd, 1 pakketten nieuw geïnstalleerd, 0 te verwijderen en 0 niet opgewaardeerd.
1 pakketten niet volledig geïnstalleerd of verwijderd.
Er moeten 0B/123kB aan archieven opgehaald worden.
Na deze handeling, zal er 401kB extra schijfruimte gebruikt worden.
Wilt u doorgaan [J/n]? j
(Database inlezen ... 173976 bestanden en mappen geïnstalleerd.)
Uitpakken van libgig6 (uit .../libgig6_3.2.1-1_i386.deb) ...
dpkg: fout bij afhandelen van /var/cache/apt/archives/libgig6_3.2.1-1_i386.deb (--unpack):
 poging tot overschrijven van `/usr/lib/libgig.so.6.3.0', wat ook in pakket libgig zit
dpkg-deb: subproces paste werd gedood door signaal (Gebroken pijp)
Fouten gevonden tijdens behandelen van:
 /var/cache/apt/archives/libgig6_3.2.1-1_i386.deb
E: Sub-process /usr/bin/dpkg returned an error code (1)
« Laatst bewerkt op: 2008/11/21, 16:32:30 door TTS »

Offline TTS

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2008/11/22, 05:48:16 »
Hier:  https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/linuxsampler/+bug/252330/comments/8

Vind ik dit:

1. Download the latest liblinuxsampler and linuxsampler .deb files from http://download.linuxsampler.org/packages/debian/
2. Save the edit-deb-control.sh script from http://ubuntuforums.org/showthread.php?p=5585977#post5585977 and make it executable
3. Run "./edit-deb-control.sh ~/path/to/liblinuxsampler_*_i386.deb"
4. Change "libgig" to "libgig6", save and exit gedit
5. Install the modified liblinuxsampler package
6. Install the linuxsampler package

Now you should be able to use the qsampler or jsampler front-ends to control the linuxsampler server!

Eens kijken of ik als beginneling hier iets van ga bakken ...........

Offline TTS

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2008/11/22, 06:37:33 »
Script op de volgende forumpagina in een tekst editor geplakt en opgeslagen met de naam die men er aan gaf.

http://ubuntuforums.org/showthread.php?p=5585977#post5585977

Daarna wat zitten klooien met de terminal en het juist aangeven van de precieze lokaties van de te gebruiken en modificeren bestanden.
Daś uiteindelijk gelukt.

Heb het script gebruikt, het DEB-bestand aangepast.
( een dependency aangepast in het deb-bestand.... achter libgig een zesje geplaatst -->  dus libgig6 van gemaakt. )
Het "modified"-bestand geïnstalleerd................ et voila.......  Problem solved  =D =D =D

Niet slekt,... voor iemand die pas een kleine maand met Ubuntu in de weer is.  :P

Vind het geweldig dat het me steeds beter lukt om deze moeilijke zaken tot een goed einde te brengen.

M.a.w. ik ben verk(n)ocht, aan Ubuntu......